نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 09:21

شبکه‌ تلویزیونی که در 20 سال گذشته جا ماند !/ تکنیک‌های روز رسانه‌ای در ایلام هیچ جایی ندارد

شبکه استانی ایلام یکی از شبکه‌های تلویزیونی است که تکنیک‌های رسانه‌ای در آن هیچ جایگاهی نداشته و عملا فقط به صورت مجری محور برنامه‌های آن پیش می‌رود؛ چرا که تکرار و عدم خلاقیت، بانیان ساخت این برنامه را هم خسته کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در دنیایی که هر روز نحوه‌ ارتباط رو در روی مردم کمتر و دورهمی‌های گذشته کاهش یافته و بیشتر به فضای مجازی معطوف شده و اکثریت به سمت تنهایی و استفاده از رسانه‌ها گرایش پیدا کرده تا به نوعی تنهایی خود را جبران کنند.

در استان ایلام سلیقه‌های متنوعی شکل گرفته که هر کدام سمت و سویی از فضای مجازی را به خود گرفته و همانند گذشته استفاده از تلویزیون دیگر باب میل نسل‌های مختلف جامعه نیست چرا که امروزه دیگر برنامه‌های شبکه استانی به دلیل کهنگی و عدم خلاقیت و همچنین عدم استفاده از تکنیک‌های جدید جهت جذب مخاطب جذابیت حاصی ندارد.

شبکه استانی ایلام مدتهاست که دیگر برنامه‌هایی جهت جذب مخاطب را نداشته به طوریکه اکثر برنامه‌ها تکراری و از شبکه‌های دیگر الگوبرداری شده است.

تولیدی برای سلایق مختلف نیست 

 نادری یکی از شهروندان ایلامی در این راستا می‌گوید: امروز شبکه استانی ایلام اقلا باید از برنامه‌های گذشته خود الگوبرداری کند و تولیداتی برای سلایق مختلف داشته باشد تا مخاطبان به سمت استفاده از تلویزیون به‌عنوان یک شبکه اطمینان بخش سوق پیدا کنند.

جمشیدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: متاسفانه مدتهاست که صداوسیمای ایلام از یک ترفند رو به عقب بهره گرفته و تولیدات تکراری و کسل کننده را بطور مرتب پخش کرده که باعث گلایه‌مندی مردم شده و قطعا این رویه باید تغییر و برنامه‌های جدیدی تولید شود.

در دهه 80 جا مانده‌ایم !

محسن چراغی یکی از همشهریان ایلام گفت: از جمله آسیبهای شبکه استانی ایلام عدم تولیدات مناسب، دکورهای قدیمی و نامناسب و عقب ماندگی این شبکه در دهه 80 بوده که همین موضوع باعث مس‌شود مخاطبان به فضای مجازی برای دیدن یک لحظه شاد مهاجرت کنند.

عدم استفاده از تکنیک‌های اقناعی، عدم تمرکز بر سرگرمی، بهره نگرفتن از زیبایی‌های ساختاری، عدم تمرکز بر حل مسائل و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان،  توجه نکردن به تولیداتی که متناسب با نیاز روز مخاطب باشد، نبود مدیریت کنداکتور (برنامه ریزی پخش) مناسب از آسیبهای شبکه استانی ایلام است که با توجه به بررسی‌هایی که خبرنگار فارس مورد توجه قرار داده، برداشت شده است.

یکی دیگر از معضلات این شبکه عدم وجود دستگاه‌های مجهز و تدوین جهت پخش است به نحوی که تا ماه گذشته تصاویر شبکه استانی ایلام در تلویزیون های هوشمند با کیفیت بسیار پایین و به صورت کراپ مربعی شکل می‌گرفت که در تصویر زیر به خوبی مشخص است! 

سومین مرکز پر بیننده کشور هستیم !

در ادامه گزارش به سراغ توفیق عقابی قائم‌مقام سازمان صداوسیمای مرکز استان ایلام رفتیم، وی می‌گوید: برای تولیدات تعهداتی وجود داشته که سالانه تولید برنامه‌های نمایش ۱۵ ساعت بوده که مابقی باید با مشارکت دستگاه‌ها و شرکت‌های تابعه استان از لحاظ مسئولیت‌های اجتماعی انجام شود.

وی افزود: برای تولید برنامه اعتبارات نیاز بوده اما در این راستا علیرغم مشکلات مالی تولیدات قابل توجهی در استان صورت گرفته که سومین مرکز پر بیننده کشور هستیم.

یکی از مهمترین موضوعات جهت تولید محتوای مناسب برای مردم، «افکارسنجی» جامعه هدف جهت تولید است که بنظر می‌رسد صدا و سیمای مرکز ایلام با این روال علمی غریب بوده چرا که تولیدات این شبکه به کلی از نیازهای مردم جامعه دور مانده است !

عقابی در ادامه با بیان اینکه هماهنگ با ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ۴۲۵ پروژه فرهنگی شامل سریال، تله فیلم، کار نمایشی و... در مدت زمان بیش از ۲ سال آماده شده که نیازمند هماهنگی و اعتبارات است، گفت: برای سال آینده سریال طنز در حوزه دفاع مقدس در دست اقدام داریم.

در دنیای امروزه تولید محتواها تماما با رگه‌هایی از اقناع سازی صورت می‌گیرد تا مخاطب به نتیجه مورد نظر سازنده دست یابد، اما در شبکه استانی ایلام به نظر می‌رسد عبارت اقناع سازی موضوعی عجیب است ! می‌توانید با مشاهده تنها یک قسمت از برنامه «مانگه شو» یعنی برنامه اصلی شبکه استانی ایلام به این نتیجه برسید.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1071008

مهمترین اخبار ایران و جهان: