نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 16:32

امید و رویا از آسمان مازندران پَرکشیدند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: امروز ۱۴ اسفند درنای امید و رویا به قصد مسافرت راهی مسیر مهاجرت شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، اظهار کرد: صبح امروز ۱۴ اسفند ماه امسال درناهای امید و رویا به اتفاق هم به‌صورت مشترک تالاب بین المللی فریدونکنار را به قصد مهاجرت به سمت سیبری ترک کردند.

 

وی با بیان اینکه درنای امید امسال پنجم آبان وارد تالاب فریدونکنار شد، افزود: امروز ۱۴ اسفند پس از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی سطح تالاب را ترک کرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته درنای امید هفتم آبان ماه وارد تالاب شد و ۱۷ اسفند به مدت ۱۳۱ روز زمستان‌گذرانی داشت، تصریح کرد: باتوجه به ورود درنای رویا در تاریخ ۶ بهمن ماه امسال و پنج روز اقامت در سازه موقت در تاریخ ۱۱ بهمن در طبیعت رهاسازی شد.

 

کاویان ادامه داد: درنای رویا امروز پس از ۳۴ روز اقامت در طبیعت تالاب بین‌المللی فریدونکنار به‌صورت هماهنگ و مشترک با درنای امید بوده، پس از ۳۴ روز زمستان‌گذرانی به همراه درنای امید تالاب فریدونکنار را به قصد مهاجرت به سیبری ترک کردند.

 

 

وی یادآور شد: هدف سازمان حفاظت محیط زیست و تمام تلاش‌ها این بوده که بتوانیم این پروژه را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که از ورود تا نگهداری و ایجاد شرایط مناسب زمستان‌گذرانی این دو پرنده مهاجر بوده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه مهاجرت این دو پرنده به‌صورت مشترک هدف نهایی بوده که ار بابت خدا را شاکریم، اظهار کرد: امروز این دو پرنده تالاب بین‌المللی فریدونکنار را به‌صورت مشترک ترک کردند.

 

کاویان بیان کرد: براساس پایش‌های انجام شده توسط همکاران در منطقه ازباران و شهر سرخرود و محمودآباد مسیرهایی بوده که همکاران پا این پرنده را رصد کردند و از این پس نیز گشت‌ها و پایش‌های ما در طول مسیر به‌طور کامل انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: همچنین باتوجه به مکاتباتی که از قبل انجام شده تمهیدات لازم دیده شد تا بتوانیم مسیر پروازی این پرنده را در استان‌های گیلان و اردبیل و خروج از کشور داشته باشیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران یادآور شد: باتوجه به تمهیداتی که از قبل دیده شده از حوزه ارتباطات بین‌الملل با کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه که در مسیر پرواز هستند، اطلاع‌رسانی می‌شود تا مسیر پروازی به‌طور کامل رصد شود.

 

کاویان با تشکر از هموطنان که در این مدت پیگیر مسائل مربوط به پرندگان مهاجر بودند، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه درنای رویا، یک درنای پرورشی است و در طول مسیر پروازی توقف‌هایی را ممکن آسا در طول مسیر تالابی داشته باشد چنانچه پرنده درناق را دیدند حتما از نزدیک‌ترین با هدف تماشا، عکس‌برداری خودداری کنند و حتما اطلاع‌رسانی را به نزدیک‌ترین محیط زیست داشته باشند

 

 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1074852

مهمترین اخبار ایران و جهان: