نیوز سیتی!
17 اسفند 1401 - 15:08

لزوم تسهیل مسیر عبور عشایر از ورامین به شمیرانات و لار/ تلاش برای احیای ایل‌راه عشایر

جلسه شورای عشایر با حضور مدیرکل امور عشایر استانداری تهران، فرماندار پردیس و برخی مسؤولان در سالن جلسات فرمانداری پردیس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، جلسه شورای عشایر با حضور مدیرکل امور عشایر استانداری تهران، فرماندار، معاونین و مدیران دستگاه‌های مرتبط شهرستان پردیس در سالن جلسات فرمانداری پردیس برگزار شد.

فرشید ذبیحی، مدیرکل امور عشایر استان تهران در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران حاضر و در خصوص مشکلات موجود در حوزه عشایر استان تهران اظهار کرد: استانداری تهران استفاده آسان و مناسب از ایل راه‌های استان برای کوچ عشایر را مصوب کرده است و مسیر عبور عشایر از شهرهای جنوبی به ییلاق شمال استان تهران مورد بررسی قرار گرفته که مسیر اصلی این عشایر از شهرستان پردیس است.

وی با بیان اینکه ایل راه پردیس جز ایل‌راه‌های مهم استان تهران است، ابراز کرد: ساخت و سازها و مشکلات ایل راه‌ها با تاکیدات فرماندار به شهرداری و دیگر ادارات مطرح و برای استفاده و عبور و مرور عشایر از محل تصویب شده مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل امور عشایر استانداری تهران افزود: مسیر عبور هموار عشایر از ورامین به شمیرانات و لار باید تسهیل شود تا عشایر از پوشش گیاهی ۶ ماهه اول سال استفاده کنند.

ذبیحی در خصوص حوزه اعتبارات حمایتی برای عشایر عنوان کرد: بر اساس تبصره ۱۶ اعتباراتی در استانداری مصوب و عملیات پرداخت توسط بانک‌ها آغاز و در حال پرداخت این مبالغ به عشایر هستیم‌.

وی ادامه‌ داد: وام ۴ درصد در جهت تامین نهاده‌های دامی در اختیار عشایر قرار گرفته، زیرا ارزش افزوده نهاده‌های دامی طی یکسال اخیر مشکااتی را برای عشایر ایجاد کرده است.

مدیرکل امور عشایر استانداری تهران اذعان کرد: این تسهیلات به شکل‌های مختلف مانند شرکت‌های تعاونی عشایری و با تهیه نهاده در اختیار عشایر قرار می‌گیرد اما قیمت تصویب شده بالاتر از سال‌های قبل بوده و برای عشایر سنگین است.

ظفر پورابراهیم، فرماندار پردیس در پایان این نشست در جمع خبرنگاران حاضر و در خصوص میان‌بند بودن پردیس برای عشایر و اقدامات فرمانداری برای رفع مشکلات عشایر اظهار کرد: با توجه به عبور عشایر از پردیس و کوچ آنان به دشت لار و شمیرانات، مسیرهایی را آماده‌سازی کرده تا این افراد و دام‌ها به سهولت از مسیر عبور کنند.

وی افزود: ایل‌راه بصورت متمرکز در دو نقطه جاجرود و زیرگذر آب انجیرک پردیس آماده‌سازی شده تا خطر عبور احشام از اتوبان، جاده قدیم و خیابان‌های شهرهای این شهرستان کاهش پیدا کند.

فرماندار پردیس با بیان اینکه تلاش داریم تا ایل راه عشایر که یک مساله هویتی برای پردیس است را احیا کنیم، ابراز کرد: بحث ایجاد اتراق گاه‌هایی برای عشایر پیشنهاد شد تا در محورهای مواصلاتی متمرکز و در این مکان‌ها با تجمیع امکانات شهرستان نمایشگاهی ایجاد شود تا شهروندان ارتباط مستقیم را با عشایر داشته باشند.

وی تاکید کرد: بدینگونه محصولات عشایر عرضه و با خرید آن شهروندان از فرهنگ تولید عشایر بهره خواهند برد و برای تحقق این مورد جلساتی را با فرمانداری‌های شمیرانات و پاکدشت بصورت مشترک برگزار خواهیم کرد.

پورابراهیم ادامه داد: زمان عبور عشایر از ایل راه‌ها با هماهنگی‌های لازم می‌بایست در یک محدوده زمانی باشد تا این اقدامات در حوزه فرهنگی صورت بگیرد.

فرماندار پردیس اذعان کرد: منطقه خجیر در حوزه پردیس قرار دارد و در صورت نیاز و اعلام محیط زیست شهرستان پردیس می‌تواند برای تامین علوفه احشام و حمایت از محیط زیست اقداماتی حمایتی را انجام دهد.

پایان پیام/۶۷۰۱۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1081396

مهمترین اخبار ایران و جهان: