نیوز سیتی!
17 اسفند 1401 - 11:33

طبیعت ما را می‌خواند/ نگهداری از درخت، مهمتر از درختکاری

طبیعت، این نعمت بی‌همتای خداوند که تاثیرات زیادی در زندگی و ادامه حیات انسان‌ها دارد و تنفس جان‌ها وابسته به آن است که رایگان در اختیار ما قرار گرفته است و شاید همین باعث شده ارزشمندی اصلی آن فراموش شده باشد.رفتارهای ما در طبیعت و بی‌تفاوتی‌ها و گاهی نیز آسیب‌هایی که به محیط زیست خواسته یا ناخواسته وارد می‌کنیم، اثرات جبران ناپذیری را بر این منبع طبیعی مهم می‌گذارد که شاید نتوان جبران کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، انسیه حاتمی، یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع هستند که نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان مثل اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارویی دارند. در سال‌های اخیر با به وجود آمدن معضلات محیط زیستی مثل گرم شدن زمین، سیلاب‌های تخریب کننده و خشکسالی ارزشمندی حفاظت از این منابع طبیعی تجدیدشونده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع ثروت ملی کشور محسوب می‌شوند که فقط به نسل حاضر تعلق ندارند و میراثی هستند که باید به آیندگان منتقل شود. همچنین منابع طبیعی، نقش زیربنایی برای اقتصاد کشور دارد و زمینه‌ساز توسعه پایدار هستند. نابودی جنگل‌ها و مراتع، تصویری تاریک توأم با فقر، گرسنگی و آلودگی‌های زیست محیطی را از آینده ترسیم می‌کند.

دخل و تصرف در جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی و بی‌تفاوتی انسان‌ها نسبت به رعایت و حفظ آنها باعث تباه شدن محیط زیست و نابودی منابع طبیعی شده است.

استان خراسان‌شمالی نیز دارای محیط زیستی بکر و خاص است که همه ساله گردشگران زیادی را برای دیدن این طبیعت جذب می‌کند، اما اگر حفظ و حراست از آن جدی گرفته نشود و مردم نیز در این راستا تلاش نکنند، این نعمت بی بدیل خداوند دیر یا زود آسیب دیده و نسل آینده از این میراث بی‌همتا بهره‌مند نخواهند شد.

برهمین اساس جهت کنترل و نظارت مستمر بر منابع طبیعی و محیط زیست استان، با پیگیری‌های جدی دولت سیزدهم در این راستا، برنامه‌های جامع و نتیجه بخش در این حوزه را امری ضروری بیان کرده و تاکید شده که اولویت در دستور کار مسئولان محیط‌زیست قرار گیرد. 

اجرای طرح آبخیزداری در سطح ۷۰۰ هکتار

علی اسدی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در خصوص فعالیت‌های اداره‌کل منابع طبیعی استان اظهار کرد: طرح‌های آبخیزداری به وسعت ۷۰۰ هزار هکتار در ۸۱ عرصه که معادل ۲۵ درصد از عرصه‌های طبیعی استان می‌باشد، اجرا شده است.

وی به تامین ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر ریاست جمهور به استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح‌ها در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی، میزان ۵۰۰ مترمکعب از منابع آب ذخیره‌سازی می‌شود که تاکنون منجر به ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شده است. 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی ارزش ریالی انجام این طرح‌ها را ۱۴۰ میلیون دلار برآورد کرد و افزود: تا به امروز یک میلیون هکتار در استان مطالعات آبخیزداری انجام و ۷۳۰ هکتار نیز عملیات اجرایی آن انجام شده است.

اتمام طرح کاداستر در خراسان‌شمالی

طرح کاداستر یا همان حدنگاری و نقشه‌برداری ثبتی که ارزش حقوقی دارد و بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر می‌شود از طرح‌های خوب اجرایی منابع طبیعی است. در این طرح با عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه و جمع‌آوری اطلاعات مالکیتی و فنی از زمین‌، مساحت و حدود دقیق اراضی را مشخص و کمک می‌کند که زمین‌ها سنددار و از قانون‌شکنی و دعاوی ملکی جلوگیری شود.

اسدی از اتمام اجرای طرح کاداستر در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح بطور ۱۰۰ درصدی اجرا شده و در کمیسیون رفع تداخلات اراضی، برای حل اختلافات مردم و دولت بر سر اراضی تصرف شده تاکنون ۸۵۰ پلاک مورد بررسی قرار گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: هفت هزار و ۳۰۵ فقره پرونده اعتراض و اختلاف مردمی این طرح بررسی شده و رسیدگی به هزار و ۲۸۵ اعتراض باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تقاضا ها هم مربوط به اراضی کشاورزی و هم غیرکشاورزی بوده است، بیان داشت: در سال جاری ۱۲۸ مورد تقاضا به مساحت ۵۹۱ هکتار مورد بررسی قرار گرفته که ۳۵ مورد با ۱۴۲ هکتار مربوط به متقاضیان اجرای طرح‌های کشاورزی و ۲۴ مورد با ۱۳۲ هکتار مربوط به متقاضیان غیرکشاورزی است. 

کاشت ۱۶ هزار اصله نهال در خراسان‌شمالی

در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز، بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند.

درختان، با جذب آلودگی‌های ناشی از گازهای نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و اوزون و به دام انداختن آنها روی برگ‌های شان، نقش بسزایی در کاهش آلودگی‌ها دارند.

قدرت جذب دی اکسید کربنِ هر هکتار درخت بالغ در طول یک سال، برابر با زمانی است که شما با ماشین شخصی خود ۴۲ هزار کیلومتر رانندگی کنید. یک هکتار از درختان بالغ، قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز برای ۱۸ نفر در طول یک سال است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی در این رابطه نیز گفت: طی ۴ سال آینده باید در کشور یک میلیارد درخت کاشته شود که سهم خراسان‌شمالی از این تعداد، کاشت ۱۶ هزار اصله نهال در مساحت ۳۲ هزار هکتار است.

این مقام مسئول از خرید یک دستگاه دوربین پایش تصویری برای حفاظت و کنترل جنگل‌های استان خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین باراست که این دوربین در استان خریداری شده که در منطقه درکش شهرستان مانه و سملقان نصب و راه اندازی می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی افزود: این دوربین قدرت پایش و ثبت تصاویر تا شعاع ۴۰ کیلومتری را دارد که می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از این منطقه را داشته باشد. 

رفتار ما با طبیعت باید اصلاح شود

طبیعت، این نعمت بی‌همتای خداوند که تاثیرات زیادی در زندگی و ادامه حیات انسان‌ها دارد و تنفس جان‌ها وابسته به آن است که رایگان در اختیار ما قرار گرفته است و شاید همین باعث شده ارزشمندی اصلی آن فراموش شده باشد.

رفتارهای ما در طبیعت و بی‌تفاوتی‌ها و گاهی نیز آسیب‌هایی که به محیط زیست خواسته یا ناخواسته وارد می‌کنیم، اثرات جبران ناپذیری را بر این منبع طبیعی مهم می‌گذارد که شاید نتوان جبران کرد.

درخت‌کاری یکی از این اقدامات خوب است که می‌تواند طبیعت ما را زنده نگه‌دارد، اما کاشت درخت بدون برنامه ریزی مناسب برای نگهداری از آن اتلاف انرژی و سرمایه باشد. 

سالانه ۲۰ درصد از نهال‌های غرس شده از بین می‌رود

مهدی قدیمی، رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی اظهارکرد: سالانه ۲۰ درصد از نهال‌های غرس شده به منظور توسعه فضای سبز در این استان از بین می رود.

وی گفت: رسیدگی به بخشی از نهال‌های کاشته شده در بخش‌های مختلف همچون جنگل‌ها، ورودی و خروجی شهرها و... توسط بخش دولتی انجام می‌شود که بیشترین نهال‌های از بین رفته نیز در این بخش است.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی افزود: بیشتر این نهال‌های کاشته شده به دلیل خشکسالی، آتش سوزی، امراض و آفات از بین می روند.

قدیمی تصریح کرد: تعدادی از این نهال‌ها نیز توسط دامداران از بین می‌رود، چراکه آن‌ها می‌خواهند با از بین بردن این نهال‌ها از توسعه جنگل‌ها کاسته و بر سطح مراتع برای چرای دام‌های خود بیافزایند.

وی گفت: بخش دولتی ۲ تا ۳ سال امر آبیاری نهال‌های غرس شده را انجام می‌دهد، اما تجربه نشان می‌دهد نهال‌های کاشته شده با مشارکت بخش خصوصی، ماندگاری بیشتری داشته و بیشتر به باردهی رسیده اند.

طبیعت ما را می‌خواند

این عدم رسیدگی‌ها و نبود برنامه‌ریزی در قدم اول دامن حیات انسان‌ها مثل تولید اکسیژن، آب آشامیدنی، آلودگی‌های ایجاد شده در محیط زیست و تخریب جنگل‌ها را می‌گیرد و در گام دوم سرمایه موروثی به نسل آینده را از بین می‌برد.

در استان خراسان‌شمالی نیز گاهی سهل انگاری‌ها و نا آگاهی‌های برخی باعث شده است طبیعت بکر مناطقی مثل جاده بدرانلو از آن طبیعت زیبای الهی به شهرک ویلایی تبدیل شود.

حفظ و حراست از این مناطق بیشتر از پیش باید در دستور کار مسئولین مربوطه و همچنین خود مردم آن منطقه قرار گیرد. 

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1080896

مهمترین اخبار ایران و جهان: