نیوز سیتی!
04 اسفند 1401 - 03:01

رویترز: اردوغان مایل به برگزاری انتخابات ترکیه در ماه ژوئن است

برخی منابع نزدیک به ریاست جمهوری ترکیه از برگزاری احتمالی انتخابات در این کشور در ماه ژوئن خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چند مقام دولت ترکیه روز چهارشنبه گفتند که دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مایل است انتخابات این کشور را ماه ژوئن برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» اردوغان با هدف ادامه ریاست جمهوری خود گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان را  ماه می برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، چند روز پس از وقوع زمین لرزه و کشته شدن بیش از ۴۲۰۰۰ نفر در ترکیه، یک مقام رسمی این کشور گفت که این زمین لرزه برای برگزاری به موقع انتخابات «مشکلات جدی» ایجاد کرده، اما اکنون نزدیکان اردوغان می‌گویند که دولت با ایده تعویق تا سال بعد مخالفت کرده است.

یک مقام دولتی گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که با برگزاری انتخابات در ۱۸ ژوئن (یکشنبه ۲۸ خرداد) توافق شود.»

قبل از زلزله، محبوبیت اردوغان به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش «لیر» واحد پول ترکیه کاهش یافته بود. او اینک پس از زلزله نیز با موجی از انتقادات به دلیل واکنش ضعیف دولت به مرگبارترین زلزله این کشور مواجه شده است.

یک مقام ارشد «حزب عدالت و توسعه» نیز گفت که این دیدگاه که انتخابات باید در ۱۸ ژوئن برگزار شود، افزایش یافته است. یکی دیگر از مقامات ارشد ترکیه نیز گفته که ایده به تعویق انداختن انتخابات کنار گذاشته شده است.

این مقام دولتی گفت: «اگر قرار باشد تاخیری وجود داشته باشد باید یک سال طول بکشد ‌تا ارزش داشته باشد و عموم مردم این را دوست ندارند. به همین دلیل، ۱۸ ژوئن به عنوان تاریخ انتخابات در نظر گرفته می‌شود.»

این در حالی است که انتقادات مردمی علیه رئیس‌جمهور ترکیه همچنان در حال افزایش است و حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری  شکننده به نظر می‌رسد.دولت تحت رهبری حزب عدالت و توسعه آگاه است که انتقادات بیشتر و خشم عمومی از سوء مدیریت در واکنش به زلزله می‌تواند شانس اردوغان را برای انتخابات مجدد تضعیف کند. این کشور با شدیدترین بحران اقتصادی خود از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲   و با تورم سالانه بیش از ۸۰ درصد مواجه است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1051752

مهمترین اخبار ایران و جهان: