ایرانیهای مقیم عراق که صدام حسین آنها را به دلیل اصالت ایرانیشان از عراق اخراج کرده بود به مشهد آمدند، آنها برای زنده نگهداشتن آئین عزاداری امام حسین(ع) به سبک اجدادشان حسینیه نجفیهای مقیم مشهد را بنا کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، از حدود هفت نسل قبل به عراق رفته بودند و در آنجا زندگی می کردند، قبل از انقلاب و در زمان صدام حسین، ایرانی بودن بهانه ای بود برای اخراجشان از عراق. آنها که عاشق اهل بیت و امام حسین(ع) بودند بعد از بازگشت به ایران نیز مراسمات عزاداری در ایام محرم و صفر همچنین در شب های قدر و شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) را در مشهد برپا کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،عزاداری هایشان را در ابتدا در خیمه برگزار می کردند و بعدها با خریداری زمین حسینیه در سال ۱۳۴۲ این بنا را ساختند و اینک سالهاست که عزاداری های باشکوهی برای اهل بیت(ع) گرفته میشود و حتی در سایر ایام سال نیز در این حسینیه برنامههای مختلف مذهبی برگزار میشود.
این جماعت عاشق که از کودکی در شهر نجف بزرگ شده بودند و به زبان عربی تسلط داشتند بعد از بازگشت از عراق در مشهد عزاداری های خود را با همان سبک دیرینه و کهن عراقی و با لهجه عربی برگزار می کنند و حالا سالیان سال است که این خادمان اهل بیت (علیهم السلام) این سنت را در حسینیه نجفیها با حضور عراقیهای مقیم ایران، شیعیان برخی کشورهای دیگر و همچنین اهالی شهر مشهد زنده نگه داشته اند و هر سال باشکوه بیشتری به برگزاری این سنت همت میگمارند.
همه خادم امام حسین (ع) هستیم
همه خادم امام حسین (ع) هستیماینجا وقتی به سراغ مسئول می روی، می گویند: ما مسئول نداریم همه خادم هستیم، خادم خادم امام حسین(ع). اینجاست که متوجه میشوی عشق اباعبدالله با مردم چه کرده است؟
مهمانان امام حسین(ع) در این حسینیه، سفیران محبت اهل بیت(ع) هستند تا عشق جاری آنها را بین ایران و عراق به نمایش بگذراند. ۱۳ شب در ایام ابتدایی محرم، میتوانی مهمان این حسینیه شوی تا به سبک نجفیهای ۵۰ سال قبل عزاداری کنی و سرسفره عربی آنها با قیمه مخصوص، قهوه تلخ و چایی پررنگ پذیرایی شوی.
در این خصوص احمد مشهدی یکی از خادمان این حسینیه در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: این حسینیه مختص امام حسین (ع) میباشد و به نام هیچ کس دیگری ثبت نشده، اینجا کسی مسئول نیست همه افرادی که اینجا خدمت می کنند اعم از دکتر، مهندس، بازاری، معمار، کارگر و معلم خود را خادم امام حسین(ع) میدانند و برای انجام هر کاری از شستشوی حسینیه تا پذیرایی از مهمانان داوطلب میشوند و به این خدمت افتخار میکنند.
اینجا بوی حرم امیرالمومنین را استشمام می کنید
اینجا بوی حرم امیرالمومنین را استشمام می کنیدوی با بیان اینکه طراحی و ساخت ورودی حسینیه، ایوان، بنا و گنبد برگرفته از طرحهای حرم امیرالمومنین(ع) در نجف اشرف است، ادامه داد: وقتی که محرم شروع می شود برنامه های حسینیه با رنگ و بوی عزاداری به سبک نجف آغاز می شود، شبهای اول از حضور حدود ۴۰۰ نفر خبر می دهد و تا روز عاشورا این جمعیت به بیش از ۱۰۰۰ نفر می رسد.
این خادم امام حسین (ع) با ذکر این مطلب که ما در طول سال برنامههای متعددی در حسینیه داریم، اظهار کرد: اینجا همه روزه نماز جماعت برگزار می شود، در شب های جمعه دعای کمیل و صبح جمعه نیز دعای ندبه و هر شب نیز برای نمازگزاران منبر برپا می شود، برای نسل نوجوان و کودک نیز شبهای جمعه کلاس احکام می گذاریم، در ایام رمضان نیز کلاسهای قرآن و ختم و مسابقات آن را داریم. در شبهای شهادت هریک از ائمه اطهار(ع) عزاداری داریم و برای عرض تسلیت به سمت حرم میرویم.
عزای مشق رزم
عزای مشق رزممشهدی با بیان اینکه منبر در شبهای محرم به زبان عربی برگزار میشود، ادامه داد: برگزاری اذن عزای مشق رزم به تبعیت از یاران امام حسین(ع) که آنان در شب عاشورا برای اینکه وفاداری خود را به آن حضرت نشان دهند شمشیرهای خود را از غلاف درمی آورند و در اطراف خیمه امام شروع به رجزخوانی می کنند که ما نیز مشابه آن حرکت را در مراسم عزاداری خود داریم. و به اباعبدالله می گوییم: « اگر ما در زمان شما میبودیم جان خود را فدای شما میکردیم.»
وی خاطر نشان کرد: برنامههای حسینیه در شبهای ابتدای محرم به این ترتیب است که؛ شب اول مربوط به آغاز ماه محرم است، شب دوم مختص ورود امام حسین(ع)، شب سوم مربوط به دختر امام حسین(ع)، شب چهارم به نام حضرت ام البنین، شب پنجم به نام انصار امام حسین(ع)، شب ششم مربوط به حضرت مسلمبن عقیل، شب هفتم مربوط به ابوالفضل العباس، شب هشتم قاسمبن الحسن، شب نهم به نام حضرت علی اکبر و شب دهم به نام شیرخواره امام حسین(ع)، برنامه ریزی شده است.
این خادم در ادامه بیان کرد: شبهای هشتم، نهم و دهم هیئت همراه علم به سمت حرم امام رضا(ع) حرکت میکنیم و با آتش زدن کیسههای قابل اشتعال، آتش گرفتن خیمههای خانواده امام حسین(ع) را به نمایش درمی آوریم با این هدف که قیام امام را به مردم معرفی کنیم.
عزاداریها هرچه به سمت انتها میرود، پرشورتر و گستردهتر میشود، این هیئت هیچگاه درش به روی مردم بسته نیست و چون این مراسم به زبان عربی اجرا میشود مورد استقبال شیعیان عرب زبانی میشود که به مشهد آمدهاند.
قهوه تلخ هیئت
قهوه تلخ هیئتمشهدی افزود: ما از مهمانان امام حسین(ع) با قهوه خاصی که به صورت سنتی روی زغال تهیه می شود پذیرایی می کنیم، چای هم با استکانهای کوچک، پررنگ و همراه قاشق به سبک عربی برای حاضرین تهیه میشود تا شب یازدهم شام غریبان شمع به دست به سمت حرم میرویم و این مراسم تا شب سیزدهم ادامه دارد. همچنین در مراسم اربعین نیز در کربلا ۴ موکب داریم و بقیه مراسم را در عراق بصورت مشابه برگزار میکنیم.
فضای این حسینیه، حال و هوای کربلا و نجف را دارد اینجا ریا نیست بلکه معامله با امام حسین(ع) است و پیر و جوان و کوچک و بزرگ همه درحال خدمت هستند.
کانون دوستی و همدلی بین دو ملت
کانون دوستی و همدلی بین دو ملتحسین محمدی اصل، کارشناس مسائل غرب آسیا و تحلیلگر مسائل عراق نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در مشهد باید به آن توجه شود بُعد ارتباطات بینالمللی این شهر است و آن هم به واسطه دارا بودن ظرفیت های مذهبی، فرهنگی، ایرانی و معنوی آن و اهمیت بالای این شهر در جهان اسلام است.
وی افزود: بحث ارتباطات اجتماعی و فرهنگی ایران بواسطه این شهر با عتبات عالیات اهمیت بالایی دارد و باید به آن نگاه ویژه شود، مجموعه هایی که وظیفه تسهیلگری در ارتباطات بین المللی این شهر دارند بسیار مهم هستند، یکی از مواردی که در این راستا مورد اهمیت است فعالیت گروه های مذهبی و دینی می باشد که به بحث ارتباطات مذهبی کمک زیادی می کند، از جمله می توان به مجموعه حسینیه نجفی ها اشاره کرد، این مجموعه توانسته حد فاصل بین مشهد تا نجف را پُر کند و در مناسبت های مذهبی مانند محرم و صفر، اعیاد و عزاداری ها فضای معنوی نجف را می توان در این حسینیه احساس کرد.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در حوزه تسهیلگری روابط فرهنگی، این حسینیه می تواند معرف مهماننوازی و مراسم خاص نجفیها به مردم مشهد باشد و متقابلا میتواند مشهد را به نجفیها بشناساند و مردم دو کشور را با توجه به اینکه از گذشته با هم روابط حسنهای داشتند به یکدیگر بیشتر سوق دهد و روابط بین آنها را تقویت کند.
محمدی اصل ادامه داد: مجموعه های فرهنگی مانند حسینیه نجفیها در راستای تقویت همیاری، کمک رسانی، مبارزه با تروریسم، رفع فقر و تقویت همدلی دینی حائز اهمیت می باشد، از درون حسینیه ها ارتباط بین مردم بیشتر میشود و افرادی که مشکلی دارند با حضور در این مکان و طرح مشکل می توانند از افراد خیر و راهگشایی که در این مجموعهها هستند استفاده کنند.
وی گفت: مردم عراق و ایران همواره بر دوستی و آشتی دو ملت تاکید دارند، این دو ملت حلقه های اتصالی مانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را دارند، اهمیت روابط بالاست و اربعین تسهیلگر این روابط به شمار می رود و این ظرفیت باعث میشود کینه و نفاق دشمن خنثی شود.
تحلیلگر مسائل عراق افزود: مجموعه های فرهنگی می توانند نگاه دو ملت را به یکدیگر تلطیف کنند و مانع از فتنهافکنی دشمن در جهان اسلام شوند.
محمدی اصل تاکید کرد: پیاده روی جهانی اربعین به این ارتباطات قوت می بخشد و زمینه ساز ظهور امام زمان می شود همچنین نبرد تمامعیار حق علیه باطل صورت میگیرد. فتنه های منطقه ای اربعین صرف شیعیان نیست بلکه از هرجایی که شروع شود به جبهه حق ختم میشود.
انتهای پیام/
شناسه خبر: 505020