نیوز سیتی!
17 خرداد 1401 - 10:57

یکپارچه‌سازی سیستم شهرسازی، نوسازی و درآمد در همدان

مدیر عامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان گفت: کلید سیستم یکپارچه‌سازی شهرسازی، نوسازی و درآمد به سوی شهرداری الکترونیک و شهروند سپاری زده شد. به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جواد مختاری صبح امروز در جمع خبرنگاران از شروع فاز نخست پروژه سیستم یکپارچه شهرداری الکترونیک خبر داد و اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی و اقدامات لازم در زمینه خرید، نصب، بومی‌سازی، آموزش و راه‌اندازی زیرسیستم‌های شهرسازی، نوسازی، درآمد و اصناف، کمیسیون ماده ۱۰۰، سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان و خودکارسازی ضوابط و درآمدها در حال پیگیری است. وی در خصوص پیشرفت مالی، زمانی و فیزیکی سیستم یکپارچه شهرداری الکترونیک گفت: از آغاز قرارداد از اواسط اسفند سال گذشته با شرکت صفارایانه، پروژه از نظر مالی ۵۰ درصد، زمانی ۴۰ درصد و فیزیکی ۴۵ درصد پیشرفت داشته است. مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با بیان اینکه، شهروندان، مدیریت شهری و سایر ادارات از این پروژه بهره‌مند می شوند افزود: بیش از ۷۰ جلسه رسمی و غیررسمی بین مجموعه کارشناسی حوزه شهرسازی، درآمد، فنی، GIS و مناطق چهارگانه و نماینده شرکت صفارایانه در راستای نحوه پیاده‌سازی این سیستم برگزار شده است. وی با بیان اینکه پیاده‌سازی سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد در حوزه های مختلف مدیریت شهری مزایای فراوانی دارد گفت: با خودکارسازی فرآیندها، ساده‌سازی ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی علاوه بر کاهش بوروکراسی‌های اداری و ایجاد شفافیت، شهروندان خدمات را به صورت بر خط و سریع دریافت خواهند کرد. مختاری با اشاره به حجم بالای مراجعات ارباب رجوع به مناطق چهارگانه شهرداری همدان گفت: راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرداری الکترونیک در مناطق بسیار ضروری است تا شاهد کاهش مراجعات مکرر شهروندان و ارایه خدمات بهتر به شهر و‌ شهروندان باشیم. وی  یکی از اهداف مهم این پروژه را ارائه خدمات ۲۴ ساعته در هفته دانست و گفت: امکان ثبت درخواست، دریافت پاسخ الکترونیکی، تشکیل آرشیو الکترونیک، خودکارسازی فرایندها، جلوگیری از جعل مکاتبات، امکان نظارت دقیق، حذف کاغذ، دورکاری پرسنل، الکترونیکی شدن پیگیری استعلامات دفترخانه‌ها، ادارات و بانک‌ها وجود دارد که باعث جلوگیری از سردرگمی شهروندان و افزایش رضایتمندی در سطح جامعه خواهد شد. مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان یکی از بهره‌برداران پروژه یکپارچه‌سازی را اداره مدیریت درآمدهای عمومی شهرداری و ماده ۱۰۰ دانست و افزود: خودکارسازی محاسبات عوارض درآمدی، گزارشات سیستمی و تسهیل در امر تصمیم‌سازی های مدیریتی از مزایای این طرح است. وی به تشریح اقدامات و‌ تلاش‌های کارگروه های تخصصی حوزه شهرسازی، درآمد و مناطق چهارگانه پرداخت و عنوان داشت: در جلسات کارشناسی و تخصصی برنامه‌ریزی در خصوص نحوه بارگذاری ضوابط شهرسازی، لایه‌های GIS، مصوبات کمیسیون ماده ۵، طرح‌های تفکیکی، فرمول‌های محاسباتی پروانه ساختمان، نوسازی، اصناف، کسب و پیشه، ساده سازی فرمول‌های محاسباتی، پالایش داده ها و تشکیل بانک اطلاعاتی دقیق سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد صورت گرفت. مختاری ویژگی مهم سیستم یکپارچه‌سازی شهرداری الکترونیک را ایجاد تغییر در نحوه ارایه خدمات دانست و افزود: در این سیستم امکان رسیدگی به پرونده‌ها توسط کارشناسان و مالکان به صورت همزمان، تغییر در مدیریت گردش کار، ذخیره و نگهداری و مدیریت بانک‌ داده‌ها، ایجاد کارتابل مستقل در تمام حوزه‌های مدیریت شهری و سطوح مختلف دسترسی در سطح کاربران، کارشناسان و سیاستگذاران وجود دارد. وی یکی از چشم‌اندازهای مهم پروژه سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد را شهروندسپاری دانست و تصریح کرد: شهروندان بدون ایجاد ارتباط و حضور پرسنل شهرداری قادر خواهند بود با استفاده از رایانه و موبایل در کوتاه‌ترین زمان و بدون محدودیت خدمات اعم از ثبت درخواست پروانه ساختمانی، پایان کار و انواع استعلام دفترخانه و بانک‌ها و همه اطلاعات را بدون نیاز به حضور در شهرداری دریافت خواهند کرد. مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان به برخی مشکلات موجود در پیاده‌سازی این سیستم اشاره کرد و تصریح کرد: عدم وجود خروجی مناسب در فرمول‌های محاسباتی، صنفی و درآمدی، عدم ارتباط بین کد نوسازی و لایه‌های نقشه و ناقص ماندن فرآوری اطلاعات نقشه از جمله مشکلاتی است که امیدواریم با تلاش‌های مجموعه کارشناسی رفع شود. انتهای پیام/ 3140/
منبع: فارس
شناسه خبر: 364620

مهمترین اخبار ایران و جهان: