نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 17:09

مجلس مصمم به تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است

رئیس کمیسیون محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی است و موادی از آن مورد بحث نمایندگان قرار گرفته است.

علیرضا شهبازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی است اظهار کرد: موادی از این طرح نیز مورد بحث نمایندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در بررسی طرح از سوی نمایندگان برخی از مواد آن که دارای ابهام بود به کمیسیون برگشت تا کار کارشناسی بیشتری روی آن صورت گیرد گفت: در بررسی طرح انتقادات و پیشنهاداتی وجود داشت که به همین خاطر موارد ابهام‌برانگیز به کمیسیون ارجاع داده شد تا به صورت کارشناسی بررسی شود و مجدداً وارد صحن گردد.

نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آثار مثبت اجرای این طرح در صورت تصویب نهایی گفت: در پشتوانه این طرح، منطق و دلایلی است که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند در کاهش دلالی‌ها و سوداگری‌ها مؤثر باشد.

وی افزود: تصویب این طرح اقدام ارزشمندی است که می‌تواند به طور جدی از دلالی و سوداگری افراد سودجو و افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و منابع درآمدی خوبی برای دولت ایجاد کند.

شهبازی گفت: در صورت تصویب نهایی طرح، املاک، خودرو و سکه که افراد دلال و سوداگر از آن به عنوان کالای سرمایه‌ای استفاده می‌کنند ساماندهی شده و مالیات به آنها تعلق گیرد و همین عامل می‌تواند آنها را به کالای مصرفی تبدیل کرده و دست سوداگران را کوتاه کند.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است افراد صاحب نفوذ که دارای سرمایه هستند و تصویب طرح می‌تواند به ضرر آنها تمام شود بتوانند به شکلی مانع از تصویب نهایی آن شوند گفت: اکثریت نمایندگان مجلس به کلیت آن رای مثبت داده و به طور جدی دنبال تصویب نهایی آن هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص زمان احتمالی تصویب نهایی طرح گفت: هفته آینده باز هم این طرح در مجلس مطرح می‌شود و با توجه به ارائه لایحه بودجه از سوی دولت حتما باید طرح مالیات بر عایدی نیز قبل از تصویب بودجه سالانه به تصویب نهایی برسد.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی توسط افراد گفت: پس از تصویب نهایی طرح در مجلس دولت باید در آئین‌نامه‌ راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی را به طور کارشناسی شده و با در نظر گرفتن قوانین و مقررات تدوین کند که البته مجلس از ابزارهای نظارتی خود مانند دیوان محاسبات که بازوی اجرایی مجلس است برای اجرای قانون استفاده می‌کند.

شهبازی با تاکید مجدد بر اینکه دولت باید  جدی‌تر جلوی فرار مالیاتی سرمایه‌داران بزرگ را ببندد گفت: البته دولت روز به روز تسلط خود را بر فرایند مالیات‌گیری بیشتر کرده اما لازم است با جدیت بیشتری از افرادی که با سوداگری و دلال‌بازی باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده و سرمایه زیادی بدست آورده‌اند مالیات‌ لازم را دریافت کند.

وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مواد این طرح ظرف چند روز گذشته در مجلس ارائه شد و البته پیشنهاد‌ها و انتقاداتی هم وجود داشت که در نهایت برخی مواد این طرح به کمیسیون برگشت تا کار کارشناسی بیشتری بر روی آن صورت گیرد و مجدداً وارد صحن شود.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 970964

مهمترین اخبار ایران و جهان: