نیوز سیتی!
14 خرداد 1402 - 09:47

عزم قزاقستان برای توسعه مناطق مرزی

وزارت اقتصاد ملی قزاقستان پیش نویسی را تهیه کرده است که بر اساس آن مناطق مرزی این کشور با کشورهای همجوار توسعه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، وزارت اقتصاد ملی قزاقستان پیش نویس فرمان دولتی را تهیه کرده است که تغییرات و اضافات را در مفهوم توسعه مناطق روستایی این کشور برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۷ معرفی می‌کند.

به این ترتیب بخش جدیدی «توسعه مناطق مرزی» به مفهوم اضافه شده است.

همانطور که در این سند ذکر شده است، در حال حاضر ۱۴ منطقه با سرزمین‌های روسیه، چین، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان هم مرز هستند. در مناطق مرزی ۶۵ فرمانداری با ۳.۴ میلیون نفر جمعیت وجود دارد.

مستقیماً در نوار مرزی در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرز دولتی ۱۲۸۳ سکونتگاه روستایی مرزی وجود دارد که ۱.۷ میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند. علاوه بر این، در مناطق مرزی ۹ شهر کوچک  (ژارکنت، زایسان، ساریاگاش، شاردرا، شمونایخا، ماملیوتکا، بولایف، ژتیسای، ژیتیکارا) با ۲۲۰.۷ هزار نفر جمعیت وجود دارد.

در عین حال، مناطق مرزی قزاقستان در مقایسه با مناطق همجوار کشورهای مرزی از سطح توسعه متفاوتی برخوردار هستند. این مفهوم چشم اندازی را برای توسعه مناطق مرزی در آینده ارائه می‌دهد که این مناطق پایدار و جذاب برای زندگی، در مجاورت مرز دولتی، دارای ارتباط خوب و تعامل نزدیک با مناطق شهری کشور و مناطق مرزی همسایه باشند.

اقدامات برای توسعه مناطق مرزی با هدف ایجاد شرایط برای توسعه مجتمع کشت و صنعت، تحقق گردشگری و حمل و نقل و پتانسیل لجستیکی، توسعه مشاغل کوچک و متوسط، زیرساخت‌های جاده‌ای، اجتماعی و مهندسی، بهبود وضعیت جمعیتی و توسعه سرمایه انسانی است.

وزارت اقتصاد ملی قزاقستان بیان کرد که تطبیق اقدامات به طور کلی باعث بهبود کیفیت زندگی و ایجاد یک محیط زندگی راحت در روستاهای مرزی با اطمینان از رشد درآمدهای مردم و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و مهندسی می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1260664

مهمترین اخبار ایران و جهان: