نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 22:00

ماماها نقش محوری در طرح جوانی جمعیت دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به نقش محوری ماماها در زمینه جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و گفت: در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت و سطوح مختلفی که تعریف شده نقش محوری ماما در آموزش و ترغیب مادران برای بارداری و حفظ سلامت باروری و سلامت مادر و نوزاد بارزتر است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مراسم گرامیداشت روز ماما با تأکید بر جایگاه ویژه ماماها در تولد زیباترین خلقت الهی اظهار کرد: قطعا ماما وظایفی که در ساختار بهداشت و درمان دارد نقش ویژه‌ای است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود در ساختار شبکه بهداشت و درمان کشور که بعد از انقلاب جزو ساختارهای مترقی در دنیاست که حتی کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا برای پیاده کردن این ساختار تلاش کردند از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که تعریف نقش ماما در این ساختار ویژه‌ است.

وی با بیان اینکه مراقبت‌های اولیه در سلامت جنین و مادر برعهده ماما است، تصریح کرد:  اگر این مراقبت ها به خوبی انجام شو، دحاصل آن نوزادی سالم است و خانواده هیچ دغدغه‌ای نخواهند داشت.

بختیاری با اشاره به اینکه در تمام دنیا میزان موفقیت و ارزش ساختار سلامت محور بر اساس تکنولوژی سنجیده می‌شود، گفت: تحقیقات نشان داده است که این مؤلفه تأثیر اندکی دارد و طبق مقایسه‌ای که شده با آموزش و مراقبت‌های اولیه و با کمترین امکانات و هزینه، شاخص‌های سلامتی بهبود یافته  و پیشرفت را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تأکید براینکه  سلامتی مادر و جنین در دستان ماماست گفت: با توجه به نمودار تکامل انسان بیشترین تکامل در سن جنینی و سنین پایین است و در سن پایین تر روند تکامل و سرعت رشد بیشتر است و افرادی که در این مرحله نقش ویژه تر و بارزتر ایفا می‌کنند اهمیت و ارزش کارشان بیشتر است.

وی تصریح کرد: کار ماما اورژانسی است، چون در اورژانسی‌ترین لحظه زندگی انسان که مرحله تولد است حضور دارند و مامای توانمند و دلسوز اگر در این لحظه کارخود را به خوبی انجام دهد نوزادی سالم تحویل جامعه خواهد شد.

بختیاری به نقش محوری ماماها در زمینه جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و افزود: در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت و سطوح مختلفی که تعریف شده نقش محوری ماما در آموزش و ترغیب مادران برای بارداری و حفظ سلامت باروری و سلامت مادر و نوزاد بارزتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به موضوع طرح نفس در استان گفت: شناسایی، کمک و مشاوره به مادرانی که سقط‌های عمدی و سقط‌های قطعی شده بود باکمک شما اتفاق افتاد و در عرض چند ماه به همت شما بیش از ۲۳۱ نفر مادر شناسایی شدند و به جز سه مورد بقیه از سقط منصرف شدند و حدود ۳۰ نوزاد متولد شده است.

وی افزود: با نقش و تلاشی که شما داشتید دانشگاه موفق به دریافت تندیس جوانی جمعیت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها شود که زودی به طور رسمی به دانشگاه اهدا خواهد شد.

بختیاری با تأکید بر جایگاه ماما در سطح جهانی و ملی، شاخص مرگ مادر را مهم دانست و افزود:  شاخص مرگ مادر نشان دهنده ارزش کار شماست در مواقعی که مرگ مادر اتفاق افتاده ناشی از بیماری زمینه‌ای بوده و نه اهمال و کم کاری ماما  و این افتخاری است و کار شما شایسته قدردانی است که شما فراتر از وظایف قانونی خود نیز در این زمینه عمل می‌کنید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه اگر جامعه بخواهد در حوزه‌های مختلف به خصوص  سلامت آینده که وابسته به کودکان است پیشرفت کند هیچ چاره‌ای ندارد، مگر اینکه نگاه ویژه‌ای به کار مامایی داشته باشد و این نگاه ویژه اگر اتفاق بیفتد سلامت آینده جامعه ما بسیار بهتر از وضع کنونی خواهد شد تأکید کرد: بنده به عنوان فردی که مسئولیت در این سیستم دارم و با اعتقاد به ارزش کار مامایی از ظرفیت‌هایی که برای ماما ایجاد خواهد شد قطعا حمایت خواهم کرد.

وحید توپچی خسروشاهی معاون درمان دانشگاه نیز در این مراسم گفت: تولد زیباترین موهبت الهی است که به دستان شما ماماها محقق می‌شود و سلامت مادر و نوزاد در اختیار شماست و با توجه به سیاست‌های ابلاغی جمعیت و حمایت از جوانی جمعیت نقش شما و حضور شما در بهبود شاخص‌های جمعیتی ارزش دارد.

گفتنی است در پایان این ویژه  مراسم از ماماهای منتخب دانشگاه با اهدا لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد. 

پایان پیام73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1201264

مهمترین اخبار ایران و جهان: