نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 11:59

معاریو: عربستان خواهان عادی‌سازی با اسرائیل نیست

نشریه عبری «معاریو» گزارشی از تحولات منطقه و نشست جده منتشر کرده و نوشت: عربستان سعودی اکنون خواهان عادی‌سازی با اسرائیل نیست و زمان آن فرا رسیده که نشانه‌ها را بفهمیم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه عبری‌زبان «معاریو» روز گذشته (جمعه، ۱۹می) بعد از برگزاری نشست جده گزارش داد که عربستان سعودی اکنون «خواهان عادی‌سازی با اسرائیل نیست» و زمان آن فرا رسیده که «نشانه‌ها را بفهمیم».

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، معاریو نوشت: هرکسی که اخبار را در این «روزهای طوفانی» دنبال کند، اینگونه فکر خواهد کرد که هیچ چیز درباره چشم‌انداز عادی سازی روابط بین «اسرائیل» و عربستان سعودی تغییر نکرده است.

این روزنامه عبری در گزارشش افزود: «تعجب‌آور خواهد بود که کاخ سعودی به زودی با برقراری روابط گرم با اسرائیل موافقت کند؛ و این گمان، تنها به دلیل ملاحظات عربستان سعودی در مورد اسرائیل نسیت، بلکه دقیقاً به خاطر آمریکایی‌هاست».

طبق گزارش معاریو، ریاض به عنوان دوست واشنگتن انتظار دارد «حداقل آنچه را که ایرانی‌ها به دست آوردند، از آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای دریافت کند».

در ادامه همین گزارش می‌خوانیم: واشنگتن سال‌هاست که از دادن امتیازات این چنینی به ریاض طفره رفته و «سعودی‌ها چاره‌ای جز افتادن در آغوش ایران و چین نداشتند».

این روزنامه عبری در توضیح روابط ایران و عربستان نوشت: روند آشتی عربستان و ایران هنوز در مراحل ابتدایی است، بنابراین عادی‌سازی سعودی با اسرائیل در این مرحله امکان پذیر نخواهد بود.

معاریو با اشاره به اینکه «حتی اگر سعودی‌ها از قید و بندهای آشتی با ایران رها شوند، یک مسئله شخصی سنگین [رفتار گذشته کاخ سفید با ریاض] روی میز است»، ادامه داد:«مرد قاطع در ریاض، ولی‌عهد محمد بن سلمان، برای دادن این هدیه فوق‌العاده به رئیس جمهور بایدن عجله نخواهد کرد».

این روزنامه عبری ضمن تاکید بر سردبودن بسیار زیاد روابط واشنگتن-ریاض، از آغاز دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» تاکنون، تصریح کرد: اساساً «اسرائیل» یک اسباب بازی در دست سعودی‌هاست؛ یعنی اگر سعودی‌ها از آمریکایی‌ها منفعت بگیرند، آن را تحویل خواهند گرفت و اگر نگیرند، آن را خراب خواهند کرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده بود که ولی‌عهد سعودی به دنبال یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی و تضمین‌های امنیتی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عنوان بهایی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل است.

از زمان توافق دیپلماتیک بین ایران و عربستان، ترس رژیم صهیونیستی از تبعات سیاسی این توافق افزایش یافته است؛ روزنامه عبری معاریو در گزارش دیگری که منتشر کرده بود، از پیشرفت چشمگیر ایران در خاورمیانه صحبت کرده و تل‌آویو را غائب تحولات منطقه‌ای توصیف کرده بود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1224664

مهمترین اخبار ایران و جهان: