نیوز سیتی!
25 اسفند 1402 - 12:16

تحولات اوکراین| آماده سازی افکار عمومی برای فرار آمریکا از اوکراین

علت مشکل عدم تصویب کمک به کی‌یف، توضیح پنتاگون درباره بسته کمکی جدید، عدم تمایل اسلواکی برای دشمنی با روسیه، تعداد تلفات مزدوران خارجی، عدم تمایل ماکرون به گرفتن ابتکارعمل در اوکراین و حمایت آلمانی‌ها از مواضع پاپ، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مایک جانسون، رئیس مجلس سفلی کنگره آمریکا شب گذشته در مصاحبه با روزنامه "واشنگتن پست" اعلام کرد که مشکل در تصویب بسته کمکی جدید برای کی‌یف به این دلیل است که کاخ سفید نمی‌خواهد به سوالات کلیدی در مورد درگیری نظامی در اوکراین پاسخ دهد.

جانسون یادآور شد که کار بر روی لوایح ملی، به ویژه در مورد تأمین مالی دولت ایالات متحده، نسبت به بحث در مورد بسته کمکی بعدی به اوکراین، اولویت دارد. رئیس مجلس تاکید کرد که تقصیر تاخیر در ارائه کمک‌ها متوجه کاخ سفید است و جو بایدن از پاسخ دادن به سوالات کلیدی در مورد مناقشه اوکراین طرفه می‌رود.

این در حالی است که الکساندر مرکوریس، کارشناس انگلیسی  ابراز عقیده کرده که ایالات متحده در حال آماده سازی افکار عمومی برای فرار این کشور از اوکراین است. وی  گفت: «در ایالات متحده آنها متوجه شده‌اند که این مناقشه بیش از حد پیش رفته و آنها نمی توانند بیشتر از این در آن سرمایه گذاری کنند و  باید همینجا خط پایان را رسم کنند.»

به گفته وی، رسانه‌های غربی شروع به انتشار مطالبی در مورد بیهوده بودن ادامه تامین مالی اوکراین و همچنین ناکارآمدی تحریم‌های ضدروسی اعمال شده توسط غرب کردند.

پیش از این، در اوایل ماه مارس، جو بایدن در سخنرانی سالانه خود در کنگره، خواستار تصویب لایحه کمک به اوکراین شد. او به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که ایالات متحده در خصوص مناقشه اوکراین "از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد". او مدعی شد که اگر آمریکایی‌ها عقب نشینی کنند، نه تنها اوکراین، بلکه کل اروپا به خطر خواهد افتاد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و پنجاه و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آنتونوف: شرط بهبود روابط روسیه و آمریکا، تغییر  برخورد واشنگتن با مناقشه اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا صبح امروز، جمعه، اعلام کرد که نخستین سیگنال لازم برای تغییر مثبت در روابط مسکو و واشنگتن، تغییر خط مشی سیاسی دولت ایالات متحده در قبال اوکراین است.

آنتونوف در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اولین سیگنال وضعیت اوکراین خواهد بود. ما می‌توانیم نگاه کرده و به این فکر کنیم که چگونه می‌توان از این باتلاقی که دولت کنونی [ایالات متحده] ما را در آن می‌کشاند، خارج شد.»

این دیپلمات افزود: مشکل اینجاست  که ایالات متحده نمی‌خواهد بپذیرد که روسیه "منافع ملی دارد" و حق دارد از آنها دفاع کند. 

به گفته وی، او به طرف‌های آمریکایی خود گفته است که تا زمانی که آنها از تضعیف پایه‌ها و پایه‌های دولت روسیه دست برندارند، گفتگوی مساوی بین دو کشور وجود نخواهد داشت.

تاکید پنتاگون بر ماهیت یکباره بودن بسته کمکی جدید برای اوکراین 

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون بامداد امروز در یک نشست خبری تاکید کرد که بسته جدید کمک نظامی 300 میلیون دلاری ایالات متحده که به اوکراین اختصاص داده شده است، ماهیت یکباره دارد.

او گفت: «اگر قراردادهای دیگری وجود داشته باشد که در حال ارزیابی مجدد آنها باشیم، به شما اطلاع خواهیم داد، اما بسته کمک نظامی جدید، یک مورد منحصر به فرد بود و روندی پایدار  نخواهد داشت.»

سینگ افزود که از هیچ مورد دیگری از وجود آزادی در سایر بخش‌های آمریکا برای کمک به کی‌یف اطلاعی ندارد.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا گفته بود که واشنگتن بسته جدید کمک نظامی به ارزش حدود 300 میلیون دلار را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

رئیس پنتاگون دوشنبه در نشست گروه تماس درباره اوکراین شرکت می‌کند

سابرینا سینگ همچنین اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه 18 مارس به آلمان سفر خواهد کرد تا با متحدان ایالات متحده در خصوص مسائل مربوط به اوکراین گفتگو کند.

 معاون سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه وزیر دفاع آستین و ژنرال چارلز براون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بیستمین نشست گروه تماس دفاع از اوکراین را برگزار خواهند کرد، گفت: این نشست در پایگاه نظامی آمریکا در رامشتاین برگزار می شود. 

به گفته وی، مقامات پنتاگون روز گذشته جلسه‌ای تشکیل داده و در مورد مسائل امنیتی، ناتو و وضعیت اوکراین گفتگو کردند.

پنتاگون حضور نظامیان آمریکا برای مدیریت سامانه پاتریوت در اوکراین را تکذیب کرد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نامش فاش نشده اعلام کرد که هیچ پرسنل نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین وجود ندارد که مسئولیت مدیریت سیستم‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت را داشته باشد.

این مقام پنتاگون گفت: هیچ نیروی نظامی آمریکایی در اوکراین وجود ندارد که وظیفه خدمت رسانی سیستم‌های پدافند هوایی پاتریوت یا تجهیزات دیگری را برعهده داشته باشد. همانطور که ممکن است به خاطر داشته باشید، سال گذشته اوکراین گروهی از نظامیان خود را برای آموزش کار با سامانه پاتریوت به ایالات متحده فرستاد.

وزارت دفاع روسیه: تلفات مزدوران خارجی در اوکراین تقریباً به 6 هزار نفر رسیده است

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که از تاریخ 24 فوریه سال 2022 (آغاز درگیری نظامی)، تعداد کل مزدوران خارجی وارد شده به اوکراین 13 هزار و 387 نفر بوده که  کشته شدن 5 هزار و 962 نفر از آنها تایید شده است.

طبق اطلاعات وزارت دفاع، رهبر بلامنازع در تعداد مزدوران خارجی در اوکراین لهستان است که تعداد کلی آنها نزدیک به 3 هزار نفر است و  یک هزار و 497 نفر آنها کشته شدند. 1042 مزدور از گرجستان در درگیری‌ها مشارکت دارند که 561 نفر از آنها کشته شده. تعداد سربازان آمریکایی شرکت کننده در جنگ یک هزار و 113 نفر است و 491 نفر کشته داده اند. همچنین، از 1005 مزدور کانادایی، 422 نفر کشته شده، از 822  مزدور وارد شده از بریتانیا، 360 نفر جان داده، 784 مزدور از رومانی و 49، از آلمان هستند که به ترتیب 235 و 88 آنها کشته شدند. 

وزارت دفاع این واقعیت را مورد توجه قرار داد که فرانسه که حضور مزدوران خود در خاک اوکراین را رد می‌کند، تاکنون 147 نفر از 356 نیروی نظامی خود را در جبهه نبرد را از دست داده است.

هفته گذشته هم اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین تایید کرد که مزدورانی از بیش از 50 کشور در صفوف لژیون بین المللی ارتش این کشور خدمت می‌کنند. این اداره اعتراف کرد که در میان مزدوران خارجی، کهنه سربازان نیروهای عملیات ویژه و سایر واحدهای نظامی از ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، دانمارک و سایر کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی حضور دارند.

بورل: نتیجه درگیری اوکراین در بهار و تابستان مشخص خواهد شد

به گزارش رویترز، جوزپ بورل، مسئول اصلی  اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی معتقد است که نتیجه درگیری نظامی در اوکراین ممکن است طی چند ماه آینده مشخص شود. به گفته او، به همین دلیل نباید در ارائه کمک به اوکراین وقفه‌ای ایجاد شود.

بورل توضیح داد: «نتیجه درگیری در اوکراین در بهار یا تابستان سال جاری مشخص خواهد شد. ماه‌های آینده  بسیار تعیین کننده خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که یک حمله بزرگ روسیه در تابستان امسال انجام شود و اوکراین نمی تواند منتظر نتایج انتخابات بعدی ایالات متحده باشد.»

در شرایط ابراز تردیدها در مورد ارائه کمک نظامی ایالات متحده به کی‌یف، بورل به خبرنگاران گفت که حمایت از اوکراین ضروری است و باید در کوتاهترین زمان ممکن اجرا شود.

ماکرون: فرانسه هرگز ابتکار عمل در اوکراین را در دست نخواهد گرفت 

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعتراف کرد که فرانسه قصد ندارد رهبری تشدید درگیریها در درگیری اوکراین را به عهده بگیرد. او در پاسخ به این سوال که شرایط اعزام نیروهای نظامی فرانسوی به اوکراین چیست، تاکید کرد: «ما هرگز در انجام هیچ حمله‌ای  پیش قدم نخواهیم بود و هرگز چنین ابتکاری را بدست نخواهیم گرفت.»

  رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که صنعت دفاعی کشورش برای نبردهای با شدت بالا آمادگی ندارد. علاوه بر این، ماکرون تاکید کرد که همچنان به سخنان خود درباره عدم وجود خطوط قرمز در زمینه کمک به کی‌یف و امکان اعزام نیرو به خاک اوکراین پایبند است.

او افزود که در طول درگیری مسلحانه دو ساله در اوکراین، "آنها به طور سیستماتیک آنچه را غیرممکن می دانستند انجام دادند." ماکرون توضیح داد: «دو سال پیش گفتیم که هرگز تانکی ارسال نمی کنیم، ولی این کار را انجام دادیم. دو سال پیش گفتیم که هرگز موشک های دوربرد نمی فرستیم، این کار را کردیم. ما گفتیم هرگز هواپیما نمی فرستیم و اکنون در این روند قرار داریم. بنابراین ما محدودیت های زیادی را ی پا گذاشتیم و هیچ خط قرمزی در این رابطه وجود ندارد.»

درخواست روسیه از آژانس برای واکنش به حمله اوکراین به تاسیسات نیروگاه زاپروژیا 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم  روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که این دفتر  اطلاعات مربوط به حمله جدید نیروهای مسلح اوکراین به تأسیسات زیرساختی حیاتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار داده و خواستار عدم تاخیر در واکنش به این موضوع شده است.

اولیانوف گفت: «همه کشورهای عضو آژانس این بیانیه را دریافت کرده‌اند، حالا ببینیم دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه واکنشی نسبت به این رویدادها نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم که واکنش خود را به تأخیر نیندازند، به‌ویژه که کارشناسان آژانس مستقر در نیروگاه به محل حادثه منتقل شدند تا بتوانند واقعیت انفجار را ثبت کنند.»

به گفته این دیپلمات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید طرف مسئول این حادثه را معرفی کند، و هیچ بهانه‌ایی وجود دارد که واقعیت را نام نبرد. وی همچنین این حادثه را رویدادی بسیار هشدار دهنده و خطرناک خواند، زیرا محل ذخیره سوخت که در کنار آن انفجار مهمات ارتش اوکراین رخ داده، حاوی مقدار زیادی سوخت دیزل است.

روز پنج شنبه مشخص شد که ارتش اوکراین یک بمب انفجاری را به سمت  نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شلیک کرد و این بمب در فاصله 5 متری از حصار تأسیسات ذخیره سوخت نیروگاه منفجر شد.

نخست وزیر اسلواکی: این کشور نمی‌خواهد روسیه را دشمن خود ببیند

رابرت فیکو، نخست وزیر جمهوری اسلواکی در پیامی ویدئویی خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که این کشور اصلاً مایل نیست که از روسیه برای خود دشمن بسازد.  او گفت: من نمی توانم تصور کنم که اسلواکی علاقه مند به ایجاد دشمنی از روسیه باشد.

فیکو همچنین گفت که از بنای یادبود سربازان ارتش سرخ که در آزادی سازی شهر زوولن نقش داشتند، بازدید کرده است. او تاکید کرد که بازدید از چنین مکان هایی برای او مهم است، زیرا با این کار نگرش خود را نسبت به اقعیات نشان می دهد.  

نخست وزیر اسلواکی افزود: متأسفانه بسیاری از سیاستمداران، حتی در اسلواکی، ترجیح می دهند «پرده آهنین» جدیدی بین اروپا و روسیه برپا کنند، من چنین سیاستی را رد می کنم و هرگز در آن شرکت نخواهم کرد، زیرا رویدادهای تاریخی وجود دارد که مردم ما را به یدیگر پیوند داده اند. 

وی ابراز امیدواری کرد که وضعیت اوکراین از طریق مذاکرات صلح آمیز حل و فصل شود. 

واکنش بورل به سخنان پاپ درباره مذاکرات صلح اوکراین 

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پاپ فرانسیس با درخواست از اوکراین برای برافراشتن پرچم سفید "وارد باغی شد که اصلاً به آن دعوت نشده بود." 

بورل گفت: «حضرت وارد باغی شده که کسی او را به آنجا دعوت نکرده بود. فراخواندن اوکراین به تسلیم شدن بیش از آرزوی صلح است. من معتقدم که اکنون زمانی نیست که به اوکراین پیشنهاد تسلیم بدهیم.»

بورل همچنین یادآور شد که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، کی‌یف باید برای مشکلات آماده شود.

پاپ فرانسیس چند روز قبل در مصاحبه‌ای گفت که "کسی که به مردم کشورش فکر کند، کسی که شجاعت بالا بردن پرچم سفید و شروع مذاکرات را داشته باشد، قویتر است."

زاخاروف درباره سخنان بورل:  واتیکان هرگز چنین سیلی از اتحادیه اروپا دریافت نکرده بود

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، سخنان جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در مورد "ورود پاپ فرانسیس به باغی که به آن دعوت نشده" را سیلی به صورت واتیکان نامید که به دلیل سخنان واقع بینانه پاپ در مورد اوکراین مستحق آن شده است. 

به گفته او، کی‌یف "قربانی دسیسه غربی" است و "متجاوز واقعی کسانی هستند" که این کشور را به درگیری کشانده‌اند.

نظرسنجی: آلمانی‌ها با درخواست پاپ برای صلح در اوکراین موافق هستند

داده‌های نظرسنجی که برای مجله آلمانی فوکوس انجام شده، نشان داده که اکثر شهروندان آلمانی اظهارات پاپ فرانسیس در مورد لزوم صلح در اوکراین را صحیح می‌دانند.

طبق این اطلاعات، بدین ترتیب 53 درصد از آلمانی‌های مورد بررسی با درخواست پاپ موافق بودند، حدود یک سوم (34 درصد)، برعکس آن را رد کرده و  10 درصد از پاسخ دهندگان هم نظری نداشته و 3 درصد دیگر هم نخواستند در مورد آن اظهار نظر کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686964

مهمترین اخبار ایران و جهان: