نیوز سیتی!
16 دی 1402 - 09:36

جنگیدن برای نابودی رژیم صهیونیستی، نذر مادر برای شفای فرزندش

شهید مدافع حرم در یکی از دست‌نوشته‌های زمان دانشجویی‌اش نوشته من مرگی را انتخاب می‌کنم که زندگی‌ساز باشد؛ شهادت و این جمله اکنون بر سنگ مزارش نقش بسته است. مهدی نذر نابودی صهیونیسم بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، شهدای مدافع حرم آن مردان مرد، آن شیر مردان عرصه نبرد، آن نیکو خصلتان دستگیر مردم پردرد، آن عاشقان سینه‌چاک حسینی، چقدر نیکو دین خود را به سرور و سالار شهیدان ادا کردند. آری تنها شهدای مدافع حرم بودند که با عمل به ذکرهای عاشورایی به ما فهماندند که این جملات و اذکار عملی خواهد شد و می‌تواند در حد یک جمله و شعار باقی نماند.

شهید مهدی دهقان نیز از جمله شهدای مدافع حرم است که با عمل به آرمان‌ها و اهداف بزرگ زندگی خویش، توانست به‌تمامی تعلقات و زیبایی‌های آن پشت پا زند، تا میثاقی ناگسستنی با ارباب خویش ببندد و با آویختن مدال پرافتخار شهادت، خود را به قله سعادت ابدی برساند.

پاسدار بسیجی شهید مدافع حرم«مهدی دهقان» متولد ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۷ دانش آموخته دانشگاه امام حسین(ع) بود. او داوطلبانه برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم و مردم مظلوم سوریه، راهی آن دیار می‌شود که در ۲۰ فروردین ۱۳۹۷، بر اثر اصابت موشک از ۸ موشک شلیک شده از جنگنده‌های F-۱۵ رژیم صهیونیستی که از خاک لبنان به پایگاه هوایی(تی ۴) در استان حمص سوریه شلیک می‌کنند به همراه شش نفر از همرزمانش به شهادت می‌رسند.

 با خانم مریم زارعی، همسر شهید مدافع حرم مهدی دهقان به گفت‌وگو پرداختیم. او این روزها را با مرور خاطرات شیرین همسر شهیدش سپری می‌کند و  آن‌ها را برای فرزندانش مشق عشق می‌کند.

خانم مریم زارعی همسر شهید مدافع حرم مهدی دهقان

مریم زارعی، همسر شهید مدافع حرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان می‌گوید: مادر مهدی بعد از فرزند اولش در روز نیمه شعبان نذر می‌کند که اگر فرزند دومش پسر باشد اسم او را مهدی بگذارند و خداوند پسری به او عطا می‌کند که نامش را مهدی می‌گذارند.

همسرم در سن چهار سالگی به فلج اطفال مبتلا می‌شود و دیگر نمی‌تواند راه برود و همه دکترها از درمانش ناامید بودند. مادر بعد از فلج شدن پسرش عرض توسل به امام غریب خراسان می‌برد و برای شفای او گردنبندش را نذر امام رضا(ع) می‌کند، عهد می‌بندد تا سن ۱۸ سالگی مهدی، هر سال روز تاسوعا گوسفند قربانی کند. بعد هم با خودش می‌گوید کاش این جنگ زودتر تمام شود، اما اگر نشد نذر می‌کنم مهدی هم لباس رزم بپوشد و به جبهه برود. نذر می‌کنم اگر سن بچه‌ام به این جنگ نرسید، هر وقت بزرگ و جوان شد، برای نابودی رژیم صهیونیستی بجنگد.

زارعی تصریح می‌کند که چهار ماه از این نذر مادر نگذشته بود که مهدی خواب می‌بیند سیب سرخی در دست دارد، امام رضا(ع) در خواب فرموده بودند: «سیب را بخور»؛ گاز زدن سیب همانا و شفا گرفتن پاهای مهدی همان.

شهادت را  برای رسیدن به هدفش اثرگذارتر می‌دانست

همسر شهید دهقان شاخص‌ترین اخلاق شهید دهقان را صداقت، اخلاص، نماز اول وقت و ولایتمداری دانست و گفت: همسر من هیچ چیز برای خودش نمی‌خواست، شهید بر این باور بود که کاری که با شهادت و خونش می‌تواند برای احیای اسلام ناب انجام دهد در زنده بودنش تحقق نمی‌یابد و شهادت را  برای رسیدن به هدفش اثرگذارتر می‌دانست.

زارعی با اشاره به دیگر خصلت‌های همسرش ادامه داد: احترام به دیگران و خوش‌خلقی، منظم و منضبط و با اخلاق کاری بود، او همچنین فردی فعال و جدی در امر ورزش، با آمادگی جسمانی بالا بود.

وی با بیان اینکه مهدی خیلی امام رضایی بود، گفت: یک جایی نوشته بود تمام دلخوشیم پاهامه، پاهایی که از خودم نیست و هدیه امام رضا(ع) است.

همسر شهید مدافع حرم اعتقاد دارد کارهای همسرش فقط برای رضای خدا و نه ارتقای درجه‌های دنیایی بود، خشنودی خدا برایش اهمیت داشته به همین خاطر کارهای خیرش را پنهانی انجام می‌داد و در برابر کاری که برای دیگری کرده بود انتظار تشکر نداشت.

شهید مدافع حرم، مهدی دهقان در کنکور سراسری با رتبه ۲۰۳۶ قبول می‌شود و برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه امام حسین(ع) تهران می‌شود، او پس از گذراندن دوره کارشناسی در رشته مدیریت صنعتی فارغ التحصیل شده و مفتخر به پوشیدن لباس سبز پاسداری و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ولایت مطلقه فقیه می‌شود.

شهید مدافع حرم مهدی دهقان

پیشانی‌بندی که مقدمه رفتن به سوریه شد

وی در رابطه با اعزام همسرش به سوریه گفت: یک روز با سربندی به خانه آمد که رویش نوشته بود: «کلنا عباسک یا زینب»، سربند را نگاه کردم و پرسیدم این یعنی چه؟ با اشتیاق گفت: «یعنی ما همه عباس تو هستیم یا زینب» همان پیشانی‌بند سر حرف سوریه رفتن را باز کرد، من مانعش نبودم، پیش از آن روز هم به او گفته بودم که دوست دارم او نیز یکی از مدافعان حرم عقیله بنی هاشم(س) باشد.

زارعی ادامه داد: مهدی بیست‌وسوم اسفندماه ۱۳۹۶ پس از چند ماه صحبت با فرمانده‌اش و کسب موافقت او راهی سوریه شد، سفری که ۲۷ روز طول کشید و شبی که قرار بود فردایش راهی زیارت حضرت زینب (س) و بازگشت به ایران شود بر اثر ترکش ناشی از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی حمص به شهادت رسید.

من مرگی را انتخاب می‌کنم که زندگی‌ساز باشد؛ شهادت

وقتی پاهای مهدی شفا می‌گیرد، مادر همه نذرهایش را ادا می‌کند، فقط مانده بود نذر سه ماه رزم برای نابودی رژیم صهیونیستی. مهدی سال‌ها با چنین دیدگاهی بزرگ شد و سی سال خودش را برای جنگ با رژیم صهیونیستی آماده کرده بود و از سال‌ها قبل دنبال شهادت بود. در یکی از دست‌نوشته‌های زمان دانشجویی‌اش می‌نویسد، من مرگی را انتخاب می‌کنم که زندگی‌ساز باشد؛ شهادت. همین جمله اکنون بر سنگ مزارش نقش بسته است. مهدی نذر نابودی صهیونیسم بود.

همسر شهید دهقان با بیان خاطره‌ای فوتبالی از همسرش می‌گوید: مهدی طرفدار پر و پا قرص پرسپولیس بود، چند سال پیش پرسپولیس با الاهلی عربستان بازی داشت، آن موقع اوضاع سیاسی ما و عربستان به شدت متشنج بود، بازی رفت پرسپولیس میزبان بود، ولی آن‌ها نمی‌آمدند ایران و نهایتاً بازی در عمان برگزار شد.

وی ادامه داد: بازی رفت ۲-۲ مساوی شد و بازی برگشت هم یک بر یک مساوی بودند که پنالتی به نفع پرسپولیس اعلام شد، اگر گل می‌شد پرسپولیس صعود می‌کرد، من در آن لحظه فقط به فکر پیروزی تیمم بودم، مهدی دست‌هایش را رو به آسمان کرد و گفت: خدایا به خاطر دل شیعه‌ها گل شود؛ هر بار که یاد این خاطره می‌افتم می‌بینم من به فکر فوتبال بودم و او به فکر دل شیعه‌ها؛ فوتبال علاقه زمینی است، اما مهدی به همین علاقه زمینی، آسمانی فکر می‌کرد.

همسر و فرزندان شهید مدافع حرم مهدی دهقان

واکنش فرزندان شهید دهقان به شهادت پدرشان

زارعی در خصوص واکنش بچه‌ها به شهادت پدرشان، گفت: فاطمه و طاها کوچک بودند و می‌شد آن‌ها را به نوعی سرگرم کرد، اما علی در مقطع حساسی بود، ۱۳ سال داشت و خیلی چیزها را متوجه می‌شد.

همسر شهید دهقان ادامه می‌دهد که یک بار علی داشت گریه می‌کرد، به او گفتم علی جان، شهدا زنده هستند و الان پدرت اینجاست و تو را می‌بیند؛ صبح روز بعد علی به من گفت: واقعاً بابا اینجاست و ما را می‌بیند؟ می‌گفت: در خواب عین اتفاقات روز قبل را دیدم که تنها در اتاق گریه می‌کنم، ناگهان بابا مرا در آغوش گرفت و بوسید.

از آن روز به بعد علی متوجه می‌شود که شهدا حی و حاضر هستند و همین باعث می‌شود بهتر با موضوع کنار بیاید. با وجود همه این‌ها باید در میان خانواده شهدا باشید تا حال و روزشان را درک کنید.

وی در مورد محل خاکسپاری شهید دهقان گفت: مهدی  به روستای‌شان یزدل امامزاده بی‌بی زینب علاقه زیادی داشت، در حریم این امامزاده سه شهید گمنام دفن هستند، مهدی مرتب به زیارت‌شان می‌رفت.

زارعی با اشاره به اینکه یزدل ۵۰ شهید انقلاب و دفاع مقدس دارد که برخی از آن‌ها از اقوامشان هستند، ادامه داد: زیارت شهدای گمنام امامزاده و گلزار شهدای یزدل از کارهای همیشگی مهدی بود، به من گفته بود اگر شهید شد دوست دارد در امامزاده دفن شود و در فرمی که برای اعزام به سوریه پر کرده بود هم به این موضوع اشاره کرده بود؛ اتفاقاً او را در کنار همان سه شهید گمنام دفن کردیم.

تألیف کتاب «رد پای اردیبهشت» خاطرات شهید مهدی دهقان

همسر شهید مدافع حرم در خصوص کتاب «رد پای اردیبهشت» از سری خاطرات شهید مهدی دهقان گفت: این کتاب در قالب ۹ فصل و دارای ۹ راوی است که پدر، مادر، برادر، دوست، همرزمان و بنده از جمله راویان هستیم.

وی ادامه داد: در این کتاب سعی شده روایت‌ها و خاطرات پیوسته و داستان‌گونه باشد و صوت راویان نیز موجود و مستند است و نویسنده کتاب نیز «نورالهدی ماه پری» از نویسندگان شهرستان کاشان است و تدوین و تحقیق این کتاب را انجام دادند؛ این کتاب را محضر مبارک امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و شهدا به ویژه شهدای مدافعان حرم تقدیم می‌کنم.

زارعی با اشاره به حضور سردار حاجی زاده در منزل‌شان می‌گوید: زمانی که سردار حاجی‌زاده از نذر مادر شهید آگاه شد، گفت: ما آمده بودیم خانواده شهید را دلداری بدهیم ولی حالا خودمان قوت گرفتم، این اعتقاد و این سطح از ایمان و توکل حاکی از آن است، راهی که در آن قرار گرفته‌ایم حق است.

همسر شهید مدافع حرم، مهدی دهقان گفت: حاصل ۱۷ سال زندگی مشترک من با شهید، سه فرزند به نام‌های علی، فاطمه و طاها است که تمام تلاشم را به کار گرفته‌ام تا به بهترین شکل آنها را تربیت کنم تا در همان مسیری که پدرشان در آن قدم نهاده بود، پا بگذارند و نابودی رژیم جعلی صهیونیستی را رقم بزنند.

پایان پیام/۳۸۱۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1628120

مهمترین اخبار ایران و جهان: