نیوز سیتی!
12 بهمن 1402 - 11:43

عزم قزاقستان برای رسیدن به توافق آبی با چین و ازبکستان

وزیر منابع آب و آبیاری قزاقستان از برنامه‌های این کشور برای امضای توافقنامه با ازبکستان در مورد استفاده مشترک از رودخانه‌های فرامرزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «نورژان نورژیگیتوف» وزیر منابع آب و آبیاری قزاقستان از برنامه‌های این کشور برای امضای توافقنامه با ازبکستان در مورد استفاده مشترک از رودخانه‌های فرامرزی خبر داد.

نورژیگیتوف بیان کرد که توسعه بیشتر همکاری‌های فرامرزی مستلزم ایجاد چارچوب جدید و بهبود چارچوب معاهده دوجانبه و چندجانبه موجود در مورد استفاده مشترک و حفاظت از جریان‌های آبی فرامرزی با کشورهای همسایه است.

وی گفت: به منظور توسعه روابط آبی بین کشورها، برنامه توسعه سیستم مدیریت منابع آب برای سال‌های 2024-2030، امکان امضای توافق نامه‌هایی برای مدیریت مشترک و استفاده از آب‌های فرامرزی بین قزاقستان و ازبکستان و همچنین تخصیص آب در رودخانه‌های فرامرزی بین آستانه و پکن را فراهم می‌کند.

سال گذشته، قزاقستان قصد خود را برای تجدید نظر در توافقنامه آبی سال 1998 با قرقیزستان و ازبکستان در مورد تقسیم آب‌های سیردریا اعلام کرد. قزاقستان تصمیم به ایجاد تغییراتی در سند در ارتباط با مشکل فزاینده کمبود آب در منطقه گرفته است.

در عین حال در مورد امضای سند مدیریت مشترک و استفاده از آب‌های فرامرزی با قزاقستان، باید به سایر عوامل مانند نقض وضعیت زیست محیطی رودخانه سیردریا اشاره کرد. با جریان عبوری رودخانه از خاک ازبکستان، مقادیر زیادی فرآورده‌های نفتی، فنل‌ها و ترکیبات نیتروژن‌دار وارد این کشور می‌شود.

در این راستا، آستانه برنامه‌ریزی می‌کند تا بستر سیردریا را تمیز و دلتای رودخانه را احیا کند.

نورژیگیتوف در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد: امروز کمبود آب در کشور وجود ندارد، اما مسئولان در نظر دارند تا توجه خود را بر انباشت آب در کشور از جمله توسعه آب‌های زیرزمینی، دیجیتالی شدن حوزه و استفاده منطقی از منابع معطوف کنند.

به گفته وزیر منابع آب و آبیاری قزاقستان، به طور متوسط 102.3 کیلومتر مکعب آب در این کشور وجود دارد. 55 درصد از این حجم آب در خاک قزاقستان تشکیل شده است و حدود 44 درصد مناطق این کشور از رودخانه‌های فرامرزی دریافت می‌کند. از کل آب موجود در این کشور، تنها 25 درصد مصرف می‌شود. همچنین 70 درصد این بخش در بخش کشاورزی، 25 درصد صنعت و حدود 5 درصد به صورت آب شرب استفاده می‌شود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1656764

مهمترین اخبار ایران و جهان: