نیوز سیتی!
13 آبان 1402 - 16:28

سنگ‌اندازی نخست وزیر بریتانیا برای حامیان تظاهرات غزه در لندن

نخست وزیر بریتانیا در اظهاراتی اقدام جهت برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در جنگ غزه در سالگرد پایان جنگ جهانی اول را «تحریک‌آمیز» خوانده و مدعی شده است که این اقدامات می‌تواند موجب هتک حرمت به روز موسوم به «آتش‌‌بس» شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریشی سوناک» نخست وزیر بریتانیا با اشاره به مناسبت روز 11 نوامبر در تاریخ جنگ جهانی اول، مدعی شده است که تظاهرات حامیان فلسطین در مرکز لندن در این روز می‌تواند اقدامی «تحریک آمیز» باشد و «بی‌احترامی» به این روز بزرگ تاریخی تلقی شود.

به گزارش رویترز، تحت تاثیر اظهارات سوناک، پلیس لندن به دستور نخست وزیر این کشور عنوان کرده است که هر کاری را برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات پیش رو انجام خواهد داد.

اظهارات سوناک در حالی مطرح می شود که بریتانیا از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر فلسطین پس از آغاز عمملیات الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر حمایت کرده است.

حمایت بریتانیا در حالی از رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرده که این رژیم از تاریخ شروع درگیری‌ها، هر روز نوار غزه را بمباران کرده و تاکنون بیش از 9 هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است.

این روند، ده‌ها هزار نفر از طرفداران فلسطین را بر آن داشته تا هر شنبه در مرکز لندن راهپیمایی کرده و خواستار درخواست دولت بریتانیا از رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش بس شوند.

به گفته پلیس متروپولیتن لندن طرفداران فلسطین قصد دارند تا در تاریخ ۱۱ نوامبر مصادف با سالگرد پایان جنگ جهانی اول" تظاهرات مهمی" را در این شهر برگزار کرده و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کنند.

سوناک در این راستا در قالب پیامی در صفحه اش در شبکه مجازی ایکس نوشت: برنامه ریزی برای راه‌اندازی تظاهرات در روزی که یادآور آتش بس جنگ جهانی اول است اقدامی تحریک آمیز بوده و نوعی بی‌احترامی به این روز است. وی به این موضوع اشاره کرده است که تحت تاثیر برنامه‌ریزی انجام گرفته شده برای تظاهرات امکان هتک حرمت بناهای یادبود از دوران جنگ جهانی اول در این کشور بسیار زیاد است.

وی موضوع برگزاری راه‌پیمایی را نشان‌دهنده توهین به مردم بریتانیا و ارزش‌هایی دانسته که این کشور از آنها دفاع می‌کند و خواستار ادای احترام به همه کسانی شده است که برای آن جنگ فداکاری نهایی را انجام دادند.

وی از پلیس لندن خواسته تا تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با معترضان انجام دهد. به دستور وی پلیس بریتانیا حق استفاده از تمامی اختیارات خود را برای مقابله با کسانی که قصد تنش و آشوب در کشور را در این روز دارند، خواهد داشت.

۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ آتس بس تاریخی جنگ جهانی اول برقرار شد. بعدها این روز با نام روز آتش بس شناخته شد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1561020

مهمترین اخبار ایران و جهان: