نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 20:34

حکم افرادی که از تعابیر زشت برای دیگران استفاده می‌کنند، چیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، حکم افرادی را که از تعابیر زشت برای دیگران استفاده می‌کنند، تشریح می‌کند و همه را از کاربرد این تعابیر بر حذر می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان عصر امروز در جمع شماری از مردم اظهار کرد: آیه شریفه «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قولوا قَولًا سَدیدًا» تأکید می‌کند که ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تقوای الهی داشته باشید و گفتارتان مستحکم و استوار باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مصادیق بی‌تقوایی در زبان، «تَنابُز» و استفاده از تعابیر زشت برای اسامی دیگران است. خداوند متعال در آیه ۱۱ سوره مبارکه حجرات می‌فرماید «... وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَنْ لَمْ یتُبْ فَأُولَئِک هُمُ الظَّالِمُونَ».

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اضافه کرد: تنابُز یعنی دیگران [همسر، فرزند یا سایران] را به اسم بد و ناپسند صدا کردن! این کار البته دوطرفه است. وقتی فردی دیگری را به اسم بد صدا می‌زند، مرتکب تنابز شده است. مخصوصاً وقتی فردی علاقه ندارد، او را به اسم قبلی‌اش صدا کنند. مثلاً وقتی کسی فامیل خود را تغییر داده، نباید بر اسم سابق او اصرار کنیم.

مطیعی گفت: در خصوص «صفیه»، یکی از همسران نبی اکرم (ص) که دختر یکی از سران یهود بود، آمده که پس از آنکه مسلمان شد، همچنان از سوی دیگران به‌عنوان دختر یهودی خوانده می‌شد. این بانو شکایت خود را نزد پیامبر اکرم (ص) برد. پیامبر (ص) به او فرمود خودت را برای آنها معرفی کن و بگو جد من هارون، عموی من موسی کلیم‌الله (ع) و همسر من محمد رسول‌الله (ص) است که در این شرایط آیه ۱۱ سوره حجرات نازل شد.

وی تصریح کرد: نقل شده است که روزی امام رضا (ع) در حال خواندن شعری بود. فردی از ایشان سؤال کرد شاعر این شعر چه کسی است؟ امام رضا (ع) این شعر را یکی از شعرای عرب گفته است، آن فرد گفت من این شعر را از «ابوالعَتاهیه» شنیده بودم. امام فرمود با اسم او چه کاری داری؟ اسم او را نبر! این کلمه [عَتاهیه] یعنی «احمق»؛ وقتی این کلمه را می‌گویی برخلاف توصیه خداوند عمل کرده‌ای!

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان ادامه داد: گاهی برخی تصور می‌کنند چون با فرد مقابل صمیمی هستند، می‌توانند او را با نام بد صدا کنند؛ اما این‌طور نیست و این کار فرد مقابل را خشمگین و حتی خانواده او را دچار مشکل می‌کند!

مطیعی با اشاره به موضوع معاد، به نشانه‌های قیامت و صحرای محشر بیان کرد: یکی از اتفاقات روز قیامت آن است که خداوند تمام اعمال ما را در آنجا حاضر می‌کند. کسی که می‌خواهد در قیامت خوشحال باشد، باید اعمال صالح از خود بر جای بگذارد.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره آل‌عمران می‌فرماید «یوْمَ تَجِدُ کلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بین‌ها وَبَینَهُ أَمَدًا بَعِیدًا وَیحَذِّرُکمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»؛ روزی که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند و آرزو می‌کند میان او و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانی زیادی باشد. خداوند شما را از (نافرمانی) خودش، بر حذر می‌دارد؛ و (در عین حال) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است».

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان ادامه داد: ما در جمع‌های خودمان بسیار خوب رفتار می‌کنیم؛ اما در خلوت‌ها، فرد فردِ ما رفتارهای دیگری داریم! مراقب باشیم خدای‌نکرده به گناهانی آلوده نشویم که اگر امروز در دنیا ما را به‌خوبی می‌شناسند، در قیامت بین دوستان و مؤمنان رسوا شویم!

مطیعی تشریح کرد: در آیه ۱۶ سوره لُقمان داریم «یابُنَی إِنَّهَا إِنْ تَک مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکنْ فِی صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّمَاوَاتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ» آمده که پسرم! اگر به‌اندازه دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد و در دل سنگی یا در (گوشه‌ای از) آسمان‌ها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) می‌آورد؛ خداوند دقیق و آگاه است!

وی گفت: در آیه ۴۹ سوره کهف می‌خوانیم «وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا» و خداوند آنچه انجام داده‌اید را می‌یابد و حاضر می‌کند!

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان تصریح کرد: همچنین در آیات هفتم و هشتم سوره زلزال داریم که «فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ، وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ»؛ پس هر کس به مقدار ذرّه‌ای کار نیک کرده باشد، همان را ببیند و هر کس به‌اندازه ذره‌ای کار بد کرده باشد، آن را ببیند.

مطیعی تصریح کرد: این آیات برای آنها که اعمال صالح دارند، «بشارت» و برای آنها که در کارنامه خود اعمال زشت و گناه دارند، «خسارت» است!

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570864

مهمترین اخبار ایران و جهان: