نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 20:10

۵ اولویت قرارگاه اجتماعی اعلام شد

شهردار تهران گفت: 5 موضوع اعتیاد به خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار، تکدی‌گری، فساد اخلاقی و حاشیه‌نشینی به عنوان 5 اولویت قرارگاه اجتماعی اعلام شد.

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، نشست تبیین طرح‌های مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران، عصر امروز - چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲- با حضور مدیران شهری و مسئولان دستگاه‌های مرتبط در فرهنگسرای بهمن در منطقه ۱۶ برگزار شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران و دستیار ویژه رئیس جمهور در موضوع آسیب‌های اجتماعی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: هزاران لعن و نفرین به کسانی که در به وجود آوردن اسرائیل نفش داشتند تا این شجره خبیثه همه داشته‌های خود را در وحشی‌ترین شکل در خیانت به ملت فلسطین متجلی کند.

دشمنان مردم به‌دنبال گسترش آسیب‌های اجتماعی در ایران هستند

وی با بیان اینکه امروز کنار هم گرد آمدیم تا یک راه جدیدی را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی کلان‌شهر تهران پیدا کنیم، افزود: موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان بزرگترین راهزن سرمایه‌های اجتماعی هر کشور همیشه مورد توجه اهل خِرد بوده است. اهل فکر اهتمام خودشان را در مواجهه درست با آن آسیب‌ها قرار دادند.

شهردار تهران بیان داشت: اما آسیب‌های اجتماعی برای کشور ما معنای ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ چرا که در پشت‌پرده این آسیب‌ها، یک اراده مستقیماً برای مواجهه با اساس انقلاب و ملت ایران در ترویج این آسیب‌ها وجود دارد. لذا بحث یک موضوع طبیعی آسیب‌زننده نیست؛ بلکه یک اراده جدی برای توسعه این آسیب ها  در کنار آن وجود دارد.

آمار معتادان متجاهر از ۱۰هزار نفر در دهه ۸۰ به بیش از ۲۰هزار نفر امروز رسیده است

زاکانی ادامه داد: آمارها نشان می‌داد که بحث کنترل آسیب‌های اجتماعی به سمت و سوی درستی پیش نرفته است. در دهه ۸۰ کمتر از ۱۰ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود داشت و امروز بالغ بر بیست و چند هزار معتاد متجاهر در تهران داریم که با این شرایط روح و کالبد شهر دچار آلودگی و مشکلات متعددی می‌شود.

وی عنوان کرد: این موضوع البته به معنای این نیست که دستگاه‌ها در این زمینه به اندازه کافی کار نمی‌کنند. بلکه نشان می‌دهد همه ظرفیت‌ها به هم گره نخورده است. ما به یک برنامه منسجم برای رفتن به سمت تطهیر شهر از این پلشتی‌ها نیاز داریم. اگر نه نهادهایی مانند فراجا، دستگاه قضایی، سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد و همه نهادهای مرتبط در تلاش هستند تا مسیر را برای پیگیری امور هموار کنند.

شهردار تهران با یادآوری گسترش تأسف‌بار آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر، اظهار داشت: اما روز به روز وضع آسیب‌ها در شهر نامناسب‌تر می‌شود و شرایط حادتر می‌شود. حتما می‌باید با دقت، همت و تلاش عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرد. با کوشش مضاعف می‌توان ورق را برگرداند.

زاکانی ادامه داد: از دو سال پیش تا امروز تجربه جدیدی در زمینه آسیب های اجتماعی شروع و قرارگاه آسیب های اجتماعی تشکیل شد و همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار گرفتند. این تجربه دستاوردهایی داشت؛ می‌توان گفت این اقدام موجبات هم‌افزایی همه دستگاه‌های درگیر برای مدیریت موضوع آسیب را فراهم کرد.

دیو سیاه آسیب‌های اجتماعی ریشه در استضعاف اقتصادی و عدم انسجام اجتماعی داشت

شهردار تهران گفت: قرارگاه آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا کرد. البته این قرارگاه منشأ قانونی جز اهتمام و اعتماد دستگاه‌ها به یکدیگر نداشت. وقتی به ماحصل این کار دقت کردیم و در صحنه واقعی نگاه کردیم دیدیم باز با شرایط مطلوب فاصله داریم و روز به روز دیو سیاه آسیب‌های اجتماعی رخ نمایی می‌کند و آسیب خود را می‌زند. درست است که ریشه بسیاری از اینها استضعاف اقتصادی و اجتماعی و عدم انسجام اجتماعی است، اما در کنار آن تلاش می‌شود که عاصمه نظام اسلامی را زمین‌گیر کنند.

وی تصریح کرد: این مسائل باعث شد که موضوع در دولت مطرح شود؛ این بحث به وجود آمد که میدان مدیریت آسیب های اجتماعی دارای گسیختگی است و باید مجموعه های مختلف آثارشان به هم پیوسته و در کنار هم دیده شود. این جمع با در کنار هم قرار گرفتن، یک ضریب نمایی به خود خواهد گرفت. به همین دلیل رئیس جمهور عنایت و اعتماد کردند و در مرداد مصوب کردند که بر اساس اصل ۱۲۷ این وظیفه به بنده برای ایجاد زمینه کار مشترک و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها واگذار شود. تا این مسیر را در راه رسیدن به اهداف متعالی نظام طی و نظام را از پلشتی‌ها دور نگه داریم. حدود ۴ ماه از این حکم می‌گذرد و امیدوار هستم دست به دست هم دهیم و آن چیزی که به زعم خیلی‌ها نشدنی است را شدنی کنیم. البته کار بسیار سخت است.

زاکانی یادآور شد: برای این منظور دست به دست هم می‌دهیم تا این اراده منجر به یک اقدام مبتنی بر برنامه شود و اثر مشخصی را داشته باشد. اولین مقصود ما این بود که دستگاه‌ها در سطوح عالی با هم هماهنگی داشته باشند. بالطبع این هماهنگی منجر به هم افزایی و افزایش ظرفیت خواهد شد. خواسته اساسی این بود که چهره شهر از این وضعیت پاک شود. یک کودک کار در خیابان هم خودش منشا آسیب و آزرده خاطر کردن روح جامعه است و هم خودش آسیب می‌بیند. کودکی که توسط شبکه‌های افیونی استثمار می شود، هم خودش آسیب می‌بیند و هم چهره کشور را خراب می‌کند. بنابراین تقویت اقتصاد خانوار و فرهنگ خانواده و جامعه مقدمه مصونیت بخشی و پیش‌گیری است.

تشکیل مرکز رصد و مدیریت آسیب‌های اجتماعی با اولویت ۵ عنوان آسیب

شهردار تهران با اشاره به اینکه اصل ۱۲۷ ظرفیتی را ایجاد می‌کند که فرد معرفی‌شده توسط رئیس جمهور، تصمیماتش تصمیم رئیس جمهور و هیات دولت و الزام‌آور است، اظهار کرد: این الزام برای ۵ محور اعتیاد به خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار، تکدی‌گری، فساد اخلاقی و حاشیه‌نشینی مطرح شد. لذا این موارد خاص را دولت مصوب کرد که به دستان شما و دوستان ما در جای جای این شهر پرونده این ۵ آسیب به سمت بسته شدن برود.

وی با اشاره به تشکیل مرکز رصد و دبیرخانه قرارگاه مدیریت آسیب‌های اجتماعی، بیان داشت: یک وجه مشترک اقدامات صورت‌گرفته تقویت اقتصاد خانوار بود که بنا شد اقدامی انجام شود و یک مرکز رصدی و دبیرخانه آن شکل گرفت. مجموعه هیات اندیشه‌ورز در تخصص‌های مختلف دنبال شد. شورای سیاست‌گذاری و یک قرارگاه عملیاتی تشکیل شد و یک نقشه راه مقدماتی از آن در آمد.

شهردار تهران تصریح کرد: بر اساس ظرفیت‌هایی که در کلانشهر تهران فراهم شده نیازمند اقدامات دیگری هستیم. باید مطالعات را معطوف به داشته‌هایمان کنیم که برنامه‌های میان مدت و بلند مدت از آن استخراج شود. در کوتاه مدت نیز باید اقداماتی داشته باشیم که مبتنی بر تجربه دو ساله تا امروز باشد. در واقع باید تا انتهای امسال چهره شهر از منظر آسیب‌های اجتماعی تعدیل شود.

تا انتهای امسال چهره شهر را باید از تکدی‌گری، معتادان متجاهر و کوکان کار تعدیل کرد

زاکانی عنوان کرد: موضوع بعدی که باید تا انتهای سال در دستور کار قرار گیرد، موضوع کودکان خیابانی است. از دی ماه حرکتی در این زمینه شروع می‌شود. تکدی‌گری موضوع دیگری است که هم باید با کسانی به صورت حرفه‌ای تکدی‌گری می‌کنند، بپردازیم و هم صف کسانی که به خاطر ضعف اقتصادی مشغول تکدی‌گری هستند را از تکدی‌گران حرفه‌ای جدا کرد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد بویژه در حوزه سه آسیب اجتماعی کودکان کار، معتادان متجاهر و تکدی‌گری در شهر تا انتهای سال با هم‌افزایی دیگر دستگاه‌ها اتفاقات بسیار مناسبی رخ دهد.

 

کشف سالانه هزار تن موادمخدر/ همه دستگاه‌های متولی با پلیس همکاری کنند تا اقدامات ابتر نماند

در ادامه این برنامه سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده پلیس فاتب اظهار کرد: هر جایی که صحبت از سرقت و سارق و موضوع آسیب های خیابانی می‌شود، صحبت از پلیس به میان می آید، در صورتی که مجموعه های مختلفی مسئولیت دارند تا ماموریت انجام و به سرانجام برسد و پلیس یکی از این مجموعه هاست.

وی افزود: در سال ۷۰۰ تا هزار تن مواد مخدر کشف می شود، مردم فایده این کار را حس نمی کنند چرا که نبودن مواد مخدر را در نبود معتاد و توزیع کننده مواد در محلات می بینند، در واقع اقدامات ابتر است و چرخه کامل نیست.

سردار محمدیان همچنین گفت: در بحث پاکسازی معابر، جمع آوری و انتقال معتادان متجاهر برای نگهداری و تحویل مراجع دادن وظیفه ما است و مراحل بعد از آن یعنی بازپروری و برگرداندن آن ها به اجتماع وظیفه ما نیست و بر همین اساس خداوند را شاکریم که رئیس جمهور به این موضوع توجه کرد و چارچوب تشکیلاتی آن را به‌وجود آورد تا مردم دغدغه مقطعی بودن کارها را نداشته باشند و همه دستگاه ها در کنار هم کارها را پیش ببرند تا آثار و نتایج آن را در قالب پاک شدن چهره شهر  ببینند.

فرمانده پلیس فاتب در پایان عنوان کرد: امیدواریم سایر دستگاه ها با ما همکاری و کمک کنند تا این چرخه را تکمیل کنیم تا به کمک هم نسبت به حذف کامل آسیب های اجتماعی اقدام کنیم و شاهد شهری عاری از اعتیاد و دیگر پلشتی ها باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611120

مهمترین اخبار ایران و جهان: