نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 18:01

شالیکاران چشم انتظار اقدام عملی دولت در خصوص ساماندهی بازار برنج

پس از جلسه معاون اول رئیس جمهور با وزیر جهاد کشاورزی، مجمع نمایندگان استان‌های شمالی و استانداران گیلان، مازندران و گلستان، شالیکاران امید دارند تا دستور دستور دولت به واردات کنندگان در خصوص خریداری برنج داخلی و همچنین‌عدم واردات برنج خارجی منجر به ایجاد آرامش در بازار و فروش برنج باقی مانده در دست شالیکاران شود.

خبرگزاری فارس، سعید شفیعی ثابت: برنج یکی از محصولات تولیدی و استراتژیک مهم در گیلان است که نفس تاثیرگذاری در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

واژه برنج برگرفته از سختی‌های کاشت این محصول است یعنی برنج با رنج به ثمر می‌نشیند، ولی این قشر از جامعه اکنون که محصول خود را برداشت کردند با مشکلات مواجه هستند.

واردات بیش از یک میلیون تنی برنج در سال گذشته

تمامی کارشناسان حوزه کشاورزی متفق‌القول با یکدیگر هم نظرند که واردات تاثیر منفی روی تولیدات داخلی می‌گذارد و در خصوص محصولاتی مثل برنج این تاثیر به مراتب بیشتر است، مسئله زمانی حیاتی‌ می‌شود که دولت بخواهد با ارز دولتی و یا نیمه دولتی واردات انجام دهد که تاثیر آن بر اقتصاد کشور بسیار بدتر خواهد شد.

سال گذشته واردات یک‌میلیون و ۷۸۰ هزار تنی برنج به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رکوردی تازه در واردات برنج بود که سبب شد تا کشاورزان فریادشان بر آمده که محصول دستشان مانده و خریداری برایش نیست، لذا مسئله زمانی بحرانی‌تر می شود که بدانیم اثرات این اقدام می‌تواند برای سال‌های دیگر به صورت کاهش تولید خودش را نشان دهد.

واردات بیش از ۲ برابری برنج سبب شد که در سال‌ گذشته این میهمان‌های تازه‌وارد در همه مغازه‌ها و حتی در فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ و کوچک استان‌های تولیدکننده مازندران و گیلان هم جا خوش کنند و جایی برای برنج ایرانی نباشد.

خریداری برنج مهم‌ترین خواسته شالیکاران از مسؤولان

خرید برنج شالیکاران مطالبه‌ای مهم است که از مدت‌ها پیش کشاورزان خواستار تحقق آن هستند اما علیرغم وعده‌های مختلف در خصوص عدم واردات برنج، تاکنون ثمره‌ای برای آنان نداشته است.

کاهش میزان مالیات ارزش افزوده بر محصولات وارداتی بخش کشاورزی از ۹ به یک درصد عملا ضربه به تولیدات بخش کشاورزی بوده است زیرا واردات برنج با مالیات و ارزش افزوده پایین موجب نادیده گرفتن حق کشاورزان می‌شود.

در سال‌های گذشته کارخانجات خود برنج شالیکاران‌ را خریداری کرده و به فروش می‌رساندند ولی اکنون‌ علاوه بر کاهش قیمت برنج ولی به دلیل اشباع بازار توسط برنج داخلی حتی کارخانجات برنج هم قادر به فروش برنج نیستند.

انتقاد نمایندگان مجلس از دولت به عدم ساماندهی بازار برنج

شدت نارضایی نسبت به وضعیت شالیکاران سبب شد تا صدای مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در آمده و حتی آنان تهدید به استعفا کردند و به گفته محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس، کشاورزان شمال کشور در این ایام بدترین روزهای عمر خود را می‌گذرانند، چرا صدای دولتمردان و نمایندگان مجلس در نیامد و چرا این ارز به چند شرکت متمول پرداخت شد تا برنج بیش از نیاز کشور وارد شود. کشاورزان گیلانی در وضعیت بحرانی قرار دارند.

همین امر منجر به تشکیل جلسه در خصوص بررسی مشکلات و مسائل کشاورزان سه استان شمالی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور شد و محمد مخبر دستورات ویژه ای را برای برون رفت از وضعیت فعلی و رفع مسائل موجود صادر کرد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور حمایت از تولیدات داخلی و محصولات کشاورزی وظیفه دولت است که در راستای خودکفایی و تامین امنیت غذایی باید مورد حمایت قرار گیرد.

تخلف بودن واردات برنج در کشور

محمد مخبر با تأکید بر لزوم توجه جلوگیری از واردات برنج خارجی گفت: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می شود و دستگاههای نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد.

بر اساس همین دستور و طبق گفته‌های تیمور پورحیدری مدیرکل صمت گیلان، برای برون رفت از مشکلات انباشت تولیدات برنج داخلی، طی نامه‌ای به همه فروشگاه‌ها بزرگ و زنجیره ای، انجمن‌های پخش، شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مرتبط امتناع از توزیع و عرضه برنج خارجی اعلام شده است.

واردکنندگان برنج داخلی را خریداری کنند

یکی از دستورات دولت در خصوص ساماندهی بازار برنج، خریداری محصول داخلی توسط واردکنندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، حال معاون اول رئیس جمهور می‌گوید از وارد کنندگان برنج درخواست دارم به‌جای واردات، محصول تولید کنندگان و کشاورزان داخلی را خریداری کنند و دولت نیز از آنان حمایت خواهد کرد.

بخش زیادی از مشکلات کشاورزان ناشی از واردات بی رویه در سال‌های گذشته است حال مخبر معاون نخست رئیس جمهور می‌گوید  باید با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب و به صورت تدریجی این مسائل را حل و فصل کنیم.

در مرداد ماه سال جاری معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران شمال کشور را مکلف کرد که باید در تولید و قیمت‌گذاری برنج به نحوی عمل کنند که رضایت کشاورزان و خریداران را باهم به همراه داشته باشد.

دستوربه استانداران در خصوص تسهیل صادرات محصولات کشاورزی

همچنین در جلسه روز گذشته میان معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان‌های شمالی و استانداران گیلان، مازندران و گلستان، استانداران سه استان شمالی کشور را مکلف کرد به منظور فروش برنج کیفی باقی مانده در انبارهای کشاورزان و سایر محصولات کشاورزی و باغی، راهکارهای تسهیل صادرات این محصولات را بررسی کنند تا از طریق منابع حاصل از صادرات، بخشی از مطالبات کشاورزان تامین شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از مسوولان مربوطه خواست میزان اثرگذاری تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکلات کشاورزان را بررسی کنند تا چنانچه مشکلات موجود همچنان مرتفع نشده بود، تصمیمات و تدابیر دیگری نیز اتخاذ شود.

آنطور که مشخص است کشاورزان امید دارند تا دستور دستور دولت به واردات کنندگان در خصوص خریداری برنج داخلی و همچنین عدم واردات برنج خارجی منجر به ایجاد آرامش در بازار و فروش برنج باقی مانده در دست شالیکاران شود.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1536320

مهمترین اخبار ایران و جهان: