نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 15:38

سیستان بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار کشور

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: با توجه به بادهای سیستان و خشکسالی‌های اخیر، سیستان بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار کشور بشمار می‌رود و از وضعیت بدی برخوردار است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، شانزدهمین نشست ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به میزبانی فرمانداری ویژه زابل برگزار شد.

این نشست از این نظر که برای نخستین بار در خارج از تهران برگزار شد و پیش از برگزاری آن، نمایندگان دستگاه‌های مسؤول با حضور در دل گرد و غبار تالاب هامون، شدت گرد و غبار در منطقه را احساس کردند، متفاوت‌ترین نشست ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار محسوب می‌شود.

در این نشست، نمایندگانی از تمام دستگاه‌های مسؤول در زمینه گرد و غبار حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، علی محمد طهماسبی بیرگانی مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و اظهار کرد: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از گذشته‌های دور حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بطول می‌انجامید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های دو دهه گذشته، به درازا می‌کشد و این بادها علاوه بر فرسایش خاک در منطقه سیستان، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم بوجود آورده است.

وی ادامه داد: این ستاد به دنبال این است که با اجرای برنامه‌های برون مرزی در کنار اقدامات داخلی و ملزم کردن دستگاه‌ها به انجام تکالیف خود به کاهش مخاطرات منطقه کمک کند.

به گفته وی، سیستان بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار کشور بشمار می‌رود و از وضعیت بدی برخوردار است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: کانون‌های گرد و غبار در کشور شناسایی و برنامه‌های هدفمندی نیز برای مقابله با آن تدوین شده اما این اقدامات فرامنطقه‌ای، زمان‌بر و نیازمند تعامل همه دستگاه‌هاست.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1557864

مهمترین اخبار ایران و جهان: