نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 12:23

راه طولانی تامین زمین برای مسکن ملی نیشابور

برخی از افراد به دلایل مختلف در مسیر پیگیری‌ها شروع به کارشکنی و سنگ‌اندازی در مسیر الحاق اراضی جاده باغرود به محدوده شهر نیشابور کردند.

خبرگزاری فارس- نیشابور- فاطمه قاسمی؛ هنوز چند ماهی از گفت وگوی ابوطالب جوان فرماندار وقت نیشابور با خبرنگار فارس در خصوص کمبود ۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در نیشابور نگذشته که گفته بود: در نیشابور بیش از ۳۰هزار ثبت نام متقاضی مسکن ملی داشتیم که ساخت حدود ۲۰ هزار مسکن تکلیف ماست اما در حال حاضر تنها ۳۶ هزار هکتار زمین در نیشابور تامین شده و بیش از ۴۷۰۰ ساختمان در حال ساخت است‌ و برای ساخت بقیه واحدهای طرح مسکن ملی حدود ۲۰۰ هکتار زمین نیاز داریم.

این در حالی است که ۳ هفته گذشته سید حسن مرفانی شهردار نیشابور از عدم الحاق اراضی جاده باغرود به محدوده نیشابور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به تبلیغات افراد سودجو و منفعت طلب، امکان الحاق زمین‌های شمال بیمارستان حکیم( اراضی جاده باغرود) به محدوده شهر وجود ندارد و به دلایلی چون لزوم حفظ اراضی کشاورزی و ضریب بالای فرونشست اراضی شمال بیمارستان حکیم وارد محدوده شهری نیشابور نخواهد شد.

این رشته سر دراز دارد

 

آنچه مسلم است کمبود ۲۰۰ هکتار زمین آن هم تنها برای متقاضیان تایید شده مسکن ملی بحث مسکن در نیشابور را نه به کلافی در هم تنیده که تبدیل به گرهی کور کرده است!

این در حالی است که موضوع الحاق اراضی جاده باغرود به محدوده شهر نیشابور موضوعی بود که از سال‌های گذشته از مطالبات و مسائل مورد تقاضای جدی مردم نیشابور بوده که بر اساس دلایلی که شهردار نیشابور برشمرد الحاق اراضی شمال باغرود به نیشابور غیرممکن به نظر می‌رسید. از سوی دیگر به دلیل توسعه شهر، رسیدن شهر به مرزهای طرح تفصیلی کنونی، نبود زمین کافی و مناسب جهت احداث واحد مسکونی در شهر نیشابور و... دیگر زمینی در محدوده کنونی شهر برای احداث، ساخت و ساز و تامین مسکن افراد وجود ندارد.

از این رو امروز به بهانه خبر تصویب الحاق ۱۶۵ هکتار از اراضی جاده باغرود به محدوده شهر نیشابور با پیگیری‌های یکی از نمایندگان مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی با احسان ارکانی به گفت وگو نشستیم.

روایت نماینده نیشابور از کارشکنی ها در الحاق اراضی جاده باغرود به محدوده شهر

 

احسان ارکانی گفت: از زمانی که بنده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شدم  بحث افزایش مساحت محدوده فعلی شهر نیشابور در قالب الحاق به محدوده اراضی جاده باغرود از مهمترین پروژه‌هایی بود که دنبال کردم. در گام اول تلاشم این بود تا اراضی واقع در شرق و غرب جاده باغرود که خارج از محدوده فعلی شهر هستند را به محدوده شهر الحاق کنم تا در قالب نهضت ملی مسکن، محل احداث واحدهای مسکونی پروژه های طرح ملی مسکن شود. چرا که ما حدود ۱۴ هزار خانواده ثبت نام شده و تاییده شده متقاضی دریافت واحد مسکونی مسکن ملی در نیشابور داشتیم که به علت نبود  زمین برای ساخت بدون مسکن و بلاتکلیف مانده بودند.

ارکانی در پاسخ به این پرسش که چرا الحاق اراضی جاده باغرود به محدوده شهر طولانی و زمانبر شد؟ افزود: برخی افراد به دلایل مختلف در مسیر پیگیری‌ها شروع به کارشکنی و سنگ‌اندازی در مسیر الحاق اراضی جاده باغرود به محدوده شهر نیشابور کردند.

علت برخی مخالفت‌ها این بود که وقتی یک دفعه ۱۶۰ هکتار در قالب همین الحاقی که امروز انجام شده به مساحت زمین‌ها و اراضی شهر نیشابور اضافه شود آن عده از افراد یا گروه‌هایی که با احتکار زمین در محدوده فعلی شهر، زمین‌هایشان به علت انحصار زمین یک ارزش غیرواقعی و کاذب پیدا کرده بود با کاهش قیمت کاذب و غیرواقعی روبرو شده و متضرر می‌شدند. بنابراین با هر گونه الحاق اراضی مخالف بوده و هستند. گروه دیگر هم برخی افرادی خاص بودند که برای الحاق اراضی باغرود به شهر مسائل ناپسندی را مطرح کرده بودند که با منافع مردم ضِدیت داشت.

تغییر استعلام جهاد کشاورزی 

 

نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه گفت: از جمله اتفاقاتی که در مسیر این کارشنکنی‌ها رخ داد تغییر استعلام جهاد کشاورزی نیشابور بعد از بلامانع اعلام کردن اولیه بود بدین معنی که جهاد کشاورزی در دومین مکاتبه با الحاق زمین‌ها مخالفت کرده بود. مخالفتی که با پیگیری‌های متعددم با وزیر جهاد کشاورزی و توضیح و تشریح اینکه، سال‌هاست این اراضی به علت نبود آب کافی کشت نشده و با توجه به اینکه خود وزارت راه و شهرسازی این اراضی را به عنوان اراضی مناسب برای واگذاری به مسکن ملی و الحاق به محدوده شهر نیشابور کارشناسی کرده است، بالاخره توانستم اولین سنگ بزرگ مخالفت را از سر راه بردارم و سرانجام اداره جهاد کشاورزی طی آخرین نامه اعلام کرد با توجه به مشکل نبود آب برای کشاورزی در این اراضی، الحاق به محدوده شهری نیشابور بلامانع است.

گمانه‌زنی‌های بدون کارشناسی

 

ارکانی در ادامه گفت وگو با تاکید بر این مطلب که هم با وزیر جهاد کشاورزی و هم وزیر راه و شهرسازی جلسات متعددی برای حل این مشکل داشتم، افزود: همین سنگ‌اندازی‌ها سبب تعویق تصمیم‌گیری و تصویب الحاق شد. البته بعد از حل کردن مشکل جهاد کشاورزی با مشکل دیگری روبرو شدیم که مجموعه مرکز تحقیقات مسکن بدون هرگونه کار کارشناسی و حتی اعزام هیات کارشناسی طی نامه‌ای اعلام کرده بود که اراضی جاده باغرود احتمال فرونشست دارد که باز هم طی جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتم و تقاضای اعزام هیات کارشناسی برای اثبات کذب بودن این موضوع را کردم، هیات کارشناسی اعزام شد و در نهایت، مرکز تحقیقات مسکن هم اعلام کرد که اراضی شمال باغرود فرونشست ندارد و الحاق آن به محدوده شهر نیشابور بلامانع است. بالاخره به دنبال جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم برای جلوگیری از هرگونه کارشکنی و یا مخالفت نماینده سایر وزارتخانه‌هایی که عضو شورای عالی شهرسازی هستند از مهرداد بذرپاش خواستم تا شخصا در جلسه‌ای که مربوط به الحاق اراضی نیشابور است، شرکت کند. 

دفاع محکم وزیر راه و شهرسازی

 

 

اکنون هم وزیر راه و شهرسازی با قبول درخواست برای اولین بار شخصا در جلسه مربوط به الحاق اراضی نیشابور در شورای عالی شهرسازی شرکت کرد و با دفاع محکم و قاطع در مقابل برخی نظرات منفی، الحاق اراضی ۱۱۰ هکتار و ۵۵ هکتاری موسوم به اراضی سعیدی در جاده باغرود انجام شد. البته مجموع این دو قطعه ۱۶۵ هکتار است اما چون در قطعه ۵۵ هکتاری قبلا ۱۰ هکتار از مرز محدوده شهر از داخل آن عبور کرده بود رقم دقیق آن عددی که به محدوده قانونی فعلی و مساحت شهر اضافه شد ۱۵۵ هکتار است که  خبر خوبی برای خانوارهایی است که از مدت‌ها قبل در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده و تایید شده و منتظر تهیه زمین برای احداث مسکن ملی بودند. علاوه بر اینکه تصمیمی ارزشمند برای توسعه و پیشرفت نیشابور است که برای رفع مشکل کمبود زمین در نیشابور حداقل تا ۳۰ سال آینده یک فضای شهری و حیاتی جدید در محدوده شمال شهر ایجاد خواهد کرد.

وعده پیگیری الحاق اراضی شرق و غرب جاده باغرود به نیشابور 

ارکانی گفت: این فاز اولیه الحاق اراضی محدوده جاده باغرود به شهر نیشابور بود. گام بعدی و فاز بعدی گرفتن موافقت برای الحاق سایر اراضی مثل اراضی تعاونی‌های واقع در ضلع شرق و غرب جاده باغرود و اراضی متصل به همین اراضی ۱۵۵ هکتاری خواهد بود که براساس مطالبه آن‌ها، مشکل اعضای این تعاونی ها و مالکین این زمین‌ها که عمدتا قشر متوسط به پایین نیشابور هستند را دنبال خواهم کرد تا شاهد  الحاق هر چه زودتر سایر اراضی باقی‌مانده در شورای عالی شهرسازی باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564264

مهمترین اخبار ایران و جهان: