نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 15:47

آیت الله اراکی: فقیهی که به دین اجتماعی نگاه نکند حتی در استنباطات فردی هم دچار اشتباه خواهد شد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که فقیهی که به دین اجتماعی نگاه نکند حتی در استنباطات فردی هم دچار اشتباه خواهد شد، افزود:خود اسلام به معنی امر و نهی حکمرانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، دوره مکتب‌شناسی فقهی مقام معظم رهبری با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری  دفتر قم، از ۱۷ تا ۱۹ اسفندماه در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در حال برگزاری است.

آیت‌الله محسن اراکی در دومین جلسه از سلسه جلسات این دوره با اشاره به لزوم داشتن اصولی در فقه بیان کرد: اصل اول این است که در همه اعمال عبادی جامعه مورد خطاب است، مثلا نماز جماعت صرفا مستحب موکد نیست که هرکسی خواست برود یا نرود، مسجد صرفا برای بیکارها نیست، مسجد برای همه انسان‌ها است.

مدرس دروس خارج حوزه علمیه قم افزود: این نوع نماز جماعت که بین ما مرسوم است حاصل قرن‌ها سلطه طواغیت است، مسجد باید شبانه‌روزی فعال باشد نه فقط نیم ساعت قبل از نماز.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان لزوم تغییرات در حوزه مساجد بیان کرد: نگاه فقه اسلامی فردی نیست بلکه برای جامعه است. رسول فرستاده خدا برای مردم است برای جامعه است نه فرد، هرچند که برای فرد هم کار می‌کنند.

رئیس دانشکده اصول الدین در ادامه ضمن اشاره به اصل دوم که عبارت است از نظم در فقه، بیان کرد: نه اینکه احکام فردی نداریم بلکه فقه فردی هم که داریم برای نظم دادن به نظام اجتماعی است. خدایی که ما قبول داریم با خدایی که در دیگر ادیان و کشورهای غربی می‌شناسند متفاوت است، ما خدایی را قبول داریم که آفرینشگر صرف نیست بلکه حاکم فعلی در روی زمین نیز است.

وی در ادامه با اشاره به  آیه شریفه «ثم استوی علی العرش» افزود:  عرش یعنی تخت حاکمیت، آیه‌الکرسی نیز به همین منظور است. ملک برای عالم مادیات و ملکوت برای عالم مجردات نیست که برخی تفسیر اشتباهی می‌کنند، ملکوت مبالغه ملک است یعنی موردی که همیشه پایدار و نامحدود حاکم است و این را باید ببینیم که عرب چگونه استعمال کرده است.

اراکی در ادامه گفت: ما خدا را ملک‌الناس می‌دانیم و این برخلاف عقیده مسیحیت و یهودیت رایج است، با اعتقاد به چنین خدایی است که ‌توکل معنا می‌یابد صبر معنا می‌یابد، آن وقت دیگر ترس از آمریکا معنا ندارد.

وی در ادامه با بیان این که فقیهی که به دین، اجتماعی نگاه نکند، حتی در استنباطات فردی هم دچار اشتباه خواهد شد، افزود:خود اسلام به معنی امر و نهی حکمرانی است، این همه جنگ و خونریزی در طول تاریخ برای چه بوده است؟ صرفا برای نماز خواندن این همه دعوا نیاز بود؟

عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: حضرت علی(ع) در طول غصب خلافت، حکومت دستشان نبود لیکن امر و نهی نمی‌کردند، ایشان مشغول وظایفشان بودند.

اراکی در پایان گفت: حساب و کتاب در قیامت اجتماعی هم هست، زیرا دو نوع آیات داریم، «و لا یسئل عن ذنوبهم مجرمین » داریم و در مقابل «وقفوهم انهم مسئولون» را داریم.

پایان پیام/78032

منبع: فارس
شناسه خبر: 1083364

مهمترین اخبار ایران و جهان: