نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 17:00

بودجه پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه به ۵ میلیارد تومان افزایش یافت

تربت حیدریه ـ مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: بودجه این مرکز تحقیقاتی از مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۰، اکنون به رقم پنج میلیارد تومان افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، علیجان سالاریان ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این افزایش بودجه در پژوهشکده زعفران نشان از نگاه خاص و حمایتی دولت به امور پژوهشی و تحقیقاتی است.

مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه در معرفی تاریخچه و عملکرد پژوهشکده گفت: این مرکز تحقیقاتی سال ۸۶ تأسیس و تا سال ۹۰ زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت داشت که البته تا آن سال فاقد برنامه کاری مدون، اعتبارات مصوب و نیز تجهیزات آزمایشگاهی بود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ این مرکز تحقیقاتی به دانشگاه تربت‌حیدریه واگذار شد، افزود: ضمن آنکه برایش بودجه مصوب تخصیص یافت، دارای چارت کاری نیز شد.

سالاریان با بیان اینکه کار محوری ما حمایت مادی و معنوی از طرح‌های پژوهشی در حوزه زعفران و گیاهان دارویی است، گفت: حوزه کشت و کار، تنش‌های خشکی و شوری، بهبود عملکرد کمی و کیفی، شاخص‌های بهره‌وری در مزرعه و حوزه صنایع غذایی، از جمله مسائل محوری است که مورد حمایت قرار می‌دهیم.

مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه تصریح کرد: هر طرح وارده ابتدا باید در شورای پژوهش ما به تصویب برسد و بعد اعلام نهایی نظر داوران این شورا، مورد حمایت مالی قرار گرفته و حتی برای آنها دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون در پیوند با سه طرح تولید دارو از زعفران مشغول، همکاری و حمایت از دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم.

سالاریان افزود: همچنین بتازگی یک تیم بازرگانی از کشور سویس ضمن بازدید از این مرکز، اعلام کردند در حوزه‌های مختلف زعفران از جمله تولید دارو، شربت و بازاریابی تمایل به همکاری دارند که البته جلسه عقد تفاهم‌نامه نهایی، به اوایل سال آینده موکول شد.

مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه در ادامه به فعالیت‌های امسال پژوهشکده در حوزه آموزش و ترویج پرداخت و گفت: این مرکز به عنوان مشاور خبره و کارشناس فنی تخصصی زعفران به طرح‌های تقاضا محور، کمک‌های مشاوره‌ای در اختیار فعالان و شرکت‌های حوزه زعفران در بخش‌های روش‌های کشت و کار، بهبود عملکرد، مسائل مربوط به تولید و فرآوری زعفران ارائه می‌کند.

وی اظهار کرد: بر این اساس امسال ۸۳ دوره آموزشی پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی و زعفران برای صد نفر و ۵۰۰ دوره آموزشی مشاوره‌ای غیرحضوری یا به صورت تلفنی ارائه و برای فعالان حوزه زعفران تحت پوشش کمیته امداد نیز دوره آموزشی پژوهشی از مرحله کشت تا برداشت و بهبود عملکرد برگزار کردیم.

سالاریان افزود: همچنین برای نخسیتن و بر اساس یک تفاهم‌نامه با نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی، از فردا به مدت ۲ روز دوره آموزشی هدفمند در حوزه زعفران و گیاهان دارویی برای ۱۲ نفر از کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی برگزار می‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1061420

مهمترین اخبار ایران و جهان: