نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 07:27

درخواست ورود نهادهای نظارتی به پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومانی کیش

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با اشاره به ضرورت بسترسازی مناسب برای جذب سرمایه بخش خصوصی در ساخت مسکن، گفت:‌ عده‌ای خواسته یا ناخواسته به‌دنبال تبدیل سرمایه‌گذاران به دلال هستند.

مرسل جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اقدامات دولت برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی جهت افزایش ساخت و ساز مسکن در کشور اظهار کرد:‌ با توجه به هدفگذاری دولت سیزدهم برای ساخت 4 میلیون مسکن، بخش خصوصی می‌تواند نقش به‌سزایی را برای دستیابی به این هدف ایفا کند.

وی با اشاره به کم‌کاری دولت قبل در این بخش و خسارت‌های ناشی از آن در بازار مسکن،‌ افزود: در زمان حاضر با حدود 4 میلیون کسری مسکن در کشور مواج هستیم که نهضت ملی مسکن می‌تواند این عقب‌ماندگی را جبران کند.

وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش مسکن، تصریح کرد: متاسفانه با وجود سرمایه‌گذاری مناسب برای ساخت مسکن در کشور و ترغیب بخش خصوصی برای ورود هرچه بیشتر به این حوزه،  بعضاً اتفاقاتی روی می‌دهد که سرمایه‌گذاران را در ادامه مسیر توسعه کشور با تردید مواجه می‌سازد.

عضو انجمن انبوه‌سازان در ادامه به مثالی اشاره کرد و گفت: بنده سازنده و سرمایه‌گذار یک ساختمان در جزیره کیش و پروژه‌ای ملی با ارزش حدود 20 هزار میلیارد تومانی هستم.در این برج مسکونی که حدود 500 واحد دارد و با استانداردهای روز ساخته شده، برخی خریداران بدون هماهنگی با سازنده و نهادهای ذی‌ربط در بخش ساخت و ساز اقدام به دستکاری سازه کرده است.

وی با یادآوری این‌که از سال گذشته پیگیر نهادهای نظارتی و دادستانی به این ماجرا هستیم، ادامه داد: تعدادی از واحدهای این ساختمان در طبقات مختلف تجمیع شده و به همین دلیل به نظر می‌رسد به سازه صدمه وارد شده است.

وی با اشاره به وقوع حادثه متروپل، گفت: با توجه به فاجعه متروپل آبادان، پیگیری‌ها برای انجام بازدید نهادهای نظارتی از این واحدها انجام شد که تا این لحظه اجازه این کار از سوی مالک واحدها داده نشده است.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با طرح این پرسش که چرا اجازه بازدید از واحدها به مهندسان مشاور داده نمی‌شود با درخواست از دستگاه قضا برای حل این مشکل با توجه به تبعات بروز مشکل در ساختمان برای سازنده،‌اظهار کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای خواسته یا ناخواسته به دنبال ناامن جلو دادن سرمایه‌گذاری در کشور هستند که باید با آن مقابله شود،‌آنهم در شرایطی که امروز بیش از هر زمانی به ساخت و ساز مسکن نیاز داریم. شرایط کسب و کار بایستی به گونه‌ای باشد که اولویت سرمایه‌گذاران فعالیت‌های تولیدی مانند مسکن باشد که با فعال کردن صنایع مختلف به ایجاد اشتغال منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: اما اگر از بخش خصوصی حمایت‌های لازم صورت نگیرد، سرمایه‌ها به سمت بازارهای اقتصادی غیرمولد از جمله طلا و ارز می‌رود و سرمایه‌گذاران را از اشتغال آفرین به دلال تبدیل می‌کند.

جلالی با اشاره به نگرانی ساکنان ساختمان مذکور که حدود 1500 نفر هستند، گفت: بازدید از سازه در واحدهای تجمیع شده خیال ساکنان ساختمان را راحت می‌کند؛ اگر مشکلی داشته باشد که بر اساس دستورالعمل‌های موجود برطرف خواهد شد و چنانچه سازه هم بدون ایراد باشد باز همین اتفاق روی می‌دهد، یعنی مردم نسبت به سکونت در این ساختمان اطمینان خاطر حاصل می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1289564

مهمترین اخبار ایران و جهان: