نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 11:01

توصیه هایی برای فرار از گرمازدگی در روز داغ بهاری!

در حالی که طبق پیش بینی های هواشناسی، دمای امروز هوا در برخی مناطق استان به 40 درجه می رسد از نکات مهمی برای جلوگیری از گرمازدگی گفتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نقشه های پیش بینی هواشناسی نشان می دهد یک روز داغ تابستانی را در آخرین روزهای بهار تجربه خواهیم کرد.

بر اساس پیش بینی های هواشناسی، دمای هوای طی امروز با افزایش ۲ درجه ای نسبت به دیروز به ۴۰ درجه سانتی گراد خواهد رسید. دمایی که در گذشته در تابستان تجربه می کردیم و اکنون در آخرین روزهای بهاری، استان را تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به افزایش دمای هوا طی روزهای گذشته و رسیدن به نقطه اوج گرما در روز دوشنبه، نکات مهمی برای جلوگیری از گرمازدگی نوشتیم.

علائم گرمازدگی چیست؟

 

شاید اولین و مهم ترین سوال درباره گرمازدگی، علائم آن باشد. اصلا از کجا باید بفهمیم که خودمان یا اطرافیان مان دچار گرمازدگی شده ایم یا نه؟ در ادامه به چند نشانه مهم گرمازدگی اشاره می کنیم.

دمای بالای بدن: دمای مرکزی بدن که توسط دماسنج اندازه گیری می شود به بیش از 40 درجه سانتی¬گراد برسد.

تغییر وضعیت ذهنی یا رفتاری: سردرگمی، آشفتگی، اشکال در گفتار، تحریک¬پذیری، دلهره ، تشنج و کما همگی می توانند از علائم گرمازدگی باشند.

تغییر در تعریق: در گرمازدگی ناشی از هوای گرم پوست شما احساس گرمی و خشکی خواهد کرد؛ درحالی که در صورت گرمازدگی بر اثر ورزش شدید پوست شما ممکن است احساس خشکی یا کمی رطوبت داشته باشد.

تهوع و استفراغ

گرگرفتگی پوست: پوست شما ممکن است بر اثر افزایش دما قرمز شود.

تنفس سریع: تنفس سرعت یافته و سطحی میشود.

افزایش ضربان قلب: نبض شما ممکن است به مقدار قابل توجهی افزایش یابد، چراکه استرس گرما فشار بسیار زیادی به قلب شما وارد میکند تا به خنک شدن بدن کمک کند.

سر درد: گرما زدگی میتواند در شما سردردهای کوبنده ایجاد کند.

چطور از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

 

پس از شناسایی علائم گرمازدگی شاید بپرسید که چطور باید از این موضوع جلوگیری کنیم؟ این موارد را بخوانید.

استفاده از لباس های گشاد و سبک

استفاده از کلاه، عینک آفتابی و کرم¬های ضد آفتاب با درجه پوشش بالا

نوشیدن مایعات

هیچگاه فرد را در ماشینی که پارک شده رها نکنید. دمای ماشین در هر 10 دقیق، 20 درجه افزایش میابد. این مسئله ایجاد کننده¬ی بیشترین میزان مرگ در کودکان براثر گرما است.

عدم فعالیت در گرمترین ساعات روز

مراقبت درصورتی که جزو گروه های پرخطر هستید

با فرد گرمازده چه کنیم؟

 

در درمان گرمازدگی خنک کردن، اولویتی کلیدی است. باید به سرعت فرد گرمازده را به محیط خنک ببریم، لباس های اضافه را خارج کنیم، فرد را درازکش و پاها بالاتر از سطح بدن و سر قرارگیرد. بدن فرد را مرطوب و خنک نگه داشته که کمپرس سرد و باد زدن توصیه می شود. برای سرعت در نتیجه گیری می‌توان از یخ در نواحی گردن، زیر بغل و کشاله ران استفاده کرد.

فقط در صورتی که فرد هوشیار است به وی مایعات بنوشانید؛ احتمال استفراغ فرد در صورت هوشیار نبودن وجود دارد پس سر فرد را به یک طرف قرار دهید تا مواد راه حلق را نبندد.

در صورت ضرورت بهتر است با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا به نزدیک ترین واحد درمانی مراجعه کنید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1295020

مهمترین اخبار ایران و جهان: