نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 21:11

محورهای نخستین سند راهبرد امنیت ملی آلمان

کشور آلمان پس از چند ماه بحث و تبادل نظر، از نخستین سند راهبرد امنیت ملی خود رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، آلمان برای اولین بار از یک «راهبرد امنیت ملی» برخوردار شد. در برلین، دولت فدرال سند بیش از ۴۰ صفحه‌ ای را ارائه کرد که دولت ائتلافی ماه‌ ها آن را وعده داده بود.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دراین خصوص گفت: بدون امنیت، نه آزادی وجود دارد و نه ثبات و رفاه. پیوند نزدیک با اتحادیه اروپا و اتحاد فراآتلانتیک در کانون هویت امنیتی- سیاسی آلمان باقی مانده است.

صدراعظم آلمان در ادامه در این رابطه به «دوستی عمیق برلین با فرانسه و هم‌ پیمانی با آمریکا» اشاره کرد.

صدراعظم آلمان این سند را همراه با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه، نانسی فزر وزیر کشور، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع و کریستین لیندر، وزیر دارایی کشورش ارائه کرد.

در بخشی از سند راهبردی ارائه شده آمده است که چین یک شریک، رقیب تجاری و رقیب نظام مند است.

به گفته اولاف شولتز، آلمان نباید مسیر جدایی از چین را در پیش گیرد، بلکه باید تلاش کند سطح ریسک را به حداقل برساند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم دراین خصوص تاکید کرد که در برخورد با پکن هیچ رویکرد سیاه و سفیدی وجود ندارد.

بربوک افزود: اگرچه اختلاف‌نظرهای اساسی با چین وجود دارد، اما همکاری لازم است، به عنوان مثال در مبارزه با تغییرات آب و هوایی.

در سند راهبرد امنیت ملی آلمان، «روسیه امروز» را تا آیندهِ قابل پیش‌ بینی به عنوان «بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در منطقه یورو- آتلانتیک» می‌ بیند!

سند راهبردی با توجه به جنگ در اوکراین مدعی است: روسیه با نقض نظم صلح اروپایی، به طور مستقیم امنیت ما و متحدان ما در ناتو و اتحادیه اروپا را تهدید می‌ کند! نه آلمان و نه ناتو به دنبال دشمنی یا رویارویی با روسیه نیستند!

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نیز در این باره گفت که خطوط اساسی مضوعات امنیتی در سند راهبرد امنیت ملی کشورش مشخص شده است.

وزیر دفاع آلمان افزود: واضح است که با توجه به وضعیت جدید جهانی، صادرات تسلیحات نیز بخشی از ابزار راهبردی باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285664

مهمترین اخبار ایران و جهان: