نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 13:33

راه اندازی پایگاه ملی اطفاء حریق مناطق جنگلی جنوب کشور در فارس

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور از راه اندازی نخستین پایگاه ملی امداد و مهار آتش سوزی جنوب کشور در جنگل های فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمید رضا قنبری در نشست هم اندیشی اقدامات راهبردی پیرامون احیاء و بازسازی عرصه های طبیعی آسیب دیده از فعالیت های معدنی و عمرانی فارس با بیان اینکه این پایگاه در منطقه کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت ساخته و به عنوان یک پایگاه اصلی و مرکزی جنوب کشور به استان‌های جنوبی خدمات رسانی خواهد کرد، گفت: برای ساخت این پایگاه که شامل پد هوایی، سایت اداری، آموزش و مانور عملیاتی است، ۳۸ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی تخصیص داده شده است. 

وی با اشاره به اینکه ۴ پایگاه فرعی اطفاء حریق دیگر نیز در سایر مناطق جنگلی فارس ساخته خواهد شد، ادامه داد: بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع پروژه های احیایی و بازسازی شامل عملیات درختکاری، جنگلکاری، بیومکانیکی و مکانیکی و نیز احداث پروژه های آبخیزداری در عرصه های تخریب شده از جمله این اقدامات است. 

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور به چشم انداز احیاء عرصه های تخریب شده از فعالیتهای معدنی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۰۰ هکتار از این عرصه ها احیا و بازسازی شد و امسال نیز پیش بینی می شود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از این عرصه ها احیا و بازسازی شود. 

قنبری اظهار امیدواری کرد: با اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و عدم تکرار آن در عرصه‌های منابع طبیعی باشیم. 

محمد میرزایی معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه عملیات احیاء و بازسازی عرصه های منابع طبیعی به لحاظ قانونی بعهده منابع طبیعی است و تخریب‌های معدنی باعث حساسیت زیاد دستگاه‌های نظارتی شده است.  

وی افزود: مهمترین اولویت ما اجرای پروژه های حفاظتی و احیای مناطق مختلف کشور است که به نیروی انسانی و اعتبار بیشتر در این حوزه نیاز داریم. 

میرزایی با بیان اینکه بخش اعظمی از فعالیت های این مجموعه با تلاش کارکنان این دستگاه اداره می‌شود خواستار استخدام نیرو‌های جدید و تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی این مجموعه شد. 

مهدی غلامی رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این جلسه با اشاره به برخی اقدامات انجام گرفته در راستای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی گفت: احیاء و بازسازی معادن سال ۱۴۰۱ بر اساس ماده ۱۷ و مشارکتی، در سطح  ۵۴۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستانهای شیراز،ارسنجان، لامرد، آباده، لارستان، ارسنجان، لار و لامرد، توزیع ۵۲ دستگاه تنور گازی و ۱۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاها و مناطق جنگلی، پایش و مونیتوریگ آفات در سطح استان، مبارزه با آفات جنگلی از جمله برگخوار سفید بلوط و آفت تشی از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته در بخش حفاظت است. 

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315220

مهمترین اخبار ایران و جهان: