نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 11:31

مسیر بسکتبال با ویلچر ایران برای کسب سهمیه پارالمپیک

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران که به تازگی با کسب مدال جهانی به عنوان یک پدیده خود را مطرح کرده است برای پنجمین حضور در بازی های پارالمپیک باید در دو رویداد انتخابی شرکت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین دوره مسابقات بسکتبال با ویلچر قهرمانی جهان در حالی به میزبانی دبی برگزار شد که نتایج آن تعیین کننده اولین سهمیه های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس بود البته نه به صورت مستقیم.

بر این اساس چهار تیم برتر این دوره مسابقات جهانی، چهار سهمیه برای بازی های پارالمپیک پیش رو کسب کردند. این سهمیه ها البته به کشورها اختصاص پیدا نمی کند بلکه در اختیار قاره ها قرار می گیرد.

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران که برای نخستین بار در این دوره مسابقات قهرمانی جهان روی سکو ایستاد و صاحب مدال برنز شد، سهمیه قاره آسیا برای پارالمپیک را قطعی کرد.

تکلیف این سهمیه ها در مسابقات قاره ای مشخص می شود. مسابقات آسیا و اقیانوسیه ماه ژانویه به میزبانی تایلند برگزار می شود و طی آن تیم قهرمان صاحب سهمیه پارالمپیک می شود.

مسابقات بسکتبال با ویلچر بازی های پارالمپیک با حضور هشت تیم برگزار می شود. چهار تیم از طریق همین رقابت های قاره ای مشخص می شوند. چهار تیم دیگر هم در قالب تورنمنت انتخابی با حضور کشور میزبان، فرانسه به عنوان میزبان پارالمپیک و هشت تیم منتخب فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر مشخص خواهند شد. زمان و محل برگزاری این رقابت ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران برای کسب سهمیه حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس باید از حضور در یکی از این رویدادها (قاره ای و تورنمنت انتخابی) به نتیجه برسد.

محمدرضا دستیار سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید این موضوع گفت که کسب سهمیه پارالمپیک یکی از مهمترین اهداف این تیم است.

بسکتبال با ویلچر ایران تاکنون در چهار دوره بازی های پارالمپیک شرکت داشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1307364

مهمترین اخبار ایران و جهان: