نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 08:15

صادرات ۴۱۷ میلیون دلاری تولید کنندگان گلستانی

مدیرکل صمت گلستان گفت: بازرگانان و تجار گلستانی کالاهای خود را به ارزش ۴۱۷ میلیون دلار به ۳۳ کشور دنیا صار کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، درویشعلی حسن‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری حوزه استانداری، دستگاه‌قضایی، مجمع نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه صنعت، تجارت و تولید انجام شده‌است.

وی تصریح کرد: طی ۲۲ ماه از عمر دولت سیزدهم تعداد ۷۳۷ دفقره جواز تاسیس صنعتی برای توسعه حوزه صنعت به ارزش سرمایه گذاری ۳۰۲ هزارو ۴۳۴ میلیارد ریال در گلستان صادر شده‌ و برای بیش از ۱۹ هزار نفر اشتغال ایجاده شده و یا تا پایان امسال ایجاد می‌شود.

مدیرکل صمت گلستان خاطرنشان کرد:همچنین در این مدت ۲۲۷ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزارو ۸۴۴ میلیارد ریال و اشتغال بیش از پنج هزار نفر صادر شده‌است.

وی ادامه داد: میزان صادرات کالاهای توسط تجار و بازرگانان گلستانی در این مدت نسبت به مدت مشابه به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و به لحاظ وزنی ۲۰ درصد رشد داشته‌است.

حسن‌زاده گفت: در این مدت ۴۱۷ میلیون دلار صادرات کالا به ۳۳ کشور دنیا انجام شده که با توجه به تحریم‌های اقتصادی دشمنان آمریکایی و اروپایی، از این تعداد ۱۰ کشور اروپایی، دو کشور هدف آفریقایی و مابقی آسیایی و کشورهای همسایه بودند.

وی بیان کرد: در کارگروه توسعه اقتصادی استان، افق و نگاه صادراتی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ مبلغ صادرات را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

مدیرکل صمت گلستان ابراز کرد: در راستای حمایت از صنایع خردو کوچک، صنایع خانگی و روستایی مبلغ ۶۳ میلیارد تومان به ۴۲ واحد تولیدی صنعتی صنفی روستایی تسهیلات بانکی پرداخت شده که زمینه اشتغال برای ۲۵۵ نفر فراهم شده است‌.

وی افزود: تعداد سه هزار مجوز مشاغل خانگی برای بانوان صادر شده و ۲۰۲ هزارو ۶۳۰ فقره پرونده برای دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در سال گذشته با حضور دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط تعداد ۷۲ جلسه برای رفع موانع تولید در استان برگزار شد و در این رابطه مشکل ۳۵۵ واحد تولیدی، کشاورزی، صنعتی مرتفع شد.

وی بیان کرد: استان گلستان ۲۵ درصد سموم کشاورزی، ۱۵ درصد ذغال‌سنگ، ۱۰ درصد خوراک‌دام و طیور و ۳۰ درصد نئوپان و محصولات چوب کشور را تامین کرده و تنها تولید کننده ید در کشور است.

مدیرکل صمت گلستان یادآور شد: در سال گذشته ۱۴۰ هزار بازرسی از سطح واحدهای تولیدی مختلف در سراسر استان صورت گرفت و در این رابطه چهارهزارو ۵۰۰ فقره پرونده تخلف تشکیل و تحویل اداره کل تعزیرات استان شده و به سه‌هزارو ۳۰۰ فقره گزارش مردمی رسیدگی و پاسخ داده شد.

وی گفت: با توجه به اینکه روز اول تیرماه روز اصناف و روز ۱۰ تیرماه روز صمت نامگذاری شده این ده روز بنام دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است.

حسن‌زاده ابراز کرد: تعداد ۷۸ هزار واحد صنفی مختلف در استان گلستان به مردم عزیز استان خدمات ارائه می‌دهند.

پایان پیام/۸۳۰۲۱ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1304664

مهمترین اخبار ایران و جهان: