نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 15:46

معماری نوین صنعت موشکی در «وزارت دفاع آینده»

سخنگوی وزارت دفاع گفت: در معماری وزارت دفاع آینده همه مولفه‌ها بخش بندی شده و هر کدام از بخش‌ها از جمله صنعت موشکی معماری نوین خود را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار رضا طلایی‌نیک معاون توسعه و مدیریت وزارت دفاع در حاشیه برگزاری نشست «وزارت دفاع آینده» و در جمع خبرنگاران گفت: ما 2 سال است که کار تحقیقاتی و مطالعات اولیه را برای معماری وزارت دفاع آینده آغاز کرده‌ایم.

 

وی افزود: نشست امروز که با عنوان وزارت دفاع آینده برگزار شد، چند محور اساسی داشت. محور اول، پیش نویس وزارت دفاع آینده که در چهل سال آینده و گام دوم انقلاب اسلامی متناسب با تحولات پیشرفتها و عرصه‌های نوظهور وزارت دفاع را در این راستا بازطراحی و بازآرایی در 7 عرصه کنیم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به ابعاد نشست «وزارت دفاع آینده» عنوان کرد: یکی از محورهای نشست راهبردی امروز ارائه اطلاعات و پیش‌نویس اولیه به محققین، طراحان و نخبگان وزارت دفاع بود که در نشست‌های بعدی به صورت موضوعی این فرآیند ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: محور بعدی، تبیین، رصد و دیده‌بانی تحولات جاری منطقه‌ای و بین‌المللی بود. آنچه در حوزه تولید قدرت دفاعی و پشتیبانی از حوزه دفاعی مورد نظر بود که با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر علوم و وزیر دفاع این تحولات تبیین و تحلیل شد.

طلایی‌نیک با اشاره به سایر ابعاد نشست «وزارت دفاع آینده» عنوان کرد: بخشی هم در قالب گزارش‌ها و نمایشگاهی است که در حاشیه این نشست در معرض بازدید محققان و پژوهشگران در قالب گزارش‌های راهبردی قرار می‌گیرد که در این راستا بیش از 20 گزارش دیده‌بانی تهیه‌ شده در عرصه‌های مختلف در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین شاهد چند بهره‌برداری و رونمایی بودیم که رونمایی از 40 طرح پژوهشی برای ثبت تاریخ شفاهی و مکتوب وزارت دفاع در صنایع مختلف یکی از آن‌ها بود. این رونمایی‌ها، کتاب‌های تاریخ شفاهی و مکتوب وزارت دفاع درخصوص صنایع و دستاوردهای مختلف، فرآیندها، اقدامات و روش‌های پیاده شده را تبیین و تحلیل کرده که در 40 طرح پژوهشی در بخش‌های مختلف تهیه و تدوین شده است.

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه تعداد 20 کتاب از 40 جلد کتاب تاریخ شفاهی وزارت دفاع امروز رونمایی شد، تصریح کرد: این کتاب‌ها در اختیار مخاطبین خاص قرار خواهد گرفت. البته 60 طرح دیگر در دست اجرا داریم که امسال به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع تعداد آن‌ها به یک‌صد طرح می‌رسد.

وی ادامه داد: ما با این یک‌صد طرح سعی کرده‌ایم تا تمام تجربیات، سوابق و مدیریت دانشی که همکاران نخبگان محققان و دانشمندان و مدیران وزارت دفاع در چهار دهه گذشته پیاده‌سازی کردند را ثبت و ضبط کنیم. هدف از این کار انتقال تجربه به آیندگان و پرورش استعدادهای آینده است که در قالب تاریخ شفاهی مکتوب وزارت دفاع انجام شده است.

سردار طلایی‌نیک از همکاری وزارت دفاع با 4 هزار و 500 محقق، طراح و نخبه خبر داد و خاطرنشان کرد: نخبگان وزارت دفاع با استفاده از کتاب‌های تاریخ شفاهی وزارت دفاع از یک پشتوانه فکری و سرمایه علمی و پژوهشی برخوردار می‌شوند تا بتوانند با دست پر ابتکارات، ابداعات، اختراعات و خلاقیت‌های جدید را در راستای نوآوری و فناوری های نوین رقم بزنند.

معاون وزیر دفاع در تشریح همکاری وزارت دفاع و وزارت علوم در قالب تفاهم‌نامه راهبردی خبرداد و افزود: ما تجربه بسیار ارزشمندی در همکاری با 100 دانشگاه در سال‌های گذشته داشتیم و با 100 دانشگاه کشور در بخش‌های مختلف وزارت دفاع قرارداد فعال داریم.

وی افزود: تفاهم‌نامه مذکور به گونه ای است که 50 درصد از منابع برای هزینه های فعالیت های تحقیقاتی بین ما و دانشگاه ها از طریق وزارت علوم تامین می‌شود و و 50 درصد دیگر از طریق وزارت دفاع. در واقع ما از طریق این تفاهم‌نامه، شاهد یک هم‌افزایی در منابع و قابلیت‌ها دانشگاه‌ها و استعدادها خواهیم بود. مجموعه این فعالیت‌ها موجب ارتقای فناوری و صنعت در بخش‌های مختلف منتهی می‌شود.

سردار طلایی‌نیک تاکید کرد: ما در وزارت دفاع سرمشق و الگوی بسیار موفقی داریم که تحقیقات انجام شده در صنعت دفاعی به صنعت، تولید و محصول تبدیل می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین گفت: ما در سال 1400، 92 درصد از 130 پروژه تحقیقاتی خود را به محصول تبدیل کرده‌ایم. این رقم در سال 1401 به 96 درصد ارتقاء پیدا کرد. در صورتی که این رقم در سال‌های گذشته به طور میانگین 68 درصد بوده است. در واقع، ما به طور میانگین 94 تا 95 درصد از پروژه‌های خاتمه‌یافته ما در سال گذشته به محصول تبدیل شده است‌.

معاون وزیر دفاع از همکاری این نهاد با شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: ما در سال گذشته بیش از 35 هزار میلیارد تومان همکاری بین وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان را داشتیم. حجم همکاری‌های وزارت دفاع با شرکت های دانش بنیان به 900 شرکت و 100 دانشگاه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اصولاً ما یک زیست بوم ملی دفاعی را به عنوان رویکرد اصلی خود قرار داده‌ایم. یعنی تسلیحات، تجهیزات و فناوری‌های نوین دفاعی ما و اینکه  به قدرت برتر منطقه ای و جهانی در حوزه دفاعی تبدیل شده‌ایم فقط متکی به قابلیتهای نیروهای مسلح نیست بلکه بخشی از این قابلیت‌ها ناشی از همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی است.

طلایی‌نیک‌ از همکاری وزارت دفاع با حدود 5 هزار شرکت دانش بنیان خبرداد و گفت: این همکاری‌ها در راستای اشتغال‌زایی و پیشبرد تولید است که سال گذشته برای 80 هزار نفر موجب اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم شد.

معاون وزیر دفاع در پایان در پاسخ به سوالی درباره جایگاه صنایع موشکی در معماری وزارت دفاع آینده عنوان کرد: در معماری وزارت دفاع آینده متناسب با برآورد تهدیدات در دهه‌های آینده و نیازهای دفاعی و اینکه ما در تراز قدرت برتر منطقه‌ای بتوانیم از قدرت موشکی و دفاعی خود صیانت کنیم، همه مولفه‌ها بخش بندی شده و هر کدام از بخش‌ها از جمله صنعت موشکی معماری نوین خود را خواهد داشت.

وی افزود: فعالیت مذکور با اتکا به ظرفیت‌های ترکیبی متناسب با پدیده‌های تهدیدات ترکیبی انجام می‌شود. به همین دلیل، حوزه موشکی اولویت اول ما نیست بلکه در کنار این حوزه اولویت‌هایی مطرح است که با تهدیدات ترکیب و برآورد تهدیدات آینده متناسب است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1311264

مهمترین اخبار ایران و جهان: