نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1403 - 20:07

توقیف ۴۴ هزار تن روغن غیر‌قابل مصرف‌ در بندر شهید رجایی

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف یک محموله ۴۴ هزارتوی روغن خوراکی غیر قابل در بندر شهید رجایی به ارزش ۷۰ میلیون یورو خبر داد و گفت: برای مدیران متخلف از باب ترک فعل پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، ‌مجتبی قهرمانی با بیان اینکه سلامت شهروندان خط قرمز دستگاه قضاست، اظهار کرد: در همین راستا یک محموله 44 هزار تنی روغن به ارزش 70 میلیون یورو در بندر شهید رجایی وجود دارد و به هیچ عنوان اجازه ترخیص به آن نمی‌دهیم. شرکت فروشنده این روغن‌ها مدعی شده که محموله را پس می‌گیرد.

وی افزود: در حال  حاضر پیگیر این موضوع هستیم و هفته آینده جلسه‌ای در این رابطه برگزار می‌شود و مسئولان مربوطه را دعوت کردیم که در این جلسه نسبت به این موضوع پاسخگو باشند. برای مدیران مربوطه، پرونده کیفری تضیع اموال عمومی تشکیل شده است و این پرونده در بازپرسی دادسرای بندرعباس در حال پیگیری است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: درباره این پرونده سازمان غذا و دارو رسالت خود را به خوبی انجام داده است و محموله‌ای که امکان مصرف ندارد را تحت هیچ شرایطی تایید نکرده است. این روغن‌ها در قالب 3 محموله به بندر شهید رجایی وارد شده است. 2 مورد از این محموله‌ها مربوط به یک شرکت ترکیه‌ای و یک محموله مربوط به یک شرکت آرژانتینی است. وارد کننده این روغن‌ها شرکت بازرگانی دولتی است.

وی اضافه کرد: این محموله حدود 3 سال 9 مخزن بزرگ را اشغال کرده است که همین موضوع نگهداری این روغن‌ها هزینه زیادی را در بر می‌گیرد.

قهرمانی یادآور شد: محموله مهم دیگری که در این بندر وجود دارد، 10 کانتینر تجهیزات بافندگی مربوط به یک شرکت در استان قم است. این شرکت بیش از 7 ماه به دنبال ترخیص کالا‌های خود بود و یک روز قبل از سفر ریاست قوه قضاییه به استان این محموله تعیین تکلیف و کالا‌های آن ترخیص شد. حل مشکلات این شرکت یکی از برکات سفر قوه ریاست قوه قضاییه بود.

وی با اشاره به دستاورد‌های سفر ریاست قوه قضاییه به استان، گفت: این سفر حساسیت بالایی را در بین مدیران ایجاد کرده و مسئولان نسبت به انجام وظایف خود دغدغه‌مندتر شدند و این یکی از برکات سفر رئیس قوه قضاییه است.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های بنادر، معطلی کشتی‌ها بود، بیان کرد: معطلی کشتی‌ها از چند جهت دارای اهمیت است. هر روز معطلی یک کشتی در بندر حداقل حدود 2 میلیارد تومان هزینه دموراژ در پی دارد. در گذشته کشتی‌هایی داشتیم که حدود 6 ماه در بندر معطل بودند و چیزی حدود 170 میلیارد تومان هزینه دموراژ این کشتی‌ها بود.

قهرمانی اضافه کرد: جلوگیری از فاسد شدن کالا‌ها در کشتی و تامین نیاز‌های اساسی مردم از طریق واردات این کالا‌ها از دیگر موارد اهمیت ترخیص کالا‌ها از این کشتی‌هاست. بعد از ورود دستگاه قضایی به این موضوع هیچ کشتی نه در اسکله و نه در لنگرگاه بیشتر از 7 روز توقف ندارد.

وی با تقدیر از زحمات و هماهنگی مدیران استانی، تاکید کرد: رئیس قوه قضاییه در جریان سفر اخیر خود به این موضوع اشاره داشت که وضعیت بنادر در مقایسه با سفر قبلی بسیار بهتر شده است.   یکی از علل توفیقاتی که در استان هرمزگان شاهد آن هستیم تعامل و همراهی همه مسئولین به ویژه استاندار، نماینده، ولی فقیه و دستگاه‌های اجرایی و امنیتی است. همه با یکدیگر همدل و همراه هستند و به دنبال حل مشکل هستیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1710020

مهمترین اخبار ایران و جهان: