نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 12:06

گرد و خاک توییتری ماسک علیه فائوچی؛ «دکتر دروغ گفت، مردم مُردند»

مدیرعامل جدید شرکت توییتر با انتشار پستی در این شبکه اجتماعی درباره دروغ‌گویی چهره برجسته آمریکا در مسیر مقابله با کووید-۱۹، جنجال‌آفرین شد.

به گزارش خبرکزاری مهر به نقل از راشاتودی، ایلان ماسک، مدیرعامل جدید شرکت توییتر در پستی، دکتر آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و چهره برجسته این کشور در دوران همه‌گیری کرونا را به دروغ‌گویی و شکستن قسم پزشکی درباره تامین مالی تحقیقات «دستکاری ژنتیکی ویروس» در آزمایشگاه ووهان چین متهم کرد و گفت که فائوچی باید تحت پیگرد قرار بگیرد!

ماسک در ابتدا در پستی که به نظر تنها یک شوخی ساده می‌آمد، تصویر طنزآمیزی را منتشر کرد که در آن فائوچی در گوش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا زمزمه می‌کند «فقط یک قرنطیه دیگر اعلی‌حضرت!»

گرد و خاک توییتری ماسک علیه فائوچی؛ «دکتر دروغ گفت، مردم مُردند»

با این حال، پس از آنکه نام فائوچی با بیش از ۶۰۰هزار «مِنشن» در توییتر به اصطلاح «ترند» شد، ماسک به نوعی احساس کرد که باید درباره دلیل خود برای تحت پیگرد قرار دادن فائوچی توضیح دهد.

ماسک در پاسخ به منتقدی در توییتر نوشت: درباره فائوچی باید بگویم که او به کنگره دروغ گفت و بودجه تحقیقات «دستکاری ژنتیکی ویروس» که به مرگ میلیون‌ها انسان منجر شد را تامین کرد.

فائوچی ۸۱ ساله که قصد دارد در پایان ماه اعلام بازنشستگی کند، چهره پیشرو و تصمیم‌گیرنده آمریکا در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ بود؛ دورانی که با تصمیمات دمدمی او بر سر مسائلی همچون موثر بودن ماسک و «مصونیت گله‌ای» شناخته می‌شود.

اندکی پس از آنکه فائوچی اعلام کرد که از سمتش به عنوان مشاور ارشد بایدن و مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا استعفا می‌کند، راند پُل، سناتور آمریکایی از دولت بایدن خواست تا اسناد و پیام‌های قابل استفاده به عنوان مدرک در تحقیقات، حفظ شود.

پل در توییتر نوشت: استعفای فائوچی نباید مانع تحقیقات جامع درباره منشا همه‌گیری شود. او باید با ذکر سوگند درباره تمام موضوعات مطرح‌شده مرتبط با نشتی در آزمایشگاه ووهان، شهادت دهد. سیاست‌های او، جان انسان‌ها را گرفت.

تحقیقات دستکاری ژنیتکی ویروس به اصلاح ویروس‌ها به منظور بهبود عملکرد ویروس به طرق مختلف از جمله قابلیت انتقال آن، اطلاق می‌شود. منطق پشت پرده چنین تحقیقی این است که دانشمندان می‌توانند با این کار، سویه‌های جدید و راه‌های متوقف کردن آنها را پیش از ظهور گونه‌ای مشابه پیدا کنند.

نظریه «نشت آزمایشگاهی» که بر اساس آن ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین به بیرون راه پیدا کرده را دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا رواج داد؛ کسی که در جریان جنگ تجاری با چین، این اتهامات را به پکن وارد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 905820

مهمترین اخبار ایران و جهان: