نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 12:39

طرح بزرگ آبرسانی به سنندج فردا افتتاح می‌شود

طرح بزرگ آبرسانی به سنندج فردا با حضور مسوولان کشوری دولت سیزدهم افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، از اواخر فصل تابستان سال 97 رنگ و طعم و بوی آب شرب شهر سنندج مورد گلایه شهروندان قرار گرفت، مردم می‌گفتند آب شبکه شهر سنندج قابل شرب نیست لذا برای تامین آب شرب مورد نیاز به چشمه‌های اطراف شهر می‌رفتند.  

در طول این سال‌ها، خبرگزاری فارس با انتشار گزارشات مکتوب، ویدیو و عکس‌های زیادی این دغدغه مردم و مطالبه آنان مبنی بر تامین آب شرب باکیفیت را به گوش مسوولان رساند و حتی این مطالبه در مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد. 

کلان پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از سال ۹۹ آغاز شد و تا پایان دولت قبل به حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی رسید. 

با استقرار دولت سیزدهم و انتصاب استانداری جوان و جهادی، تامین آب شرب سنندج و دیگر شهرهای کردستان در اولویت جدی قرار گرفت و در همان اوایل شروع بکار زارعی‌کوشا، مشکل آب بانه مرتفع شد. 

در سفر رئیس جمهوری به استان کردستان، تامین اعتبار طرح بزرگ آبرسانی به سنندج مصوب شد و با تامین اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم، این طرح تکمیل و اکنون آماده بهره‌برداری شده است. 

طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج ایجاد شده است. 

در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و ایستگاه کاهش فشار از 27 به 2 بار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی شده که در نوع خود کم‌نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است. 
عبور خط انتقال از مناطق سخت‌گذر و در مسیرهای با توپوگرافی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع 20 متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است. 
انتهای پیام/2330/70

منبع: فارس
شناسه خبر: 889920

مهمترین اخبار ایران و جهان: