نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 15:06

یک استرالیایی رسما به جاسوسی متهم شد

یک شهروند ۵۵ ساله استرالیایی که توسط پلیس فدرال این کشور بازداشت شده بود، رسما به جاسوسی برای عوامل اطلاعاتی خارجی متهم شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای از کانبرا خبر دادند که «الکساندر سرجو» کارشناس فناوری اطلاعات (IT) از استرالیا رسما به جاسوسی متهم شده است.

بنا بر گزارش شبکه جهانی «بی‌بی‌سی»، شهروند ۵۵ ساله استرالیایی که اخیرا به کشورش برگشته بود، توسط پلیس فدرال استرالیا به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود.

بنا بر این گزارش، «الکساندر سرجو» کارشناس فناوری اطلاعات (IT) مدتی را در خارج از کشور زندگی کرده بود و مدت کوتاهی بعد از بازگشت به استرالیا، در شهر سیدنی دستگیر شد.

بنا بر اعلام مقام‌های استرالیایی، دو عامل اطلاعاتی خارجی دو سال قبل با الکساندر سرجو ارتباط برقرار و به او پیشنهاد کردند در ازای دریافت پول، اطلاعات امنیت ملی استرالیا را در اختیار آنها قرار دهد.

پلیس فدرال استرالیا با انتشار بیانیه اعلام کرد، فردی که ادعا داشت عضو یک اندیشکده بوده، از طریق شبکه اجتماعی با سرجو ارتباط برقرار کرد و ترتیب دیدار او با دو عامل اطلاعاتی خارجی را داد.

بنا بر اسناد دادگاه، این شهروند استرالیایی حین اقامت در خارج از این کشور با دو عامل اطلاعات به نام‌های «کِن» و «اِوِلین» در شهر شانگهای چین دیدار کردند.

به رغم این اسناد، پلیس فدرال استرالیا هنوز اعلام نکرده کدام کشور درصدد جمع آوری غیرقانونی و جاسوسی از استرالیا بوده است.

در بیانیه پلیس فدرال استرالیا آمده است که دو عامل اطلاعاتی خارجی از الکساندر سرجو خواستند در ازای پول اطلاعاتی درباره توافقات دفاعی، اقتصادی و امنیت ملی و همچنین موضوعات مرتبط با دیگر کشورها بدست آورد.

پلیس فدرال استرالیا افزود: «جاسوسی و مداخله خارجی، تهدیدی جدی برای حاکمیت، امنیت و تمامیت نهادهای ملی ما است».

الکساندر سرجو از طریق ویدئو کنفرانس در یکی از دادگاه‌های »نیو ساوت ولز» شرکت کرد اما جلسه بعدی دادگاه به روز دوشنبه هفته جاری موکول شده است

در صورت مجرم شناخته شدن این شهروند استرالیایی در دادگاه، احتمال زندانی شدن ۱۵ ساله او وجود دارد.

هرچند مقام‌های استرالیا تاکنون اتهامی علیه چین وارد نکرده‌اند اما دو کشور در سال‌های اخیر به ویژه بر سر اتحاد بیش از پیش کانبرا با واشنگتن، روابط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151364

مهمترین اخبار ایران و جهان: