نیوز سیتی!
07 فروردین 1402 - 19:18

مهمترین شایعات مهر۱۴۰۱/ از ۱۷۳۱۲ دروغ در ۲۵ روز تا انقلاب فتوشاپی

کشته سازی، تحریف و تقطیع، ترفندهای فتوشاپی، جعل لوگو از مهمترین ابزارهای ضدانقلاب برای شایعات مهر ۱۴۰۱ به حساب می آید.

خبرگزاری فارس، مهمترین شایعات، تحریفات و ترفندهای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و کاربران معاند و ضدانقلاب در سال گذشته را بازخوانی می‌کند. در ادامه مهمترین شایعات منتشر شده در مهرماه  ۱۴۰۱ را مرور می‌کنیم:

* ۱۷۳۱۲ دروغ در ۲۵ روز  

مهرماه سال گذشته ثابت کرد که شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به مردم ایران به کار بستند. خبرگزاری فارس همان زمان عملکرد ۵ رسانه بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و منوتو و صفحات مجازی آنها را بررسی کرد که نشان داد این رسانه‌ها در ۲۵ روز گذشته ۱۷۳۱۲ دروغ را درباره حوادث ایران منتشر کرده‌ بودند(متن کامل را اینجا بخوانید).

 

* کشته سازی؛ پایه ثابت نقشه های ضدانقلاب

کشته سازی از مهمترین نقشه های دشمن در زمان اغتشاشات ۱۴۰۱ محسوب می شود. استفاده از ترفندی که دهه ها علیه ایران استفاده کرده بودند در آن زمان از آیتک و اسرا و نام ده ها دختر دیگر به میان آمده بود(اینجا و اینجا را بخوانید).

 

* تقطیع کسب  و کار من است

تحریف و تقطیع از پرکاربردترین ترفندهای شبکه های ماهواره ای فارسی زبانان در اغتشاتشات سال ۱۴۰۱ بود.BBC فارسی درست یک‌روز پس از ادعای بی‌طرفی، صحبت های مقام معظم رهبری را تقطیع کرد(اینجا). صحبت های رئیس جمهور، امیر موسوی فرمانده ارتش، شتری فرمانده وقت ناجا، منصوری استاندار وقت تهران و ... هم در آن روزها تقطیع شد(اینجا را بخوانید)

 

همچنین رسانه های معاند برای دستیابی به اهداف براندازانه خود بارها متوسل به انتشار تصاویر فتوشاپی شدند. (اینجا را بخوانید)

 

استفاده از جعل لوگو هم از دیگر حربه های معاندین در ایام اغتشاشات بود(اینجا را بخوانید)

 

* فیلم های تکراری و قدیمی برای چند جا

از دیگر دروغ های ضدانقلاب برای زنده نگهداشتن و بزرگ نشان دادن اغتشاشات، ترفند استفاده از یک فیلم برای چند لوکیشن و یا حتی تکرار یک فیلم در بازه های مختلف بود(اینجا را بخوانید)

 

 حضور تانک در ورودی صداوسیما، «شلیک مستقیم به شهروند معترض همدانی»،  فوت دختر آملی، ماجرای کشته‌ای که غیرنظامی معرفی شد، ۱۲ داستان خیالی رسانه‌های معاند در یک ماه، «ا ی ر ا ن» اینترنشنال و خواب تجزیه ایران ، شایعه خرید سوغاتی های رئیس جمهور، دروغ شاخدار علیه شهردار تهران،  حاشیه‌سازی جدید برای وزیر خارجه ایران به بهانه یک‌ پرچم، خبرسازی با جعل عنوان خبرگزاری تسنیم، تحریف سخنان فرمانده فراجا توسط ایران اینترنشنال، گاف منوتو درباره بازیکن تیم ملی بانوان،  ساخت اکانت جعلی برای رئیس دانشگاه نیشابور و ... دروغ های گسترده ای بود که در مهرماه سال گذشته منتشر شد.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1112964

مهمترین اخبار ایران و جهان: