نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 20:48

هنرمندان انقلابی درکنار قلم حرفه‌ای در اخلاقشان نیز شاخص باشند

همدان- نویسنده شاخص انقلاب اسلامی همدان با بیان اینکه همه برای اهداف مقدس متولد شده‌ایم، گفت: یک هنرمند انقلابی و اسلامی قبل از اینکه در قلم خود حرفه‌ای شود، باید در اخلاق خود حرفه‌ای شود.

مونا اسکندری؛ بانوی انقلابی، محجبه و از همه مهم‌تر مادر دو فرزند، به عنوان هنرمند شاخص انقلاب اسلامی در استان همدان انتخاب شده است، وی با کارنامه‌ای از رتبه‌های درخشان در جشنواره‌های مختلف و مطرح کشور و داوری برخی از آنان، نویسنده کتاب‌هایی هم چون، پنجره‌ای نزدیک سقف، اشک جمعه، سرگذشت زنی از تبار الوند است و عشق هرگز نمی‌میرد است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ما هنرمندان زمانی که دست به قلم شده‌ایم هدف خود را مشخص کرده‌ایم و اکنون در نیمه راه قرار داریم، افزود: برای پختگی قلم و درخشش آن و اینکه در چه جایگاهی قرار داریم گاهی آن را باید در رقابت‌های مختلف قرار بدهیم و گاهی نیز باید به نقد و بررسی کارشناسان و پیشکسوتان و حتی خوانندگان گوش جان سپرد.

اسکندری از اعتقادات هر فرد که مولفه‌هایی برای تشخیص راه و انتخاب اهداف خواهد بود نام برد و ادامه داد: اعتقادات ما در زندگی ما قطعاً سهم بزرگی دارد و همه برای اهدافی مقدس متولد شده‌ایم، اما مهم این است که آن را دریابیم.

این نویسنده شاخص همدانی یادآور شد: با توجه به اینکه در یک خانواده مذهبی و انقلابی تربیت شدم، اعتقادات و ایدئولوژی برایم ترسیم شد که اهدافم را برای خلق اثر معطوف به خود کرد و سعی کردم هنر خود را برای تعالی جامعه خود هزینه کنم و بیشتر در زمینه ادبیات پایداری فعالیت کنم.

وی افزود: از کتاب «عشق هرگز نمی‌میرد» روایت پروین سلگی همسر شهید سردار میرزا محمد سلگی از سوی انتشارات سوره مهر در سال ۱۴۰۰ به همت حوزه هنری استان همدان رونمایی شد.

اسکندری به کتاب «پنجره‌ای نزدیک سقف» نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این کتاب مجموعه داستان‌های کوتاه و برگرفته از خاطرات آزادگان هشت سال دفاع مقدس استان همدان است که به همت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در سال ۱۳۸۴ به چاپ رسیده است.

این بانوی نویسنده تصریح کرد: کتاب «سرگذشت زنی از دیار الوند» یکی دیگر از آثار بنده است که برگرفته از سرگذشت زندگی خانم دباغ است که در سال ۱۳۹۰ به سفارش استانداری همدان و ارشاد اسلامی استان همدان به چاپ رسید که آن هنگام، مرحومه خانم دباغ در قید حیات بودند و این کتاب از مصاحبه‌های بنده با این بانوی انقلابی است و با نظارت و تاییدیه ایشان چاپ شد و در سال ۱۳۹۹ انتشارات حماسه ماندگار و با پشتیبانی استانداری همدان نسخه دوم آن را با کمی تغییرات به چاپ رساند.

نوشتن از انقلاب و دفاع مقدس نوعی وظیفه دینی محسوب می‌شود

اسکندی ادامه داد: یک هنرمند انقلابی و اسلامی قبل از اینکه در قلم خود حرفه‌ای شود، باید در اخلاق خود حرفه‌ای شود و هر چه بیشتر به جلو می‌رود و کوله اش پربار تر می‌شود؛ خالی بودن و خلأ را در خود هم بیشتر احساس می‌کند، مصداق حرف بزرگان خواهد شد که می‌گویند کسی که «علمش بیشتر است فروتنی آن فرد بیشتر خواهد شد» مانند درختی پربار که سر خم می‌کند.

وی افزود: یک فرد وقتی به عنوان هنرمند شاخص به دنیای هنر معرفی می‌شود، مجموعه‌ای از شاکله اخلاق فردی، تلاش‌ها، شکست و پیروزی‌ها و حضور فعال در مجامع فرهنگی، کنش و واکنش برای جامعه را به همراه دارد و درد مردم درد او خواهد بود و برای رفع آن انرژی می‌گذارد.

اسکندری در ادامه از تخیلات دوران کودکی و داستان نویسی خود صحبت به میان آورد و اضافه کرد: این تخیلات را در خود پرورش دادم و نوشتن را آغاز کردم، بسیار اهل مطالعه بودم و در دوران دبیرستان در نشریات دانشجویی با اینکه دانشجو نبودم با اسم مستعار مطلب ارائه می‌دادم.

این بانوی نویسنده افزود: در حقیقت، نوشتن از انقلاب و دفاع مقدس نوعی وظیفه دینی است و قلم فرسایی در این حوزه جلوه‌ای از حب ملی و شور وطن‌پرستی است، درست است نویسندگی در کشور ما شغل به حساب نمی‌آید و حتی در برخی موارد درآمد چندانی ندارد اما در کنار این نکات، یک نویسنده بیش از هر چیزی به حمایت معنوی نیاز دارد، پشتوانه معنوی برای ادامه این مسیر به ویژه در حوزه تاریخ شفاهی امری مهم و ضروری است.

نویسنده‌ای از جنس مادر

نویسنده شاخص استان همدان اظهار کرد: بانوانی که نقش مادری، همسری و خانه‌داری دارند؛ فرصت زیادی برای نوشتن ندارند و از این رو تغییر نگاه‌ها برای بالندگی و شناسایی زنان فعال اجتماعی در جامعه کنونی امری واجب و الزامی است.

اسکندری در پایان بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در روز ولادت حضرت زهرا (س) از دفتر مقام معظم رهبری با اینجانب تماس گرفتند و گفتند رهبر انقلاب اسلامی کتاب «عشق هرگز نمی‌میرد» را مطالعه کرده‌اند و از خواندن این کتاب لذت برده‌اند و از اسم کتاب خوششان آمده و نثر روان کتاب را جذاب دانسته بودند و دستور داده بودند که با راوی و نویسنده یعنی بنده تماس بگیرند، سلام ایشان را و مطالب پیرامون کتاب را اعلام کنند و این برای بنده واقعاً باعث دلگرمی فراوان برای آثار بعدی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1178820

مهمترین اخبار ایران و جهان: