نیوز سیتی!
03 اردیبهشت 1402 - 21:04

یک بیمارستان و هزار مشکل/ زایشگاه بجنورد در شرایط نامطلوب مکانی

بجنورد- سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد با اشاره به کمبود فضا در این بیمارستان، گفت: این امر موجب نارضایتی مادران و گاهی انتقال آنان به سایر بیمارستان‌ها شده است.

زهره روهنده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عمر ۶۰ ساله بیمارستان بنت الهدی بجنورد، اظهار داشت: سطح اشغال تخت‌های این بیمارستان در سال گذشته با ۱۳ هزار و ۵۰۰ بستری، ۷۷.۴۳ و در برخی ماه‌ها ۸۵ درصد بوده است.

سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد درصد اشغال بخش نوزادان را بیش از ۱۰۰ درصد عنوان کرد و گفت: درصد اشغال تخت اورژانس ۳۸۷ درصد است و این امر نشان از مراجعات بالا و نیاز به بهبود فضای فیزیکی دارد.

وی افزود: فضای اورژانس باید فضایی مجهز و استاندارد بوده و ورودی مختص به خود را داشته باشد اما به دلیل کمبود فضا، شرایط استاندارد اورژانس بیمارستانی برای بنت‌الهدی محقق نشده است.

روهنده با بیان این‌که کمبود فضای فیزیکی در بخش‌های بستری، مانند اتاق درمان، اتاق ایزوله، اتاق استراحت مادران و پرسنل نیز وجود دارد، ادامه داد: با توجه به قانون جوانی جمعیت و افزایش آمار زادوولد، اکنون ارائه خدمات درمانی ایمن، مستمر و باکیفیت به بیماران با تأمین فضای فیزیکی مجهز و استاندارد ممکن است.

سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم وجود فضا و تخت مناسب، بیماران به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تخت‌های بخش بستری، به سایر بخش‌ها انتقال می‌یابند که این امر موجب نارضایتی بیماران شده است.

سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد کمبود فضا برای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را معضلی برای بیمارستان دانست و تصریح کرد: بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان به‌قدری پر ازدحام است که منجر به استفاده از دیگر بخش‌ها می‌شود.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۶ هزار زایمان در این بیمارستان انجام و ۲ هزار و ۷۰۰ نوزاد متولد شده‌اند.

روهنده تاکید کرد: حتی افتتاح بخش نوزادان جدید نیز به دلیل نبود فضای فیزیکی مناسب و نداشتن اتاق ایزوله، اتاق مناسب برای استراحت مادران و نوزادان، کارایی استاندارد را ندارد و موجب نارضایتی بیماران شده است.

سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد با یادآوری اینکه این بیمارستان با کمبود فضای فیزیکی خدمات تشخیصی، استراسکوپی، رادیولوژی، داروخانه، آزمایشگاه، پاراکلینیک ها، بایگانی مدارک پزشکی و انبار مرکزی مواجه است، بیان کرد: نبود فضای مناسب انبار موجب انبارهای پراکنده خارج از بیمارستان شده و این بیمارستان تنها بیمارستان محروم از انبار داخلی بیمارستانی است.

وی به کمبود فضا برای امحاء و رختشوی‌خانه و اتاق استراحت نیروهای پشتیبان، کمبود فضا برای انبار بحران، واحدهای اداری و پشتیبانی، تجمع ایمن در مواقع بحران، کمبود فضا برای آسانسور پشتیبان، پله فرار و خروج اضطراری در برخی بخش‌ها نیز اشاره کرد و افزود: اکنون فضایی برای استراحت‌های کوتاه‌مدت زوجین نابارور و فضایی برای آموزش زوجین برای مراقبت‌های بارداری و قبل زایمان در این بیمارستان وجود ندارد و مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه نیز به دلیل کمبود فضا به دیگر بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند و آمار این مادران در سال گذشته ۸۰ بیمار بوده است.

روهنده کمبود اتاق‌های عمل را نیز مشکلی دیگر ذکر و بیان کرد: این بیمارستان دارای ۳ اتاق عمل بود که یک اتاق به بخش ناباروری اختصاص یافت و اکنون با ۲ اتاق عمل خدمات ارائه می‌شود که این امر با ترویج فرزندآوری و افزایش مراجعات، پاسخگوی نیاز مرکز استان نیست.

سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد به عدم وجود بخش چشم ROP نیز اشاره و این امر را موجب ارجاع نوزادان نارس به کلینیک ویژه و مشهد اعلام کرد و گفت: نبود پارکینگ، عدم امکان، وجود همراهی بیمار، عدم پذیرش بیماران بین‌الملل، عدم ویزیت فوق تخصصی مادران باردار نیازمند توجه ویژه به دلیل نبود فضا در این بیمارستان از دیگر مسائلی است که این بیمارستان با آن مواجه است.

وی در پایان گفت: موارد مطرح‌شده و چالش‌هایی که این بیمارستان برای ارائه خدمت مناسب به مردم مواجه است، ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی با فضای فیزیکی کافی و استاندارد در مرکز استان را ضروری و اجتناب‌ناپذیر کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1165864

مهمترین اخبار ایران و جهان: