نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 14:24

80 نمونه زیستی حیات وحش تلف شده کردستان تحویل بانک ژن داده شد/وجود 456 گونه جانواری در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: طی 2 سال گذشته 80 مورد نمونه زیستی از حیات وحش تلف شده استان تهیه و برای نگهداری به بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اقبال حمیدی در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کردستان در راستای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی طی 2 سال گذشته اقدام به تهیه و خرید ملزومات نمونه‌گیری ژنتیکی کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه توجه به حفظ و بهره.برداری از ذخایر زیستی از اوایل قرن بیستم در دنیا آغاز و این مهم روند رو به رشد داشته است، گفت: کشور  ایران به دلیل برخورداری از تنوع زیستی گسترده از غنی‌ترین منابع ذخایر ژنتیکی و زیستی برخوردار بوده که نمونه برخی از آنها در دنیا یافت نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: ذخایر ژنتیکی و زیستی مهم‌ترین عناصری است که امروزه زیست فناوری به آن وابسته بوده، البته این مهم به دلایل مختلف همواره در حال تغییر، تهدید و انقراض است.

وی خاطرنشان کرد: انقراض و نابودی هر نمونه زیستی به معنی از دست رفتن گنجینه‌ای با ارزش است که فقدان آن ممکن است زندگی بشر را به مخاطره بیندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: با دستور مقام معظم رهبری ۱۵ فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی نامگذاری شده است.

به گفته وی، طی 2 سال گذشته 80 مورد نمونه زیستی از حیات وحش تلف شده استان تهیه و برای نگهداری به بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان با توجه به وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر رشته کوه زاگرس از بهترین استان های کشور در زمینه ذخایر ژنتیکی و زیستی محسوب می‌شود، عنوان کرد: بیش از 456 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان تاکنون شناسایی شده است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان، 309 گونه پرنده، 46 گونه پستاندار، 38 گونه خزنده، 54گونه آبزیان، 7 گونه دوزیست در کردستان شناسایی شده که برخی از این گونه‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند.

وی وجود گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندر آتشین، پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، کفتار، انواع مرغابی و سنجاب درختی را بیانگر تنوع بالای زیست استان بیان کرد و گفت: یک هزار و 750 گونه برابر با 26درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران در استان وجود دارد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1127320

مهمترین اخبار ایران و جهان: