نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 12:24

رویداد ۲۰۲۳ قوام‌بخش مراودات منطقه‌ای ملت‌ها

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: رویداد ۲۰۲۳ به میزبانی اردبیل قوام‌بخش مراودات ملت‌های منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد ۲۰۲۳ و معرفی اردبیل به عنوان پایتخت کشورهای عضو اکو در سالن فدک اردبیل اظهار کرد: سرنوشت ملت‌ها در یک بستر ارتباط عمیق زمینه برگزاری شایسته چنین آیین‌هایی را فراهم کرده که امیدواریم این رویداد انگیزه مضاعفی برای تعاملات بهتر و همکاری متقابل کشورهای عضو اکو باشد.

وی به ظرفیت عظیم کشورهای همکاری مشترک عضو اکو را یادآور شد و تصریح کرد: اردبیل در سال‌جاری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده و قطعاً این رویداد در سال‌جاری فرصت معرفی بیشتر توانمندی‌ها را فراهم می‌آورد.

استاندار اردبیل گفت: اردبیل در طول تاریخ مرکز تحولات و کانون حرکت‌های پیشرونده فرهنگی، هنری و با اصالت مذهبی بوده و از آن به عنوان شهر مقدس یاد می‌شود که در آثار حکیم فردوسی نیز از این شهر یاد شده است.

عاملی افزود: اردبیل محل تلاقی میراث معنوی، ارزشی و علمی شرق و غرب بوده و با تشکیل حکومت صفوی این تعامل و ارتباط انسجام بیشتری یافته که با احیای جاده ابریشم در حوزه اقتصادی نیز مراودات بیشتری را با کشورهای همسایه شاهد هستیم.

وی مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را مرکز و کانون اصلی پیشینه تاریخی اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: در طول تاریخ اردبیل توانسته نقش‌آفرینی مؤثری را در همگرایی بیشتر کشورهای منطقه و عضو اکو داشته باشد که قطعاً در رویداد ۲۰۲۳ جلوه‌های متفاوتی از این تعاملات و ارتباطات را شاهد خواهیم بود.

عاملی از سازمان اکو به عنوان بزرگترین تشکل منطقه‌ای در مسیر پیشرفت و با ظرفیت عظیم و اشتراکات فرهنگی، تاریخی یاد کرد و گفت: استان اردبیل با پیشینه تاریخی و دارا بودن یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، کوه سبلان و ۱۱۰ چشمه آبگرم از توانمندی بی‌نظیر در جذب گردشگران برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دشت مغان و عشایر غیرتمند آن تا طبیعت خلخال و چشمه‌ها و جنگل‌های فندقلو و سوها زیبایی بیشتری را به این خطه بخشیده و با داشتن آداب و رسوم متنوع و ابنیه‌های تاریخی و طبیعی کلکسیونی از زیبایی‌های خدادادی را در این منطقه شاهد هستیم.

عاملی اضافه کرد: دولت سیزدهم با نگاهی به شرق و تعامل بیشتر با کشورهای همسایه سعی دارد تا این مواریث ارزشمند را پاس داشته و زمینه تعامل و همکاری بیشتری را فراهم کند.

وی از رویداد ۲۰۲۳ به عنوان قوام‌بخش مراودات مردم منطقه یاد کرد و افزود: ما خوشحال هستیم که امروز علاوه بر نمایندگان کشورهای عضو اکو، از تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه نمایندگان کشورهای عضو دریای سیاه به ویژه سفیر چین و صربستان و نمایندگان سفارت رمانی و بلغارستان نیز در این اجلاسیه حاضر شدند.

استاندار اردبیل بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ابزار دیپلماسی گردشگری نقش مهمی در ایجاد صلح‌، دوستی، امنیت و تعامل و همکاری میان کشورهای منطقه و رونق اقتصادی به ویژه اقتصاد گردشگری را تقویت کرده و به بهره‌گیری بهینه از این ظرفیت توجه داشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1171664

مهمترین اخبار ایران و جهان: