نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 13:44

آبشارهای کلات نادری، پیشنهاد ویژه گردش در آخر هفته

شنا و آبتنی، تفریحی است که بیشتر در روزهای گرم بهار و تابستان طرفدار دارد و دیدن آبشارهای کلات نادری پیشنهادی ویژه برای پایان هفته و روزهای تعطیل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در ایران سراسر شگفتی ما، در مسیرهای کوهستانی و بکر، چشمه‌های مختلفی وجود دارد که آبی گرم و خروشنده از آن‌ها می‌جوشد و پس از سرازیر شدن از حوضچه‌ها، بر روی زمین جاری می‌شوند و بسته به مسیر حرکت شان، تبدیل به آبشار شده و به‌شکلی باورنکردنی، دوش های آب گرم یا آب سرد را شکل می‌دهند. پس چه چیزی لذت بخش تر از گردش و تفریح در میان رودخانه ها و تماشای آبشارهای طبیعی؟

آبشارهای کلات نادری یکی از آبشارهای شگفت‌انگیز در شمال شرق کشورمان و در نزدیکی شهر مشهد است. تصور کنید در هوای  گرم و مطبوع بهاری مسیری کوهستانی را قدم می‌زنید، به چشمه آب گرمی می‌رسید، در حوضچه‌هایش آبتنی می‌کنید و زیر آبشار گرمش دوش می‌گیرید! قطعاً تجربه‌ای منحصر به فرد در کلات نادری برای شما به دست خواهد آمد. در ادامه مطلب به معرفی دو آبشار معروف و دیدنی کلات نادری می پردازیم.

قره سو و لذت بالارفتن از نرده ها زیرآب

آبشار قره سو در کلات نادری در فاصله‌ ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۰ کیلومتری کلات نادری قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید یک کیلومتر مانده به تونل ورودی کلات وارد جاده دره گز شده و مسیرتان را ادامه دهید تا به جاده‌ قره سو برسید. این جاده در حدود ۴ کیلومتر طول دارد و شما را به روستای قره سو می‌رساند. از ورودی روستا باید در حدود ۲۰ دقیقه در امتداد مسیر رودخانه راه بروید تا به مسیر آبشارها برسید.  

لذت پیاده روی در آب

قره سو نامی ترکی است که معنی آن آب سیاه است، دلیل انتخاب نام قره سو برای آبشار این است که کف رودخانه را سنگ های سیاه پوشانده و وقتی آب روی آن ها حرکت می کند، مسیر رودخانه سیاه دیده می شود. آب و هوای ییلاقی و طبیعت زیبا ، آبشارهای بلند با دره‌های تنگ ، موقعیت قره سو را بسیار ممتاز کرده است. وجود چندین آبشار و چشمه های خنک و نردبان‌ های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از جمله مواردی هستند که باعث جذب مسافران می شود.

نرده بان های زیر آب

 آبشار قره سو چند آبشار کوتاه و بلند دارد که حداکثر ارتفاع آن به هشت متر می رسد. برای راحتی رفت و آمد مسافران از این آبشارها نردبان هایی تعبیه شده است. آبشارهای این منطقه به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می رسد. هنگام بالا رفتن از آبشار، با توجه به فصل و میزان آب، گاهی نردبان درون آبشار قرار می‌گیرد که این اتفاق، بیشتر در فصل بهار رخ می دهد، اما در مواقعی که آب کمتر می‌شود  به خصوص در فصل تابستان، فقط باعث خیس شدن افراد می شود.

ارتکند؛ بهشت پنهان در کلات نادری

برای رسیدن به آبشار جذاب و رویایی ارتکند، لازم است جاده زیبا و چشم‌نواز ارتکند را سفر کنید. باید مراقب باشید که پیش از رسیدن به شهر کلات از آبشار رویایی ارتکند عبور نکنید. جاده کلات در زیبایی و طراوت زبان‌زد عام و خاص است. مخصوصا در اردیبهشت ماه که گل‌های وحشی همراه با سبزه‌های دشتی می‌رویند و مسیر را به دشتی از سبزه‌زار تبدیل می‌کنند. آبشار بی‌مثال ارتکند چهل کیلومتر قبل از شهرستان کلات و در همین جاده واقع شده است. منطقه حوالی آبشار بی‌نظیر ارتکند با نام روستای قطعه نو شناخته می‌شود. اما برای رسیدن به آبشار لازم است از چند روستای جذاب و تماشایی دیگر نیز عبور کنید.

آبشاری در دل غار و دل کوه

 آبشار اول در یک غار واقع شده است و همین امر یعنی واقع‌شدن یک آبشار در قلب یک غار به تنهایی یک جاذبه ناب گردشگری به شمار می‌رود. اما زیبایی‌های این آبشار به همین جا ختم نخواهد شد. محیط داخلی غار همیشه جذاب و تماشایی خواهد بود مخصوصاً اگر در غار، آب وجود داشته باشد و در سرتاسر آن رودخانه در جریان باشد. غارها همیشه از هوایی مطبوع و دمایی متعادل برخوردار هستند. این غار هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. شما می‌توانید در این غار زیر آبشار بروید و چند دقیقه‌ای بارش آبشار را بر سر خود احساس کنید.

عبور از پل ها و سنگ های سخت برای تماشای آبشار

اگر بخواهید از اولین قطعه یا اولین آبشار عبور کنید و به دومین آبشار برسید لازم است اصول اساسی صخره‌نوردی را به خوبی بدانید. برای عبور از سنگ های سخت و لزج لازم است از ریشه درختان تنومند و قطوری که در اطراف آن ساکن هستند بهره ببرید و خود را بالا بکشید. حالا به آبشار دوم رسیده‌اید.

آبشار دوم در مقایسه با آبشار اول از ارتفاع به مراتب بیشتر برخوردار است. بلندای آبشار دوم در حدود ۳۵ متر تخمین خورده است. این آبشار بر خلاف آبشار اول که در قلب یک غار جای گرفته بود در انتهای یک دره رخنه کرده است. اگر موفق شدید و از آبشار دوم عبور کردید، به عبارتی دیگر اگر از خان دوم هم گذشتید و می توانید از دیدن منظره این آبشار دیدنی لذذت ببرید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1188320

مهمترین اخبار ایران و جهان: