نیوز سیتی!
04 مهر 1402 - 23:35

لاوروف: فنلاند پیشتاز کازار ضد روسی غرب شده است

وزیر امور خارجه روسیه با محکوم کردن حمایت اخیر همتای فنلاندی‌اش از تحریم‌های ضد روسی، این حمایت او را «گستاخانه» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه صحبت‌های اخیر «الینا والتونن»، وزیر امور خارجه فنلاند در حمایت از تحریم‌های ضدروسی غرب را «گستاخانه» دانسته و تاکید کرد، هلسینکی در حال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان کارزار‌ غرب علیه روسیه است.

وزیر امور خارجه فنلاند روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» اذعان کرد که تحریم‌های اقتصادی متحدان اوکراین علیه روسیه، به مردم عادی این کشور آسیب وارد می‌کند اما با این وجود از این تحریم‌ها حمایت کرد.

وی در این‌باره گفت: «بله تحریم‌ها به مردم عادی آسیب می‌زند. اما من فکر نمی‌کنم که ما چاره‌ای دیگر داشته باشیم.»

وزیر خارجه فنلاند با ادعای اینکه دولت و مردم روسیه می‌دانند جنگ با اوکراین بهایی دارد، توضیح داد: «بسیار مهم است که ما این بها را به آنها نشان دهیم.»

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بعد از نشست با «نبیل عمار»، وزیر امور خارجه تونس گفت: «من از اینکه فنلاند انقدر سریع شهرت و موضع بی‌طرف خود را زیر پا گذاشته و به پروژه ضد روسی ایالات متحده آمریکا پیوست شگفت‌زده هستم. اظهارات والتونن شدیدا گستاخانه بودند.  بار دیگر تاکید می‌کنم که فنلاند به سرعت دارد در صدر کارزار ضد روسی و روس هراسانه غرب قرار می‌گیرد.»

لاوروف گفت، صحبت‌های والتونن درباره دلایل تحریم‌های غرب نشان داد که او «دیپلماتی بی‌تجربه» است  و او «خواستار قیام مردم روسیه علیه دولت کشورشان شده است.»

فنلاند و سوئد در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در فوریه 2022 در اوکراین، در ماه مه 2022 رسما درخواست پیوستن خود به ائتلاف ناتو را مطرح کردند. فنلاند در چهارم آوریل 2023 تبدیل به سی و یکمین عضو این ائتلاف نظامی غربی شد اما درخواست سوئد برای پیوستن به این ائتلاف هنوز مورد پذیرش مجارستان و ترکیه قرار نگرفته است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1516864

مهمترین اخبار ایران و جهان: