نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 15:07

80 درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است

مسؤول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:حدود ٨٠ درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری‌های غیر واگیر و در رأس آن پر فشاری خون، دیابت، سوانح و بیماری مربوط به اختلالات روان و مصرف مواد مخدر است.

حمید پیروی، دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه حدود ٨٠ درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری‌های غیر واگیر و در رأس آن پر فشاری خون، دیابت و سوانح و در رده‌های بعدی بار بیماری مربوط به اختلالات روان و مصرف مواد مخدر است،گفت: این در حالی است که درمان‌های موثری برای اختلالات روان از جمله افسردگی و اضطراب با شیوع و فراوانی زیاد در دسترس است.

وی با بیان اینکه بار بیماری‌های روانی معیاری است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای اندازه‌گیری تأثیر اختلالات روانی بر سلامت جهانی ارائه شده است، اظهار کرد: این معیار دو مؤلفه اصلی دارد؛ یکی سال‌های زندگی از دست رفته که  این بخش نشان‌دهنده تعداد سال‌هایی است که از دست می‌روند و زمانی که افراد به‌ علت اختلالات روانی زندگی‌شان را از دست می‌دهند.

دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان ادامه داد: به‌ عبارت دیگر، اگر کسی به‌ علت افسردگی یا اضطراب زودهنگام می‌میرد، این مؤلفه نشان می‌دهد که چقدر از طول زندگی فرد  از دست می‌رود.

مسؤول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: مولفه دوم سال‌های زندگی با ناتوانی است که این بخش نشان‌ دهنده تعداد سال‌هایی است که افراد به‌ علت اختلالات روان با ناتوانی زندگی می‌کنند. این ناتوانی ممکن است به‌ عنوان افت کیفیت زندگی، کاهش توانایی‌ها و مشکلات روزمره تعبیر شود.

پیروی تصریح کرد: با جمع‌آوری این دو مؤلفه، «بار بیماری‌های روانی» نشان‌دهنده تأثیر کلی اختلالات روانی بر زندگی افراد و جامعه می‌شود. این اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا اهمیت مسائل سلامت روانی را در جهان ارزیابی کنیم و منابع بهبود سلامت روانی را تخصیص دهیم

وی ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در باره بیماری‌های روانی در ایران، افزایش اختلالات روانی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ایران شمار موارد اختلالات روانی افزایش یافته است. این اختلالات شامل افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن، اختلالات اعتیاد و... می‌شوند.

دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان افزود: نکته دیگر عوامل موثر است؛به طوری که عوامل مختلفی می‌توانند به افزایش این اختلالات در ایران کمک کنند. از جمله این عوامل می‌توان به مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی مثل بیکاری و مشکلات خانوادگی اشاره کرد.

پیروی نکته قابل توجه دیگر درباره بیماری‌های روان در ایران را  دسترسی به درمان برشمرد و توضیح داد: دسترسی به خدمات بهداشت روانی و مشاوره در ایران همچنان با چالش‌ها و محدودیت‌ها روبه‌رو است. بسیاری از افراد نمی‌توانند به‌ راحتی به درمان روانی دسترسی پیدا کنند؛ از جمله موارد اصلی نبود پوشش کامل بیمه خدمات سلامت روان در کشور است.

وی یادآور شد: نظام سلامت کشور با توجه به وضعیت اختلالات روانی، سعی در ارتقا  سواد سلامت روان و خدمات بهداشت روان به‌ ویژه در گروه هدف دانش‌آموزان و دانشجویان داشته است. این تلاش‌ها شامل توسعه دسترسی به خدمات بهداشت روان و ارائه برنامه آموزش‌ بهداشت روانی و برگزاری برنامه‌های آموزشی برای افزایش آگاهی عمومی در خصوص سلامت روان است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1532820

مهمترین اخبار ایران و جهان: