نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 10:48

تکذیبیه اداره حفاظت محیط زیست سرخس درباره خبر «جانمایی غیراصولی دستگاه سنجش آلاینده هوا سرخس!»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس گفت: جانمایی ایستگاه سنجش گرد و غبار طی پروتکل‌های فنی و تخصصی، توسط مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است و با عنایت به لزوم افزایش تعداد ایستگاه های سنجش گرد و غبار در شهرستان سرخس، پیگیری های لازم جهت افزایش این ایستگاه ها در حال انجام می باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخس، ملتجی در واکنش به خبر منتشر شده با عنوان «جانمایی غیراصولی دستگاه سنجش آلاینده هوا سرخس!» اظهار کرد: پیرو ادعای مطرح شده، مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه در خصوص اندازه گیری میزان آلودگی هوا ( از نظر گازهای مانند NO۲، CO، CO۲ و اُزن ) به استحضار می رساند، دستگاه مستقر شده صرفاً جهت اندازه گیری و سنجش گرد و غبار (ذرات ۱۰ و ۲.۵ میکرون) مورد استفاده قرار می گیرد و ظرفیتی برای سنجش و کنترل آلاینده های ترافیکی شهری که در خبر خبرگزاری فارس درج شده بود، را ندارد. 

وی افزود: طبق پیگیری ها و مصوبات صورت گرفته، تا پایان سال جاری تعدادی ایستگاه سنجش گرد و غبار دیگر توسط پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و مدیریت بهره برداری نفت و گاز خریداری و در شهرستان نصب خواهد شد.

وی درخصوص شبهه ایجاد شده برای عدم نصب این ایستگاه در روستای نوبنیاد اعلام نمود: نصب و استقرار این ایستگاه ها شرایط 17 گانه ای دارد که بایستی طبق آن صورت پذیرد که در محل ارسالی و نصب شده حاضر این ایستگاه این شرایط مناسب تشخیص داده شده و ایستگاه طبق نظر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست نصب و به بهره برداری رسید.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس افزود طبق اعلام مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مکان پیشنهادی در نوبنیاد بدلیل پوشش محوطه (شن و ماسه) به منظور نصب، بهره برداری و تحلیل ذرات معلق در منطقه، مناسب نبوده و مورد تایید قرار نگرفته است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس گفت: پیرو سفر هیأت محترم دولت به استان خراسان‌رضوی و با توجه به مشکل آلودگی‌های زیست محیطی و ضرورت نصب ایستگاه سنجش گرد و غبار خصوصاً در شهرستان سرخس، با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، اعتباری معادل 7 میلیارد ریال از محل منابع ملی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای خرید این ایستگاه مصوب و تخصیص داده شد.

ملتجی در ادامه بیان داشت: این ایستگاه سنجش کیفیت هوا از یک شرکت دانش بنیان داخلی تهیه شده و دارای استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین استاندارد CE از TUV آلمان می‌باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1494220

مهمترین اخبار ایران و جهان: