نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 06:47

کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری آمریکا به تایوان

آمریکا ۳۴۵ میلیون دلار کمک نظامی از ذخایر نظامی خود به تایوان کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که واشنگتن ۳۴۵ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان ارائه خواهد داد.

در بیانیه رئیس جمهور آمریکا آمده است: «با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهور به من داده‌اند، […] بدین وسیله به وزیر امور خارجه […] تفویض می‌کنم که برداشت تا سقف ۳۴۵ میلیون دلار از خدمات دفاعی را به سوی تایوان هدایت کند. وزارت دفاع نیز آموزش نظامی برای ارائه کمک به تایوان را برعهده خواهد داشت.»

همچنین ان بی سی نیوز به نقل از منابع خود گزارش داد، کمک‌های نظامی از ذخایر وزارت دفاع ایالات متحده تأمین خواهد شد و این بسته شامل سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل انسان، موشک‌ها، تجهیزات شناسایی و رصد خواهد بود. این کانال تلویزیونی خاطرنشان کرد که این اولین بار است که دولت بایدن تصمیم می‌گیرد بسته کمک نظامی بزرگی را از انبارهای دفاعی ایالات متحده به تایوان ارسال کند.

پیشتر یک نهاد خبری آمریکا گزارش داده بود که مؤسسه آمریکایی در تایوان (AIT)، در حال برنامه ریزی برای توسعه دفتر خود در تایپه است. این اقدام با هدف تقویت تعهد آمریکا در قبال تایوان صورت خواهد گرفت.

سخنگوی مؤسسه آمریکایی در تایوان در جمع رسانه‌ها اعلام کرده بود که با توجه به روابط قوی آمریکا و تایوان، این نهاد در نظر دارد تعداد کارکنان خود را به منظور حمایت بیشتر از روابط تجاری و فرهنگی میان مردم آمریکا و مردم تایوان افزایش دهد.

این نهاد تاکید کرده بود که گسترش فعالیت‌های این نهاد، فرصتی فوق‌العاده برای در راستای رشد بلندمدت آینده مؤسسه آمریکایی در تایوان در یک مکان واحد و امن فراهم می‌کند. مؤسسه آمریکایی در تایوان از سال ۱۹۷۹، عملاً به عنوان سفارت آمریکا در تایوان فعالیت می‌کند.

همچنین ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که واشنگتن و متحدانش باید در سالهای آتی ارسال تسلیحات به تایوان را سرعت بخشند تا به این جزیره کمک کنند تا از خود دفاع کند.

وی دراین‌باره افزود: تایوان به سلاح‌هایی مانند سیستم‌های دفاع هوایی و آنهایی که می‌توانند کشتی‌ها را از خشکی هدف قرار دهند نیاز دارد. من فکر می‌کنم مهم است که ارتش تایوان و قابلیت‌های دفاعی آن بهبود یابد. سرعتی که ما، ایالات متحده یا سایر کشورها با آن به تایوان در بهبود قابلیت‌های دفاعی (آنها) کمک می‌کنیم، احتمالاً باید در سال‌های آینده تسریع شود.

به نوشته رویترز، آمریکا مهم‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات تایوان است. پکن بارها خواستار توقف فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان شده و آنها را به عنوان حمایت غیرقابل توجیه از این جزیره تلقی می‌کند.

چین مطابق با سیاست «چین واحد» جزیره خودمختار تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، و بارها سفر مقامات ارشد آمریکا و اروپا به این جزیره و ارسال سلاح و تقویت جریان‌های جدایی‌طلب این منطقه را با اقدامات سیاسی، اقتصادی و برگزاری رزمایش نظامی محکوم کرده است.

اخیراً «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین به واشنگتن هشدار داده است که فروش تسلیحات نظامی به تایوان را متوقف کند، زیرا این اقدام نقض جدی توافق‌های پیشین آمریکا با چین است.

وی دراین‌باره گفت: اخیراً مقامات ایالات متحده و تایوان تبانی نظامی را تشدید کرده‌اند. هیئتی متشکل از ۲۵ دلال اسلحه آمریکایی به جزیره آمدند و با مقامات (تایوان) نشست دفاعی برگزار کردند؛ این نشست سند و شاهد دیگری است که ایالات متحده در حال تبدیل تایوان به بشکه باروت است که این وضعیت فقط برای هموطنان تایوانی ما دردسر ایجاد می‌کند.

چند هفته پیش نیز «وانگ ون‌بین»، یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه چین با هشدار به آمریکا درباره فروش سلاح به جزیره تایوان و تضعیف امنیت این تنگه، گفت: برخی عناصر قدرت در آمریکا به‌دنبال استفاده از تایوان برای مهار چین هستند. این اقدامات بسیار خطرناک و به مثابه بازی با آتش است. وی افزود: چین از آمریکا می‌خواهد تا به اصل «چین واحد» و سه تفاهم‌نامه مشترک احترام گذاشته و روابط نظامی و تأمین سلاح برای این جزیره را متوقف کرده و از اقداماتی که می‌تواند به ایجاد مناقشه در تنگه تایوان منجر شود، خودداری کند.

به‌دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در آگوست ۲۰۲۲، تنش‌ها در این جزیره تشدید شد. پس از این سفر نیز چندین هیئت بلندپایه آمریکایی و اروپایی سفرهای مشابهی به تایوان داشتند. چین این اقدامات را تحریک‌آمیز، نقض اصل چین واحد و حمایت از جدایی‌طلبان تایوان می‌داند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1414364

مهمترین اخبار ایران و جهان: