نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 23:10

موفقیت پژوهشگران قزوینی در رفع مشکل آب در شهرک‌های صنعتی

قزوین- عضو هیئت علمی دانشگاه فنی مهندسی بویین زهرا از موفقیت پژوهشگران قزوینی در رفع مشکلات کم آبی در شهرک‌های صنعتی شدند.

آرتمیس معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تغییرات جوی و اقلیمی طی دهه اخیر در کشور ما مسائل متعددی را رقم زده که کمبود آب یکی از پررنگ‌ترین سرفصل‌های آن است و همه به نوعی این موضوع را لمس کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر تحقیق و پژوهش برای همگام سازی امکانات موجود با منابع محدود آبی و برنامه‌ریزی برای بهترین بهره‌برداری از آب الزامی به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر حوزه آب از تحقیق و مطالعه بر روی یک پروژه صنعتی برای رفع مشکل کم آبی در مناطق و شهرک‌های صنعتی خبر داد و عنوان کرد: استفاده از پسآب ها در زمینه صنعت می‌تواند راه گشای مشکلات شهرک‌های صنعتی در مناطق کم آب باشد.

وی بیان کرد: این طرح در کاشان مطالعه و اجرا شده و در آن از پساب شهر کاشان و بازچرخانی پساب تصفیه شده و مناسب با صنایع مدنظر در منطقه ویژه اقتصادی کاشان که در منطقه‌ای خشک قرار دارد استفاده شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این مطالعات توسط عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا با همکاری تیم متخصص و کارشناس شرکت آب و فاضلاب کاشان و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صورت گرفت و نتایج حاصل از بررسی‌ها نشان می‌دهند که تکمیل شبکه جمع‌آوری قسمت‌هایی از شهر کاشان و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب، می‌تواند سبب تولید میزان پساب قابل توجهی شود که نه تنها نیاز آبی منطقه اقتصادی ویژه کاشان را تأمین می‌کند بلکه راه را برای توسعه فعالیت سایر سرمایه‌گذارها همچون فولاد نیز هموار می‌سازد.

معتمدی بیان کرد: این پروژه تحقیقاتی امروز به خروجی مطلوبی رسیده و امیدواریم شاهد خروجی مناسبی باشیم.

وی در پایان یادآور شد: اعتماد صنایع به دانشگاه‌ها، خصوصاً اعتماد به اساتید جوان کشور نه تنها در ایجاد انگیزش‌های شغلی مؤثر است بلکه مسولیت‌پذیری این نسل فرهیخته می‌تواند در رشد و ارتقای علمی پروژه‌ها نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420620

مهمترین اخبار ایران و جهان: