نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 05:29

اطمینان خاطر روسیه به مجارستان برای ادامه صادرات نفت

دیپلمات ارشد مجارستانی با معاون نخست وزیر روسیه تلفنی گفتگو کرد و گفت که عرضه نفت روسیه به مجارستان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «پیتر سیارتو»، وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه گفت که با «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه تلفنی صحبت کرده است. این مقام مجارستانی گفت که معاون نخست وزیر روسیه اطمینان داده است که روسیه به عرضه نفت در راستای تعهدات قراردادی خود به مجارستان ادامه خواهد داد.

سیارتو افزود: «امروز با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در امور انرژی گفتگوی تلفنی داشتم و او به ما اطمینان داد که شرکای روسی طبق تعهدات قراردادی خود نفت خام مجارستان را تأمین خواهند کرد، بنابراین امنیت انرژی کشور ما تضمین می‌شود.

نفت روسیه از طریق خط لوله جنوبی دروژبا به مجارستان پمپاژ می‌شود.این خط لوله از تحریم‌های اتحادیه اروپا مستثنی است. حدود ۴.۹ میلیون تن نفت از این مسیر در سال ۲۰۲۲ به مجارستان عرضه شد. نفت این خط لوله همچنین به پالایشگاه‌های نفت در جمهوری چک و اسلواکی می‌رود.

مجارستان از جمله معدود کشورهای اروپایی است که در جریان جنگ اوکراین همچنان روابط نزدیک خود با روسیه را حفظ کرده است. پیش از این نیز، «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان گفته بود که علی‌رغم اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا علیه روسیه، آمارها نشان می‌دهد شرکت‌های اصلی غربی همچنان در روسیه مشغول به فعالیت هستند.

وی دراین‌باره گفت: «شرکت‌های غربی علی‌رغم تحریم‌ها تمایل به خروج از روسیه ندارند، زیرا می‌دانند که اقتصاد روسیه همچنان بخشی از اقتصاد جهان است.»

اوربان با بیان اینکه «بعد از اعمال تحریم‌ها از ۱۴۰۰ شرکت اصلی کشورهای غربی تنها ۸.۵ درصد روسیه را ترک کردند.» افزود: ۸۸ درصد از شرکت‌های دارویی، ۷۹ درصد معدن، ۷۰ درصد انرژی و ۷۷ درصد دیگر شرکت‌های صنعتی اروپایی که در ابتدای سال ۲۰۲۲ در روسیه فعالیت می‌کردند، همچنان در این کشور باقی مانده‌اند.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش و فلج‌کردن اقتصاد روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه مسکو اعمال کرده‌اند. هفته گذشته نیز شهر «بوداپست»، پایتخت مجارستان روز چهارشنبه صحنه برگزاری تظاهراتی گسترده در حمایت از حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین بود. این تظاهرات همچنین علیه ارسال سلاح از سوی کشورهای غربی به کیف برگزار شد و معترضان خواستار توقف صدور سلاح‌های مرگبار به اوکراین برای جلوگیری از بدتر شدن بحران فعلی در این کشور شدند.

این تظاهرات گسترده توسط جنبش مدنی برای صلح و به ابتکار نهاد غیردولتی «جامعه مجارستان برای صلح» سازماندهی شده بود. معترضان در یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های پایتخت مجارستان، میدان نیوگاتی گرد هم آمده بودند. معترضان همچنین تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود «ما صلح می‌خواهیم» و «خروج از ناتو».

منبع: مهر
شناسه خبر: 1431420

مهمترین اخبار ایران و جهان: