نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 13:13

۶۵ سال دلدادگی برای اهل بیت(ع)/شور عزاداری ها با شعور حسینی باشد

بیرجند- یک پیشکسوت عرصه مداحی گفت: از مردم، مداحان و ذاکران اهل بیت خواستاریم در شور عزاداری ها، شعور حسینی را هم مورد توجه ویژه قرار دهند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: عشق دیرینه مردم خراسان جنوبی به اهل بیت (ع) بر کسی پوشیده نیست. اهل خراسان جنوبی در ولادت‌ها سنگ تمام می‌گذارند و در شهادت‌ها و ایام سوگواری ائمه اطهار هم از جان دل مایه می‌گذارند.

اینجا در حالی که فقر بر زندگی مردم چنبره زده، ثروتمندترین افراد در عشق و محبت به اهل بیت هستند و با دستان خالی، حماسه‌هایی بزرگ خلق می‌کنند.

اینجا خراسان جنوبی مهد افرادی چون «عبدالله گرجی»، پیر غلام اهل بیت و پیشکسوتی است که از هشت سالگی در کاروان عشق به ائمه گام برداشته و هیچ صحنه‌ای از محبت به اهل بیت را خالی نگذاشته است.

پیرغلامی که تاکنون در تریبون‌های زیادی از معصومین دین و ائمه اطهار سخن گفته و در بسیاری از محافل، عظمت کربلا و امام حسین (ع) را مدح کرده است.

دقایقی را با این مداح اهل بیت به گفت و گو می‌نشینیم تا از تجارب ۶۵ ساله‌اش سخن بگوید باشد که الگو و مشقی برای دیگران باشد.

بررسی آسیب‌های حوزه عزاداری

این پیر غلام اهل بیت در خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه از هشت سالی در کار مداحی مشغول هستم، افزود: به لطف خدا توانسته‌ام ۶۵ سال را در محفل‌های مختلف مداحی و نوحه سرایی کنم که جای بسی خوشحالی است.

گرجی با اشاره به آسیب‌های حوزه عزاداری بیان کرد: متاسفانه در بروز برخی از آسیب‌ها هم دست‌های خارجی و هم غفلت افراد داخل در کار است.

وی ادامه داد: مخصوصاً در طیف جوانان آسیب‌های زیادی وارد شده که از سیره انگلیسی نشات می‌گیرد و امروز دامن برخی پیشکسوتان را هم گرفته است.

گرجی با بیان اینکه امروز برخی موسیقی‌ها وارد عرصه مداحی شده که درخور شان اهل بیت نیست، اظهار کرد: از داخل هم متاسفانه ناآگاهی جوانان که تنها شور حسینی را در نظر می‌گیرند و شعور حسینی را در نظر نمی‌گیرند، برخی آسیب‌ها پدید آمده است.

لزوم روشنگری جامعه در مداحی‌ها

این پیشکسوت در عرصه مداحی ادامه داد: جوانان به دنبال شور می‌روند و به محتوا و ضروریت های جامعه توجه نمی‌کنند در حالی که عاشورای سال ۶۱ تمام نشده و دائم در حال استمرار است و باید پیام عاشورا به جامعه منتقل شود.

وی با بیان اینکه مداح‌ها باید باید بدانند امام حسین از ما چه می‌خواهد، افزود: منبر و مدحت گری جایگاهی است که باید تمام مسائل اجتماعی و گاهاً فردی در آن مطرح شود.

گرجی با بیان اینکه اگر به اشعارهای خوب نکنیم و از چیزهای سخیف استفاده کنیم، ارزش و مقام اهل بیت پایین می‌آید، گفت: امروز جهان را فساد و ظلم و جنایت فرا گرفته و وظیفه داریم روشنگری کنیم.

جهاد تبیین سرلوحه کار مداحان باشد

این پیر غلام اهل بیت تاکید کرد: اگر به فرمان رهبر گوش کنیم، بهترین عزاداری‌ها را داریم و در راستای توانبخشی جامعه گام برخواهیم داشت.

گرجی با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه باید جهاد تبیین داشته باشید، گفت: در راس این افراد منبری‌ها، مداحان و علما هستند که اگر در این کار غفلت کنیم، باید در قیامت جواب دهیم.

وی خواستار انتخاب مقتل های خوب و سند دار در مداحی‌ها شد و افزود: مداحان باید اهل بیت را درست به جامعه معرفی کنند و از غلو و دروغ بپرهیزند.

عفاف و حجاب در عزاداری ها مورد توجه باشد

گرجی بیان کرد: هدف گذاری دشمن بر مقوله حجاب و عفاف از اصلی ترین گزینه های روز میزش برای براندازی دین و انقلاب بوده که به عنوان آسیبی جدی در بدنه برخی هیئت های مذهبی به چشم می خورد و مقابله با این هجمه فرهنگی بر اهمیت رسالت مداحان و مسئولان هیئت ها می افزاید.

وی با اشاره به اهمیت نماز اول وقت به ویژه در مراسم های عزاداری بیان کرد: در شرایطی که بدخواهان دین بیش از هر زمانی برای شکستن صف های نماز جماعت تلاش می کنند، توجه عزاداران و هیئت های مذهبی به برپایی نماز به ویژه در ظهر عاشورا، دژ محکمی در برابر اهداف شوم دشمن است که باید مورد توجه ویژه باشد.

آنچه بدیهی است؛ رسوخ برخی سنت ها و رفتارهای نادرست به دسته های عزاداری بصیرت و بیداری عزاداران را می طلبد چراکه ریشه در باورهایی غلط داشته و گاه دستمایه ای برای سوء استفاده دشمنان می شود تا چهره زیبای اسلام به صورت نازیبا و غیرمعقول به جهان معرفی می کنند.

همچنین برگزاری عزاداری بی شائبه و بدون خرافات و تاکید بر حفظ وحدت مسلمانان و فریضه امر به معروف و نهی از منکر از مهم ترین مولفه های رویکرد اخلاقی یک مداح بوده که باید در صدر اصول مداحی هایش قرار گیرد.‌

منبع: مهر
شناسه خبر: 1401020

مهمترین اخبار ایران و جهان: