نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 12:11

آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۵ روستای شهرستان ری

فاز نخست عملیات آب‌رسانی به پنج روستای قاسم‌آباد تهرانچی، کریم‌آباد، عباس‌آباد علاقه‌بند، علی‌آباد قیصریه و گل‌تپه کبیر در شهرستان ری امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محسن اردکانی مدیرعامل آبفای استان تهران در این برنامه با اشاره به مختصات این طرح گفت: این طرح به طول ۳۹۰۰ متر طی چهار ماه با بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانی با بیان این‌که پروژه امروز بر مبنای اصل «برقراری عدالت در خدمات» اجرا می‌شود گفت: تلاش ما این است کیفیت آب روستاها را تا میزان کیفیت آب شهرها بالا ببریم که خوشبختانه پس از ادغام شرکت‌های آبفای شهری و روستایی، آبرسانی به روستاها سرعت بیش‌تری گرفته و بسیاری از مشکلات آب روستاها مرتفع شده است.

او با اشاره به کمبود منابع آبی استان تهران گفت: منابع آب آشامیدنی طی ۵۰ سال اخیر به کمترین حد خود رسیده است به گونه‌ای که حجم منابع آبی تهران ۳۰ میلیون مترمکعب نسبت به پارسال کاهش یافته است که برای جبران آن در نظر داریم ظرفیت تصفیه‌خانه ششم آب تهران را افزایش دهیم.

به گفته اردکانی متوسط مصرف آب هر شهروند تهرانی در روز ۲۵۰ لیتر است که از تمام کشورهای منطقه بیش‌تر است و اگر هر فرد در تهران تنها ۱۰ درصد از مصارف غیرضروری خود بکاهد، مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی، بسیار کم‌تر می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: مدیریت خشکسالی پیاپی چند سال اخیر نیازمند همراهی مردم و مدیریت مصرف آب است.
استاندار تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: مصرف ۲۵۰ لیتر آب در شبانه‌روز فاجعه است.

علیرضا فخاری با بیان این‌که آب به عنوان یک کالای راهبردی محسوب می‌شود، گفت: مصرف ۲۵۰ لیتر آب آشامیدنی توسط شهروندان فاجعه است و اگر میزان مصرف را به حد نرمال نرسانیم، برای قطره‌ای آب باید فرسنگ‌ها راه برویم.

فخاری افزود: آب‌رسانی به روستاها و مهاجرت معکوس مردم به این مناطق مهم است و باید برای آن ظرفیت‌سازی کرد، ولی در حال حاضر بهبود کمی و کیفی آب ساکنان روستاها مهم‌تر است.

او ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف آب گفت: باید در صورت امکان به تفکیک کنتور مجتمع‌ها و ساختمان‌ها اقدام کرد تا میزان مصرف آب هر خانوار مشخص باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421264

مهمترین اخبار ایران و جهان: