نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 16:23

بن‌بست ریلی کهگیلویه و بویراحمد/ آیا مردم ‌در دولت سیزدهم سوت قطار را می‌شنوند؟ + اینفوگرافی

کهگیلویه و بویراحمدها در آستانه دومین سفر رئیس جمهور خواهان فعال شدن پروژه اتصال یاسوج به راه آهن اقلید هستند تا بتوانند راهی برار فرار از محرومیت و رسیدن به توسعه پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، توسعه حمل و نقل اعم از زمینی، هوایی و ریلی از مهمترین شاخص‌های توسعه در هر سرزمینی است زیرا بدون حمل و نقل امکان توسعه در دیگر بخش‌ها وجود ندارد و به نوعی کلید توسعه در دستان تنومند و توانمند حمل و نقل است.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود واقع شدن در بین استان‌های استراتژیکی همچون اصفهان، فارس، خوزستان و بوشهر از نبود یک شبکه حمل و نقل توسعه یافته در حوزه زمینی، ریلی و هوایی رنج می‌برد تا جایی که هنوز بیش از 2 هزار و 100 کیلومتر از جاده‌های روستایی این استان خاکی است.

کهگیلویه وبویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,

چه خبر از سوت قطار یاسوج-اقلید!

احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال 89) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال 1393 کلنگ‌زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است تا اینکه پروژه به صورت کامل به تعطیلی کشیده شد.

در سال‌های اول آغاز عملیات اجرایی راه آهن اقلید -یاسوج با ارز 3500 تومانی یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که با شرایط امروز اعتبار مورد نیاز بدون شک به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسیده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب در بخش‌های مختلف قابلیت‌های کم نظیری دارد اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است و سال‌ها اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم این دیار است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم گفت: با توجه به ظرفیت‌های عظیم استان در حوزه نفت و گاز و وجود پتروشیمی‌ها، پالایشگاه و مراکز نفتی و تولیدات آن‌ها، برای انتقال این تولیدات خط آهن نیاز است.

وی ابراز کرد: در دولت نگرش مثبتی ایجاد شده است که استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک منطقه میانی در کشور با اجرای راه آهن از بن بست خارج شود و امید است این پروژه مهم که جزو مطالبات دیرینه این مردم است، در سفر دوم رئیس جمهور تعیین تکلیف شود.

تعطیلی پروژه راه آهن یاسوج-اقلید

فرماندار بویراحمد در گفت‌وگو با تسنیم نیز یکی از مهمترین مطالبات مردم کهگیلویه و بویراحمد را اتصال مرکز استان به خط آهن عنوان کرد و گفت: یکسری مطالعات در گذشته شروع شده مبنی بر خط اقلید- یاسوج و هر دولتی یکبار وعده داد و رفت و هم اکنون این پروژه به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل است.

شهرام مهدوی با تأکید بر اینکه ظاهراً بن‌بست ریلی کهگیلویه و بویراحمد برای هیچ دولتی تاکنون مهم نبوده است، اظهار داشت: امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت به استان شاهد تعیین تکلیف این پروژه باشیم.

سیداحسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اتصال یاسوج به راه‌آهن از 15 سال پیش مطرح شده ولی هنوز خبری نیست، گفت: پیگیر احداث راه‌آهن اقلید ـ یاسوج ـ گچساران ت بوشهر ـ خوزستان از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: برای اجرای این پروژه یک سرمایه‌گذار چینی در قبال تهاتر با نفت اعلام آمادگی کرده که در این راستا مکاتبات لازم با معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی انجام شده است و البته فاز اول مطالعه و باید تامین مالی شود و فاز دوم نیز در دستور مطالعه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1364120

مهمترین اخبار ایران و جهان: