نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 08:00

نتانیاهو خواستار توافق امنیتی با آمریکا در برابر ایران است

نتانیاهو به عنوان بخشی از معامله بزرگ با عربستان، از بایدن توافق امنیتی در برابر بازدارندگی ایران را می‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهار مقام صهیونیستی و آمریکایی به آکسیوس گفتند، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل در چارچوب توافق با عربستان، خواستار توافقی امنیتی با واشنگتن در جهت حفظ بازدارندگی در برابر ایران است.

براساس این گزارش، یک توافق رسمی که احتمالاً باید توسط کنگره تأیید شود، تضمین‌های امنیتی قوی‌تری را به تل آویو در برابر ایران می‌دهد. پیش از این «ژنرال مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادعایی به کنگره گفته بود که اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند می‌توانند ظرف پنج ماه یک بمب هسته‌ای بسازند و این موضوع با ترس و نگرانی شدید در تل آویو همراه شده است.

حداقل سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که نتانیاهو در آخرین تماس تلفنی خود با جو بایدن در ماه ژوئیه گذشته یعنی حدود یک ماه پیش، ایده توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل در برابر ایران را مطرح کرده است. مقامات گفتند که نتانیاهو به بایدن گفت که می‌خواهد «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک و معتمد خود را برای ارائه جزئیات به واشنگتن بفرستد. یک مقام ارشد صهیونیستی نیز به آکسیوس گفت که درمر نیروی محرکه این ایده است و مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن نتانیاهو در هفت ماه پیش، شروع به اجرای طرح‌های خود در تل آویو کرده است تا رضایت واشنگتن را بدست آورد.

پارامترهای دقیق توافق پیشنهادی نیانیاهو مشخص نیست، اما مقامات تل آویو می‌گویند که قرار است بر تضمین‌های امنیتی ایالات متحده در مورد تهدید نظامی احتمالی هسته‌ای ایران تمرکز داشته باشد.

از سوی دیگر دفتر نتانیاهو اعلام کرد که در مورد مکالمات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نخواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز به سوالات در مورد ایده نتانیاهو برای توافق امنیتی با آمریکا در برابر ایران پاسخ نداد و گفت که دولت بایدن به حمایت خود از عادی سازی کامل روابط کشورهای عربی با اسرائیل و گفتگو با شرکای منطقه‌ای خود [در خاورمیانه] در مورد چگونگی پیشرفت بیشتر ادامه می‌دهد. این سخنگو افزود: «عادی سازی و جزئیات هر توافقی که به دست آید، باید توسط دو کشور مستقل تصمیم‌گیری شود.»

از سوی دیگر این درخواست نتانیاهو در شرایطی مطرح شده که دولت بایدن و مقامات سعودی در حال بحث بر سر توافق امنیتی احتمالی هستند. توافقی که تضمین‌های امنیتی ایالات متحده را به عربستان خواهد داد. سعودی‌ها خواهان توافقی هستند که شامل تعهد ماده ۵ به سبک ناتو باشد که در آن آمریکا با هرگونه حمله علیه عربستان سعودی مانند حمله به ایالات متحده برخورد می‌کند. یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن این درخواست را نپذیرفت، اما موافقت کرد درباره آنچه که برخی از مقامات آمریکایی آن را تعهد «ماده ۴.۵» می‌خوانند، بحث کند، یک تضمین امنیتی که کمتر از انتظارات عربستان است اما همچنان قابل توجه است.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که نتانیاهو و درمر خواهان چیزی مشابه هستند و فکر می‌کنند که در یک چارچوب گسترده‌تر از توافق آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل، دستیابی به چنین توافق امنیتی آسان‌تر خواهد بود.

پیشتر در سال ۲۰۱۹، نتانیاهو و درمر، که در آن زمان سفیر اسرائیل در واشنگتن بود، تلاش کردند تا توافقی مشابه از رئیس جمهور وقت ترامپ دریافت کنند. با این حال، بسیاری از مقامات ارشد نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی با این ایده مخالف بودند و گفتند که چنین توافقی آزادی عملیات ارتش اسرائیل را محدود می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1435020

مهمترین اخبار ایران و جهان: