نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 18:23

رونمایی از برنامه‌های ششمین جشنواره استانی شعر تبری نوج

مراسم رونمایی ششمین جشنواره استانی شعر تبری نوج با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، احسان آهنگر عصر امروز در مراسم رونمایی از برنامه‌های ششمین جشنواره استانی شعر تبری نوج، اظهار کرد: تقویت برنامه‌های بومی و محلی در اولویت‌ قرار دارد که از مصادیق هویت‌ساز محسوب می‌شود که گویش محلی یکی از آن موارد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، افزود: جشنواره تبری یک رویداد موقعیت‌ساز است که برای تقویت هویت بومی و محلی در برابر هجمه های فرهنگی و مشکلات هویتی است.

*مردمی شدن فرهنگ 

وی ترویج فرهنگ بومی و محلی با ابزار‌های مختلف فرهنگ و هنر با برنامه‌ریزی مدون را ماندگار توصیف و خاطرنشان کرد: شعر، تأثیرگذار است که استفاده از ابزار هنر همراه با مردمی بودن باعث ماندگاری نهضت عاشورا است که اثرگذاری یک فعالیت با استفاده از هنر مورد نظر مقام معظم رهبری است.

آهنگر، اظهار کرد: تأثیرگذاری در شعر وجود دارد که تعهد می‌آورد و باید در خدمت جریان حق و ارزش‌های انسانی و اخلاقی قرار گیرد که موقعیت‌ساز می‌شود.

وی گفت: فرهنگ باید مردمی باشد که از اولویت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

*تقویت فرهنگ بومی محلی

رمضان غلامی فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران شعر شهرستان، افراد علاقمند و پیگیر هستند، گفت: تقویت فرهنگ بومی محلی برای ما مهم است و حمایت می‌کنیم.

وی، افزود: عزاداری امام حسین(ع) به سبک قدیمی در سوادکوه برگزار می‌شود که اقدام فرهنگی و دینی بود.

*اتفاق مهم فرهنگی

سیدمهدی امامی‌منش معاون فرماندار سوادکوه‌شمالی با اشاره به اهمیت زبان، گفت: برگزاری جشنواره نوج در سوادکوه‌بزرگ باعث افتخار و اتفاق مهمی در عرصه فرهنگی است.

 *ارزشمندی امیری‌خوانی

علی شالیکار جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه، گفت: شخصیت امیرپازواری همگان را از عشق علی(ع) سیراب کرد و سبک امیری‌خوانی ارزشمند و پرمحتوا است.

وی افزود: جهاد تبیین یک سلاح مهم است و استفاده از شعر هم برای آن قابل استفاده است.

*استفاده بیشتر دینی از شعر 

حجت الاسلام سیدمهدی جعفری امام جمعه شهرستان سوادکوه(پل‌سفید) با اشاره به مشکلات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه، گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه، کارمند و بودجه لازم را ندارد و برای فعالیت فرهنگی باید برنامه ریزی لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه در کار فرهنگی دست ما به سمت دیگران دراز است که مناسب نیست و در حوزه فرهنگ ضعف‌های زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شاعران متعهد مورد تایید معصومین بودند و جلسات شعر مقام معظم رهبری سال‌ها دائر است.

جعفری، گفت: مداحی، مقتل‌خوانی و  روضه می‌تواند برای اثرگذاری بیشتر به شعر تبدیل شود.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418720

مهمترین اخبار ایران و جهان: